MX vs. ATV Reflex

Je moet niet het verkeerde beeld krijgen, maar vorig jaar ben ik naar de Zwarte Cross geweest. Ja, dat boerenfeest waar iedereen drie dagen lang strontlazarus is. Een paar maten van mij deden namelijk mee met de motorcross en alleen hiervoor was het al zwaar de moeite waard. Heerlijk om die oorverdovende crossmotoren door de modder te zien baggeren en door de lucht te zien vliegen. Sindsdien wil ik niets liever dan de boerenklei van Zeeland onveilig maken met een eigen moddermonster. Voor ieders veiligheid is het echter verstandig dat ik het bij MX vs. ATV Reflex houd.

Het vorige deel van de reeks was niet zo geweldig. MX vs. ATV Untamed voelde aan als een verplicht nummertje waarin weinig vernieuwing te vinden was. Bij Reflex daarentegen hebben de makers echt een poging gedaan om wat te vernieuwen. Je racet nog steeds met quads en motoren, maar ook met veel andere voertuigen zoals buggy’s en trucks. Nieuw hierbij is dat alle rijsporen van je voertuig in het terrein zichtbaar blijven tijdens een race. Het ziet er leuk uit, maar het heeft niet veel invloed op het spelverloop.

De beste toevoeging die Relflex biedt, is de mogelijkheid om nu ook het lichaamshouding van je racer te besturen. Met het rechterpookje gooi je het lichaam van de bestuurder in de strijd. Ideaal om scherpe bochten te maken of om een scheve sprong te corrigeren. Bij andere crossgames wist je zeker dat je coureur pijn ging lijden, nu kun je nog proberen je motor recht te krijgen in de lucht. Sowieso is het bij het landen wel handig om op de juiste manier de klap op te vangen, anders beland je al snel met je neus in de modder. Als je net verkeerd landt krijg je in beeld een aanwijzing welke kant je het rechterpookje moet duwen. Je moet dan snel reageren om overeind te blijven.

In het begin is het even wennen dat je een dubbele besturing hebt. De races zijn namelijk behoorlijk pittig. De crossers op het parcours hebben schijt aan elkaar en rammen tegenstanders zonder pardon de berm in. Daarnaast zorgt een verkeerd genomen hobbeltje ook voor een valpartij. Eenmaal op je snufferd is het erg lastig om de verloren tijd weer in te halen. Dit levert de nodige frustratie op, maar zorgt er ook voor dat je echt je best moet doen voor een overwinning. Zodra je het besturingssysteem namelijk doorhebt en gewend bent aan alle beuken, voelt het heerlijk om door de vele racebanen te vliegen en anderen op hun bek te zien gaan.

De parcours zijn erg gevarieerd en het maakt ook echt uit of je door los zand of natte sneeuw scheurt. Helaas zijn de omgevingen en mensen langs het parcours niet bepaald moeders mooiste. Dit zorgt er toch voor dat het iets aan sfeer inboet. Gelukkig hebben de makers wel een flinke lading aan toffe speelmodi in het spel gesmeten om dit goed te maken. Van Freestyle competities waar je de spectaculairste trucs uithaalt en gigantische sprongen maakt tot het vrij verkennen van open berggebieden. Dit allemaal zowel offline als online (met twaalf man), waardoor het spel lekker lang houdbaar blijft. Gelukkig is het in deze game ook mogelijk om splitscreen te strijden tegen een maat (helaas niet met vier personen), dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een andere baggerracer als Pure.

Wat een game als Pure weer wel beter doet, is het geweldige spektakel op je tv toveren. Dat onderbuikgevoel wat je daar kreeg bij een goede sprong is toch minder aanwezig bij MX vs. ATV Reflex. Het is net als bij de Zwarte Cross juist dat spektakel wat quad- en motorcross zo spectaculair maakt. Alleen bij de stadionraces in Reflex krijg je dit gevoel mee. Daar hoor je het publiek juichen en het vuurwerk afgaan zodra je wegscheurt van de start. Bij de andere levels voelt het allemaal een beetje tam aan.

Helaas heb ik dat tamme gevoel ook bij de voertuigen die naast de quads en motoren zijn toegevoegd. Het geluid van de buggy’s en trucks is waardeloos. Het is net een grasmaaier die na drie seconden gas geven slechts een monotoon geluid produceert. Verder voelt het racen in deze karretjes niet half zo leuk aan als met de motoren en ATV’s. Het karren met deze laatste twee moddermonsters is veel beter uitgewerkt. De grotere voertuigen zijn een extraatje dat van mij achterwege had mogen blijven. De grotere voertuigen rijden eigenlijk alleen in de weg bij de spelmodus waarin alle voertuigen tegen elkaar racen. Ze beuken je namelijk zo omver als je op een crossmotor zit. Nee, de ontwikkelaars moeten zich bij het volgende deel puur richten op de motoren en quads. Daar zijn ze namelijk erg goed in. Het allround offroad crossen kunnen ze beter aan MotorStorm overlaten.

MX vs. ATV Reflex is een goed geslaagde offroad racegame als het gaat om de quads en crossmotoren. De Reflex-besturing is een ideale toevoeging en de game bevat een flinke lading toffe speelmodi. De grotere voertuigen zijn echter niet zo boeiend en hadden ze achterwege kunnen laten. Verder is de game niet altijd even spectaculair en dat is juist zo belangrijk bij deze extreme sports. Toch is Reflex overtuigend omdat het crossen met de kleine voertuigen heerlijk aanvoelt.

8-
  • Veel speelmodi
  • Reflex-besturing werkt goed