Sonic Classic Collection

Zo gemakkelijk als dit heb ik het zelden gehad. Als oude rot heb ik in de fantastische MegaDrive-periode nou eenmaal elke Sonic-game gespeeld. Ik ben dan ook één van de weinigen op de redactie die de blauwe egel boven die dikke loodgieter zet en met hoge verwachtingen uitkijk naar het vierde deel. De Sonic Classic Collection is daar een mooi zoethoudertje voor.

De collectie biedt vier games: Sonic, Sonic 2, Sonic 3 en Sonic & Knuckles. Die laatste is een beetje apart verhaal, want als je die game op de MegaDrive kocht en bovenop de cassette Sonic 2 of Sonic 3 zette, dan is het mogelijk om die games als Knuckles te spelen. In de Classic Collection is dat ook mogelijk en dat levert een kleine verandering in gameplay op. Als Knuckles kun je bijvoorbeeld zweven en op muren klimmen, waardoor je makkelijker op sommige plaatsen kunt komen.

De port naar de Nintendo DS is goed geslaagd. De snelheid van Sonic en zijn vrienden is en blijft lekker hoog en de gameplay weet de tand des tijds goed te doorstaan. Een Sonic-game is nou eenmaal een heerlijk spel om op een handheld te spelen. Je pakt hem er snel bij en als je er na tien minuten genoeg van hebt, dan leg je hem ook weer met het grootste gemak weg. Gelukkig is het in deze collectie mogelijk om je voortgang bij Sonic, Sonic 2 en Sonic & Knuckles op te slaan (deel drie heeft van zichzelf al een opslagfunctie), zodat je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen. Wel is het jammer dat als je de game daadwerkelijk laadt, je aan het begin van het level staat, in plaats van de exacte plaats waarop je hebt gesaved.

Buiten de vier games, en de mogelijkheid om via Sonic & Knuckles deel twee en drie op een andere manier te spelen, biedt de collectie eigenlijk niks nieuws. Het is gewoon heel duidelijk dat Sega alleen de moeite heeft genomen om de vier games op één cartridge te proppen en daarmee was het project voor hen klaar. Verwacht dus geen betere graphics of hippe menu’s. Sonic Classic Collection bevat gewoon vier vermakelijke Sonic-games, die je misschien al duizend keer gespeeld hebt, maar voor de duizend-en-eerste keer alsnog vermakelijk blijken te zijn.

Sonic Classic Collection is een mooie verzameling van vier goede oude Sonic-games, die je heel wat uren kunnen vermaken. De kans is groot dat je ze al een keer op een ander platform hebt gespeeld, maar toch blijven de Sonic-games uit de MegaDrive-periode vermakelijk genoeg om ze ook op de Nintendo DS te spelen. De collectie excelleert nergens, maar straalt pure degelijkheid uit.

7
  • Vier oude klassiekers
  • Gameplay blijft vermakelijk