1. Red Steel 2

Red Steel 2

Wat stelt een Mario-platformer nu voor wanneer je er niet in kunt springen? En wat is Tetris met tetromino’s die niet uit vier, maar uit drie blokjes bestaan? Je kunt zeggen dat elke game in zijn kern grofweg draait om maar één – of in ieder geval een beperkt aantal – spelmechanisme(n). Werkt dit niet, dan is de game rijp voor de prullenbak. Dit was zo’n beetje het geval met Red Steel, een launchgame voor de Wii die veel beloofde, maar waarin het vechtsysteem uiteindelijk toch teleurstelde. Toen zagen we het voor een deel door de vingers omdat het nieuw was. Nu, drieënhalf jaar later, bewijst het tweede deel hoe het eigenlijk moet.

Het tekent Ubisoft dat ze gewacht hebben totdat het meerwaarde had om een nieuwe game op de markt te brengen. Inderdaad: ‘een nieuwe game’ en geen ‘vervolg’. Vergeet dus de Japanse setting, het verhaal rondom de plaatselijke maffia en het onnauwkeurig zwiepen met de Wii-mote. Maak in plaats daarvan kennis met het woestijnstadje Caldera, hypermoderne ninja’s en een eeuwenoude groepering genaamd de Kusagari die dit stadje al jaren beschermen. Jij kruipt in de huid van een naamloze verschoppeling die de aangewezene is om het stadje en de paar inwoners die er nog over zijn van de ondergang te redden.

Dit in geheimzinnigheid gehulde scenario met zijn papierdunne personages mag je vergeten, want uiteindelijk is het verhaal vooral bedoeld om de hordes vijanden die je tijdens het avontuur tegenkomt te verantwoorden. Vijanden die je één voor één met een grote glimlach op je gezicht naar de eeuwige jachtvelden helpt; iets dat helemaal toegeschreven mag worden aan het ontzettend bevredigende vechtsysteem. Om Red Steel 2 te spelen ben je verplicht de Wii MotionPlus aan je afstandbediening te plakken. Dit kleine, witte blokje zorgt ervoor dat bewegingen nauwkeuriger naar het scherm vertaald worden en dat merk je. Zet je kleine zusje voor de televisie neer, vertel haar dat de Wii-mote het heft van een zwaard is en ze zal haar weg vinden. Het is intuïtief, het gaat soepel en bovenal: het werkt!

Tijdens het zwaardvechten zijn er een aantal basisbewegingen die vaak terugkomen: een steekbeweging, een horizontale slag en een verticale slag (met natuurlijk alles hier tussenin). Het spel onderscheidt of je hard of zacht zwaait, hoe groot het bereik is en vanzelfsprekend de richting. Een verwaarloosbaar klein moment later wordt deze beweging vertaald naar het spel en steek je vrolijk een ninja lek. Meteen vanaf het eerste moment is duidelijk wat er van je verwacht wordt en kun je aan de slag. Dit resulteert aanvankelijk in wat ongecontroleerd gezwiep, maar gelukkig maakt dit geleidelijk aan plaats voor meer gecontroleerde slagen.

Een beetje tactisch te werk gaan wordt dan ook van je verwacht. Sommige vijanden moet je bijvoorbeeld eerst ruw van hun pantser ontdoen voordat je aan het fijne werk kunt beginnen, terwijl andere schurken enkel op hun rug een zwakke plek hebben. Wat tactiek is dus noodzakelijk om in leven te blijven. Daarnaast leer je gaandeweg het spel talloze nieuwe manoeuvres die er niet alleen übercool uitzien, maar ook daadwerkelijk meerwaarde bieden. Ram bij ‘The Bear’ je zwaard in de grond en een heuse aardbeving ontstaat die je vijanden tijdelijk bevriest. Of trek je pistool en schiet een vijand bij ‘The Shot’ recht in zijn gezicht, om de strijd vervolgens met je zwaard te beslissen. Realistisch? Absoluut niet. Leuk? Jazeker!

Stelletje afzetters!

Gedurende de game krijg je de mogelijkheid om nieuwe pistolen, upgrades voor je zwaard en een langere levensbalk te kopen bij één van de weinige overgebleven inwoners van Caldera. Deze onderdelen gaan voor woekerprijzen over de toonbank. Best raar eigenlijk: je zou toch denken dat deze afpersers hun lieflijke stad graag weer bevrijd zien van al die ninja’s. Eén goedmakertje: het geld in Red Steel 2 ligt letterlijk voor het oprapen.

‘The Shot’ is meteen één van de weinige technieken die de twee manieren van vechten in Red Steel 2 – met je zwaard en met je pistool – verenigt. Voor het overgrote deel van de tijd kies je voor de één of de ander, waarbij het zwaard meestal wint. Begrijp me niet verkeerd, richten is door Wii MotionPlus nauwkeuriger dan ooit en je vijanden van een afstand met een welgemikt schot door het hoofd schieten is erg bevredigend, maar zwaardvechten is in de praktijk vaak praktischer en geeft meer voldoening.

Dit wil niet zeggen dat alles koek en ei is met Red Steel’s grootste trekpleister. In tegendeel, zwaardvechten kent zijn mankementen. Zo is het lock-on systeem op momenten wat frustrerend. Midden in een intensief gevecht plots ontdekken dat je op een houten ton staat te hakken, vindt niet iedereen even leuk. Ook is het jammer dat de bewegingen die je maakt nooit helemaal één op één naar het spel vertaald worden. Dit wordt pijnlijk duidelijk wanneer je de finishing moves (de beslissende aanvallen) maakt. Een half afgemaakte beweging is voldoende om een vaststaande animatie te ontketenen. Heel erg is dit dan weer niet, omdat deze brute aanvallen vermakelijk genoeg zijn om te blijven boeien.

De reden hiervoor is dat ze erg simpelweg geweldig uitzien. Er vloeit weliswaar geen spatje bloed, je verbeelding doet de rest. De gevechten lopen bovendien altijd vloeiend, zelfs wanneer er tot wel acht vijanden tegelijk op je afstormen. Dat dit alles gebeurt tegen een ongelooflijk sfeervolle en mysterieuze achtergrond, maakt het plaatje compleet. Het zanderige westernstadje ademt sfeer en de vreemde, maar geslaagde toevoeging van futuristische en Japanse elementen is zondermeer geslaagd. De eerste keer zal het je misschien verbazen een stalen deur midden in een uitgestorven goudmijnstadje tegen te komen, later zul je erkennen dat het bijdraagt aan de sfeer. Deze vreemde mix van stijlen creëert zo een passende en unieke setting die in combinatie met de spannende tonen op de achtergrond heerlijk is om in rond te dolen.

Spierpijn

Wii Sports was de eerste en meteen ook laatste Wii-game die mij op liet staan van mijn luie stoel en me actief liet bewegen. Goed, het hoefde niet, maar het maakte het er stukken leuker op. Bij Red Steel 2 is dit een ander verhaal. Zittenblijvers kunnen ervoor kiezen om de spelstand ‘Relaxed’ in te schakelen, maar zelfs zij zullen het na een uurtje warm krijgen. Na een paar dagen van intensief zwaardvechten kan ik in ieder geval beamen: Red Steel 2 is vermoeiend… en bezorgt je behoorlijke spierpijn!

En hoewel Red Steel 2 ook op dit onderdeel volledig overtuigt, zijn er opnieuw een paar kleine kanttekeningen te maken. Zo is het jammer dat de ingesproken stemmen nooit helemaal tot hun recht komen, omdat de personages die ze vertegenwoordigen nooit het clichématige ontstijgen. Daarnaast doet het feit dat het merendeel van de spelwereld statisch is ook enigszins af aan de ervaring. De veelvertegenwoordigde vuilniszakken, kisten en hekjes kun je vernietigen – wat steevast enorme geldbedragen oplevert – maar daar houdt het op. Het spel geeft duidelijk aan dat afdwalen niet de bedoeling is en schotelt je een kraakhelder pad voor. Nadenken over meerdere routes of omgevingspuzzels is niet aan de orde, de weg van punt A naar punt B is duidelijk. Goed, zijmissies zorgen voor wat eigen input, maar op een paar uitzonderingen na komen deze ook niet veel verder dan ‘schiet alle wanted-posters kapot’.

De hoofdmissies zijn gelukkig iets afwisselender: je blaast vrachtwagens op, dwaalt door serene tempels en rent op het dak van een rijdende trein. Het tempo ligt hoog met spectaculaire tussenfilmpjes en leuke MotionPlus-foefjes als het draaien aan hendels en openen van kluizen. Acties als het springen over kliffen en beklimmen van rotswanden gebeuren automatisch na een druk op de A-knop, waardoor je aandacht altijd op het vechten gericht blijft. Het is dan ook jammer dat er na elke voltooide missie van je verwacht wordt naar één van je opdrachtgevers terug te keren voor een volgende missie. Tijdens deze terugreis kom je vaak geen levende ziel tegen, wat het tempo ietwat omlaag haalt. Zonde, want Red Steel 2 is op zijn best tijdens de absurde gevechten, die door deze momenten juist op zich laten wachten.

Conclusie en beoordeling

8
Het mag gezegd worden: de dames en heren bij Ubisoft verdienen een dikke pluim! Niet alleen zijn zij de eersten die een volwaardig avontuur baseren op de Wii MotionPlus-besturing, ook het uitbrengen van zo’n intense [i]hardcore[/i]-game op de Wii verdient een pluim. Red Steel 2 ademt sfeer en kwaliteit, maar nog belangrijker: het vechtsysteem werkt heerlijk intuïtief en is tegelijk verrassend diepgaand. Het avontuur is niet perfect, maar laat je wél voor de eerste keer ervaren hoe een actiegame op de Wii eigenlijk vanaf het begin had moeten zijn!
  • Ziet er prachtig uit
  • Heerlijke sfeer
  • Intuïtief, maar diepgaand vechtsysteem
  • Zwaardvechten: het werkt!
  • Backtracken
  • Oppervlakkig verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Nou nou, door die negatieve preview had ik toch niet zo'n mooi cijfer verwacht :D



    Geweldige recensie! Keep up the good work, IG.

  • Hoop echt voor Ubisoft dat Red Steel 2 goed verkoopt. Eindelijk weer een topper voor de Wii!

  • Toen oa deze titel aangekondigd werden had ik net me wii verkocht, shit :P



    Lijkt me echt een vette game

  • Een 8,5? Iets goed te maken met ubisoft zeker :P Een review vol 'ass kissing' jammer genoeg, want de in de review aangehaalde kanttekeningen komen amper als minpunt terug, terwijl ze wel degelijk de gameplay minder goed maken.



    Misschien een 8,5 dan "bij gebrek aan beter"….

  • deze ziet er al een pak beter uit dan de eerste :o

    zal hem een dezer dagen es uittesten :)

  • Nee Carmen07 deze game is echt vet !



    Dit is eindelijk een game van Ubisoft die speelbaar is _O_

  • Mooi cijfer, deze game ga ik zeker nog eens halen. Niet verwacht na al die troep die Ubisoft op de Wii had uitgebracht ik was echt het vertrouwen in hen verloren.

  • ga ik zeker hale maar kheb nog geen wii motion plus

  • Carmen07 zou wel eens iets positiefs te melden hebben… Een blik op zijn/haar berichtenoverzicht zegt genoeg!

  • Kalm blijven, klant is koning hé. Het zwaardvechten in deze game lijkt me erg goed uitgewerkt. Eindelijk een wii game die ik ook nog wel eens zou durven spelen.

  • ik ga deze zeker halen

  • @nemsis: Ghost Recon, Asssassin's Creed, Splinter Cell…. genoeg van ubisoft is prima speelbaar. :)



    @jaylee: sorry dat ik te kritisch ben. Ik zal wel braaf mee doen met de rest. Toch jammer dat je zelfs als hoofdredacteur niet overweg kunt met een beetje oprechte kritiek.



    Top review, leuk artikel en wat een top game! :D



  • moet ik wel hebben.

    Het is ook nog eens 60fps en er zijn nauwelijks jaggies zichtbaar….



    het is eigenlijk wat deel 1 had moeten zijn.


  • ik wil die wel gaan halen maar ging er geen multiplayer inzitten?

  • Ik heb hem, en hij is het cijfer zeker waard!

  • @Carmen07:

    Er is een verschil tussen oprechte kritiek en jouw kritiek. Jij lijkt zo'n beetje álles beter te weten dan de goede mensen van Insidegamer, en het begint langzamerhand heel irritant te worden. Jelle's opmerking over jouw berichtenlijst is in dit geval zeker terecht.



    OT:

    Goede recensie, was heel erg benieuwd naar deze score! Ik hoop alleen dat de game goed verkoopt, gezien de verkoopcijfers van andere hardcore Wii-games van de afgelopen tijd. De mensen achter deze game verdienen het.



  • @carmen07 nemsis zal wss de wii games bedoelen en daar behoren al die titels niet bij

  • Dit is echt een compleet andere stijl dan RS1, als het een andere titel had zou ik nooit de link hebben gezien.

  • Colour me surprised. De algemene reacties zijn een stuk positiever, wellicht waag ik me ook aan deze game.

  • @722

    Nee Rainbow Six heeft veel meer stealth naar mijn idee..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord