1. LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues

Ongeveer anderhalf jaar geleden kwam LEGO Indiana Jones uit. Nadat eerder al franchises als Star Wars en Batman een eigen LEGO-spel kregen, was het nu de beurt aan Indy. De simpele gameplay en de humor werd door veel mensen gewaardeerd, al zijn vrolijke LEGO-figuren natuurlijk niet voor iedereen leuk. Nu, bijna kerst 2009, is er alweer een nieuw deel in deze serie. Het lijkt wel een soapserie…

Kingdom of the Crystal Skull is de naam van de laatste Indiana Jones-film en deze werd niet door alle fans met open armen ontvangen (zie een bepaalde aflevering van South Park). Traveller's Tales zag er toch brood in, en besloot om het nieuwe verhaal te vertalen naar het LEGO-universum. En dit houdt in: geen gesproken tekst, omgevingen stukmaken met blokmannetjes en een humoristische vertelling van het originele verhaal. Nu is het eerste dat gemeld moet worden het feit dat de games die je in het vorige spel kon spelen, de originele trilogie dus, ook in dit spel verwerkt zijn. Het zijn echter totaal geen rechtstreeks overgezette delen, maar ze zijn allen opnieuw ontwikkeld.

Vaste prik in elke film is een indrukwekkende achtervolging in verschillende voertuigen. Deze zitten ook in LEGO Indiana Jones 2, al zijn deze een stuk minder spectaculair. Toegegeven, ze zijn in het begin erg leuk om te spelen, aangezien je stukken te zien krijgt die niet in het vorige spel zaten, Maar ze worden al snel saai en repetitief. Zo rijden vijanden vaak exact dezelfde route achter elkaar. Kun je ze niet in één keer verslaan? Wacht gewoon even op de hoek, ze komen vanzelf weer een keer langs. De opbouw is ook telkens hetzelfde: drie series van verschillende auto's met op het einde een soort “eindbaas”. Het kapotmaken van al deze voertuigen komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer, je moet meerdere keren tegen ze aan beuken met je auto. Nu zou dat niet zo'n gigantisch probleem zijn als het niet zo heel veel auto's zijn, maar je krijgt er soms wel twintig om de beurt waarbij je telkens hetzelfde moet doen.

Andere Indiana Jones-spellen

De laatste jaren zijn er, buiten de LEGO-spellen, niet bijzonder veel Indiana Jones-games verschenen. Recentelijk was er nog Staff of Kings voor onder andere de Wii, maar voor de hoogtijdagen moet je teruggaan naar de periode dat point-and-click-spellen voor de PC populair waren en Indiana Jones and the Fate of Atlantis hoge ogen gooide.

Maar, nu even naar de goede kanten van dit spel, want die zijn er gelukkig ook. Zo zijn de niet-autorace stukken uit de originele films erg leuk om te spelen. Ze duren overigens niet heel erg lang, het verhaal van de recente film is duidelijk het grootst. Het is wel erg leuk om te zien dat je nu op plekken terechtkomt die je niet kent uit het eerste spel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de autorit die Short Round maakt in de Temple of Doom-film. Hoewel het verhaal van de laatste film niet het allerbeste ooit is, biedt het toch weer voldoende vermaak voor de ware LEGO/Indiana Jones-fan. Ook zijn er nu veel meer bonuslevels, die ook echt meetellen voor het uitspeelpercentage. Ze stellen niet veel voor, maar deze korte puzzels zijn wel een leuke afwisseling. En, de humor die zo kenmerkend is voor de serie is ook hier weer volop aanwezig. Sommige grappen zijn alleen leuk voor kenners van de films of mensen die de film simpelweg gezien hebben, maar een groot deel is ook gewoon goed te snappen voor iemand die voor het eerst met de serie in aanraking komt.

Overigens biedt de gameplay niet veel meer dan je gewend bent van de vorige LEGO-spellen. Vijanden spatten in kleine LEGO-puntjes uit elkaar, en onderdelen van de omgeving kun je kapot maken om diezelfde puntjes te vinden, of om van de onderdelen een totaal nieuw voorwerp te bouwen. Er is in dit spel zeer weinig tot niets veranderd aan dit concept, waardoor er bijna alleen maar qua verhaal en aankleding verschil zit tussen de spellen in de serie. Hopelijk weet Traveller's Tales meer te veranderen in het aankomende LEGO Harry Potter-spel, anders zouden ze het in de toekomst nog wel eens lastig kunnen krijgen met deze herhalingsoefening.

Ook belangrijk is de structuur van de levels. Zo was er in het vorige spel een enorm gebied vanwaar je alle levels kon vinden (= de hub-wereld). In Indy 2 heeft elke film zijn eigen gebied dat steeds groter wordt, en waar je ook steeds meer kunt doen. Lastig is alleen wel dat die gebieden soms wat onoverzichtelijk zijn, in de zin van dat je soms niet meteen de ingang van het volgende level kunt vinden. Maar als je eenmaal alle levels hebt vrijgespeeld, en het hele gebied kunt verkennen, is er genoeg te doen. Zo kun je er de voorgenoemde bonuslevels vinden, en kom je er spelfiguren en voorwerpen tegen die je kunt kopen. Nieuwe figuren om mee te spelen moet je meestal eerst in een gespeeld level tegenkomen, waarna je ze kunt kopen. Jammer is dan weer dat je bij elk verhaal weer opnieuw moet beginnen met die figuren te vinden, wat duidelijk anders werkt dan in het vorige spel, waar je alles in één sessie kon doen.

Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om zelf levels te bouwen. Het duurt even voordat je iets toonbaars hebt gemaakt, maar het biedt ongetwijfeld een verlenging van de levensduur van dit spel. Ik raad je absoluut aan om de tutorial die het spel biedt even te volgen, anders zul je zeker vast komen te zitten. Wil je deze levels aan andere mensen laten zien? Dat kan! Helaas wel alleen bij je thuis, want de zelfgemaakte levels kunnen niet via Xbox Live of PSN gedeeld worden. Zeker een gemiste kans, aangezien het bij een ontelbare hoeveelheid spellen wel mogelijk is om van alles met andere mensen te delen.

6,7
LEGO Indiana Jones 2 The Adventure Continues is een vermakelijk spel geworden, maar het schiet op een aantal punten tekort. Het is gelukkig wel iets meer dan Kingdom of the Crystal Skull met wat kleine extra's. De extra levels uit de originele films en het nieuwe verhaal zijn leuk om te spelen, met uitzondering van de autolevels. Verder is het ook leuk om je eigen level te maken, al kost het misschien iets teveel moeite om iets behoorlijks uit de grond te stampen. Verder doet het spel weinig anders dan in het vorige deel, wat natuurlijk op twee manieren op te vatten is. Aan de ene kant is het een makkelijk speelbaar spel dat prima werkt, maar aan de andere kant lijken de spellen uit de serie teveel op elkaar door een gebrek aan een beetje diepgang.
  • Zelf levels maken...
  • LEGO-humor blijft leuk
  • Sfeervolle, grotere hub