Angry Birds

Wie bij de titel van deze iPhone-game denkt aan een spin-off van Alfred Hitchcocks The Birds zit er niet eens zo heel ver naast. Net zoals in deze filmklassieker hebben de vogels in Angry Birds nogal agressieve en suïcidale eigenschappen. Een stel groengekleurde varkens heeft namelijk de eieren van de vogelkolonie gestolen, waarna het gevederte hard in de aanval gaat tegen het knorrende gespuis.

De biggetjes schuilen, zoals we dat van ze gewend zijn uit sprookjes, in allerlei krakkemikkige bouwwerken. Het is daarom aan jou om de gevederde vrienden met een katapult te lanceren naar de andere kant van een level. Het uiteindelijke doel is iedere keer om alle zwijnen te verslaan door ze te raken met een vogel of door een instortende constructie op ze te laten vallen.

De bouwwerken waar de biggen zich in verschuilen bestaan uit verschillende materialen. Door glas en hout vliegt een beetje vogel wel heen, maar stenen bouwsels zijn een lastiger obstakel. Blokken omstoten en daardoor een complete lading rommel over een nietsvermoedend varken laten vallen is daardoor net zo belangrijk als een big direct met een vogel te raken.

Van de vogels, of eigenlijk kogels, heb je maar een beperkte voorraad. Daarnaast moet je ook rekening houden met de verschillende eigenschappen van het gevogelte. Zo heb je klein musachtig beest dat, nadat hij afgevuurd is, met een simpele tik op het scherm zichzelf opsplitst in drie vogels als een soort clusterbomen. Ook is er de bolle zwarte vogel die ontploft kort nadat hij in contact is geweest met materialen. Even goed nadenken dus voordat je een vogel afvuurt.

In het begin is dit principe nog prima, met een flink tempo schiet je door de levels heen totdat je plotseling in één van de latere werelden tegen een (figuurlijke) muur lijkt aan te vliegen. Met een heel erg beperkt aantal vogels moet je plotseling aan wel hele ingewikkelde eisen voldoen wil je alle varkens uitschakelen waardoor er vaak niets anders op zit dan hetzelfde level talloze malen te herkansen. Met een beetje tactiek en uitdaging is natuurlijk niets mis, maar Angry Birds wordt vooral in de latere levels behoorlijk frustrerend en wordt de geluksfactor te hoog. Net dat ene blokje moet precies goed tegen de andere stoten om vervolgens weer verder te rollen. Dat soort werk.

Het concept van Angry Birds is leuk en wordt goed ondersteund door het grappige tekenfilmstijltje van het spel. Dat het op een bepaald punt toch echt wat te lastig wordt is behoorlijk jammer, helemaal omdat de uitdaging niet zou moeten zitten in het beperkte aantal vogels dat je tot je beschikking hebt, maar in het behalen van highscores door zo handig mogelijk de blokkentorens omver te kegelen. Voor 79 cent is het alsnog een spelletje waarmee je menig verloren minuutje invult.

7
  • Lekker verslavend
  • Leuk stijltje