Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky

Of het nu die schattige beestjes zijn, de nog altijd populaire tekenfilmserie of de reusachtige hoeveelheid aan merchandise: zelfs na al die jaren is Pokémon nog ontzettend populair. Zó populair, dat Nintendo zelfs een eigen strategie rondom de verkoop van de videogames met de pocket monsters heeft opgezet. Lanceer eerst twee bijna identieke games, wacht eventjes, en geef dan een zogenaamd ultieme derde versie uit. Inderdaad, ‘zogenaamd’, want ‘ultiem’ is wel het laatste woord dat ik zou gebruiken om Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky te beschrijven.

Anders, maar hetzelfde

Iets waar deze spin-off serie altijd mee heeft gepronkt, zijn de willekeurig gegenereerde kerkers. Dit betekent dat je als speler nooit twee keer in dezelfde kerker terechtkomt. Toch kleven er meer nadelen dan voordelen aan dit systeem. De kerkers steken niet echt slim in elkaar – soms zit de uitgang pal naast de ingang – en door saaie achtergronden lijkt alles ironisch genoeg toch nog op elkaar.

Het grote probleem van Explorers of Sky is namelijk dat dit nagenoeg hetzelfde spel is als zijn voorgangers Explorers of Darkness en Explorers of Time. Opnieuw speel je als een mens die veranderd is in een Pokémon en weer sluit je je aan bij een groep Pokémon die zich in gevaarlijke dungeons begeeft om andere Pokémon te redden, verslaan of te werven voor hun team. Het is een concept dat nu al voor de vijfde keer in een Mystery Dungeon-spel is verschenen en dat straalt er ook vanaf. De kerkers zijn saai (zie kader) en het doorlopen van ze valt snel in herhaling.

Dit komt nog het duidelijkst naar voren wanneer je in de dungeons in een gevecht verzeild raakt. In plaats van de tactische gevechten die we onder andere van Pokémon Diamond en Pearl kennen, draait de Mystery Dungeon-reeks enkel om hersenloos buttonbashen. De mogelijkheid om een snufje tactiek toe te voegen is wel aanwezig, maar het heeft weinig invloed op de uitkomst van de knokpartij. Bovendien bewegen de Pokémon tijdens deze turn-based gevechten in vastliggende rasters, wat de vrijheid die het spel wil oproepen teniet doet. De doodsteek wordt gebracht door het statische uiterlijk van het geheel, dat de indruk wekt alsof het ook op de Game Boy Advance had kunnen draaien. Jawel, inclusief de monotone bliepjes.

Dat is jammer, want één van de weinige positieve punten – de voortgang van het verhaal – komt zo maar magertjes uit de verf. Ontwikkelaar Chunsoft heeft dit met de introductie van achtergrondverhalen van de verschillende Pokémon waarschijnlijk willen verbeteren. Helaas pakt dit idee niet geweldig uit doordat de achtergrondverhaaltjes niet in het overkoepelende ‘epos’ geïntegreerd zijn. Je moet elk van de achtergrondverhalen/bonusmissies namelijk selecteren vanuit het hoofdmenu, wat er des te meer voor zorgt dat de toch al stroeve game nog eens in stukken uiteenvalt ook. Om het nog erger te maken: het merendeel is gewoonweg oninteressant. Een Pokémon met persoonlijkheidsproblemen: joepie!

Deze ‘belangrijke’ vernieuwing ten opzichte van Explorers of Darkness/Time heeft dus geen meerwaarde, maar ook de andere kleine nieuwigheden voegen weinig aan het speelplezier toe. De meest in het oog springende zijn de standaard dingen als het grotere aantal voorwerpen en een paar nieuwe Pokémon. Deze extra speelbare personages kun je helaas niet rechtstreeks kiezen, maar worden voor je gekozen aan de hand van een oppervlakkige persoonlijkheidstest. Het idee is leuk, maar tegelijk omslachtig genoeg om te irriteren.

Al met al blijft het spel steken op het niveau van zijn voorgangers, wat niet bepaald een compliment is. Joey gaf in zijn recensie al aan dat de Pokémon Mystery Dungeon-reeks aan vernieuwing toe is en Explorers of Sky laat dit ons nog eens pijnlijk voelen

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky is nagenoeg hetzelfde product als zijn matige voorgangers. Daar kunnen een paar minuscule vernieuwingen niets aan veranderen. Ben je na dit alles toch nog overtuigd van de kwaliteit van Explorers of Sky, dan verwijs ik je door naar zijn twee voorgangers, die nu waarschijnlijk voor een budgetprijs in de winkels te vinden zijn.

5+
  • Sterk verhaal voor een Pokémon-game
  • Kerkers zijn oninteressant