1. Battlefield: Bad Company 2

Battlefield: Bad Company 2

Het jaar 1944 nadert zijn einde als de Amerikanen twee atoombommen loslaten die de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki compleet verwoesten. De Japanners hebben gedurende de Tweede Wereldoorlog niet stilgezeten en ook zij beschikken over een massavernietigingswapen, nog sterker dan de atoombom. In een laatste poging dit wapen te stoppen stort een klein gezelschap Amerikaanse militairen zich in het strijdgewoel van de Japanse jungle. Operation Aurora eindigt met een knal, de knal waarmee Battlefield: Bad Company 2 echt van start gaat.

De geheime Amerikaanse missie luidt Battlefield: Bad Company 2 op spectaculaire wijze in. In een rubberbootje weet een groepje speciaal geselecteerde militairen het Japanse vasteland te bereiken, waarna ze op slinkse wijze proberen één van de breinen achter het Japanse massavernietigingswapen het land uit te smokkelen. Dit gaat natuurlijk goed mis en voor je het weet knal je in een sneltreinvaart door de jungle, rijstvelden en een legerbasis heen. Wat direct opvalt is de ijzersterke sfeer die de Japanse jungle uitademt en die de rest van de game op een hoog niveau blijft. Het landschap voelt erg Japans aan en vooral door de verbluffende uitzichten waan je je direct in het verre oosten.

Spidey sense is tingling

De eerste Bad Company stond bol van de meest geniale en humoristische dialogen. Ook in Bad Company 2 kan de B-Company er wat van, al is de hoeveelheid humor meer gedoseerd. Grappige citaten als 'How do I know? My spidey sense is tingling!' en een uitermate lollige discussie met een pacifistische oorlogspiloot zitten er echter gelukkig nog vaak genoeg in.

Net bijgekomen van de geheime missie verplaatst Bad Company 2 zich direct naar het heden. Operation Aurora is mislukt en de technologische kennis van het Japanse superwapen is in verkeerde, Russische handen gevallen. Bedreigd door de Russische wereldmacht besluiten de Amerikanen een laatste offensief op te zetten. Ze sturen de B-Company - ook wel Bad Company genoemd vanwege het uitschot van het leger dat hierin wordt geplaatst - naar vijandelijk en bezet gebied in de hoop het superwapen voor eens en altijd uit te schakelen.

Deze gevaarlijke missie begint in winterse omstandigheden. De sfeer blijkt wederom perfect passend, maar toch beginnen hier wat visuele oneffenheden op te vallen. De compleet besneeuwde bergen en huizen zien er weliswaar fantastisch uit, maar simpele zaken als struikjes en bomen ogen behoorlijk tweedimensionaal en ongedetailleerd. Ontzettend zonde, aangezien het sneeuwlandschap hierdoor een stuk kaler en killer overkomt dan gewenst. Gelukkig vallen deze slordigheden minder op in de hierop volgende gebieden, zoals de gruwelijk vette Boliviaanse jungle, maar ze zijn desalniettemin aanwezig.

Stiekem neem ik ontwikkelaar DICE deze slordigheden, hoe klein misschien ook, best kwalijk. Zeker omdat de rest van de game enorm veel perfectionisme uitstraalt. Zo is er gigantisch veel aandacht besteed aan de balans en het gevoel van de wapens. Alle wapens zien er namelijk supergedetailleerd uit (soms compleet tot realistisch bewegende onderdelen toe) en elk wapen heeft zijn eigen geloofwaardige effect. Zo zal een tegenstander compleet worden weggeblazen door een granaatwerper, terwijl hij door één van de vele machinegeweren doorzeefd achterover valt. Nog verbluffender is de kwaliteit van het geluid. Geweerschoten en mechanische herladingsgeluiden klinken puur en echt.

Het allervetste aan al dat wapentuig is toch wel de verwoestende impact van sommige wapens. Wanneer je een gebouw met een RPG, granaatwerper of granaat bestookt kan deze namelijk bijna volledig instorten. Lastige vijanden die zich met een machinegeweer op een zolderkamertje verstoppen zijn vanaf nu dan ook geen probleem meer. Eén RPG-schot kan al genoeg zijn om een heel dak van een huis af te blazen, terwijl het betere knalwerk dikwijls wordt beloond met volledig instortende huizen. Wil je echt alles met de grond gelijk maken, dan kan je altijd nog gebruik maken van een tank of één van de andere voertuigen die Bad Company 2 rijk is.

Dankzij al de toffe facetten van de game werk je je als een malle door de toch al niet al te lange singleplayermodus heen. Gelukkig is er dan nog de ware kracht van de game: de multiplayer. De verschillende multiplayermodi combineren destructie, wapens, omgevingen en voertuigen uit de singeplayermodus in heftige online speelvelden. Banjer je dus liever met een krachtige tank door de grootse maps of ga je toch stiekem met je sniper in de bosjes liggen? Maai je alle gebouwen plat of wil je liever wat beschutting van de bebouwing? Het is helemaal aan jou en aan de andere online spelers, waardoor elk online potje net weer wat anders loopt.

Door de hoge mate van destructie en de verscheidenheid aan voertuigen ligt een belabberde balans op de loer. Gelukkig blijkt niets minder waar en toont Bad Company 2 aan dat de game onder elke speelwijze een ijzersterke balans kent. De helikopters kunnen weliswaar een verschrikkelijke ravage aanrichten, maar met een op afstandbestuurbare UAV knal je de grote joekels zo uit de lucht. En die UAV's, die zijn weer heel makkelijk uit de schakelen door de bestuurder ervan (die achter een console op de grond staat) een knalhard nekschot te verkopen. De infanterist is op zijn beurt weer een makkelijke prooi voor één van de vele snipers. Het zijn zomaar wat voorbeelden waaruit blijkt dat DICE ontzettend veel inzicht en kunde heeft als het aankomt op een goed gebalanceerde multiplayer.

Hardcore-modus

Ben je een echte online gamer en schrikt een beetje gevaar je niet af? Probeer dan zeker eens de Hardcore-optie in de multiplayer. Met deze optie aangevinkt zijn schoten nog dodelijker en verdwijnt de HUD van het scherm (en daarmee informatie als de hoeveelheid munitie). Voor de fanatieke Battlefield-speler een erg leuke toevoeging.

Wat ik ook behoorlijk fijn vind is de geringe hoeveelheid multiplayermodi. Geen ellenlange lijsten met modi die allemaal wel wat van elkaar weghebben, maar gewoon vier unieke en intense speelstanden. Roei bijvoorbeeld zoveel mogelijk vijandelijke soldaten uit in de traditionele Conquest-modus of vernietig als aanvaller alle vijandelijke kampen in de Rush-speelstand. Met deze solide en uiterst vermakelijke modi is zowel de beginnende als de ervaren Battlefield-speler een gigantisch lange tijd zoet. Battlefield: Bad Company 2 staat namelijk garant voor ontzettend veel speelplezier.

9
Battlefield: Bad Company 2 is een ijzersterke game. De singleplayermodus is niet al te lang, maar staat wel garant voor een geweldige sfeer, humor en veel krijgsgeweld. Ook de echte slopers komen in Bad Company 2 goed aan hun trekken, want er valt behoorlijk wat af te breken. Na de intense singleplayer is er nog de perfect gebalanceerde en tactisch sterke multiplayer, waardoor velen onder ons de komende dagen, weken of maanden zelden van hun kamertje zullen komen. Batttlefield: Bad Company 2 is namelijk nu al één van de beste games van dit jaar!
  • Intense en diverse singleplayer
  • Geniale multiplayer
  • Destructie