SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3

Op PC en consoles is er momenteel een grootse oorlog gaande tussen Modern Warfare 2 en Bad Company 2. Door hevige strijd wil het nog wel eens voorkomen dat een andere shooter onopgemerkt het strijdveld betreedt. Zo kwam onlangs nog S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat met een onverwachte score uit de hoek. Naast S.T.A.L.K.E.R. is er nog een shooter die minder aandacht heeft gekregen dan de twee giganten van het moment: het aangenaam verrassende SOCOM U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 (FB3).

Het eerste dat opvalt aan FB3, is dat de game om te richten geen gebruik maakt van de vier knoppen aan de rechterkant van je PSP. Deze worden namelijk gebruikt voor acties als schieten en om de stand van je personage te veranderen. In het begin voelt dit heel ongemakkelijk aan, maar na enige tijd spelen is het een prima werkend systeem. Het lopen gaat gewoon met de analoge stick en door de linker schouderknop in te drukken kun je van links naar rechts strafen. Van richten is eigenlijk geen sprake, want er wordt gebruik gemaakt van een lock-on systeem dat door middel van de rechter schouderknop wordt geactiveerd. Er is wel de mogelijkheid om vrij te richten, maar hiervoor zul je eerst stil moeten gaan staan en inzoomen met de D-pad. Het is een apart systeem en het duurt even om het onder de knie te krijgen, maar als je eenmaal bezig bent voelt het erg solide aan.

Wat minder solide is, is het verhaal dat zich afspeelt in het fictieve land Koratvia. In dit land zou er sprake zijn van massavernietigingswapens en om een ondergang van de wereld te voorkomen wordt jouw squad eropuit gestuurd. Omdat deze missie als extreem gevaarlijk wordt beschouwd, wordt er zoveel mogelijk van de SEALs zelf verwacht en komt er geen hulp van buitenaf. Na afloop van dit verhaal zul je de namen van de meeste personages niet meer weten en ben je hoogstwaarschijnlijk vergeten waarvoor je alles had gedaan.

Het feit dat je er alleen voor staat komt onder andere tot uiting in het menu. Dit is geheel in de stijl van een vieze oude landkaart opgebouwd en ook de briefing die je voorafgaand aan iedere missie krijgt is met de hand op een ‘papiertje’ geschreven. Dit versterkt het gegeven dat er geen hoofdkwartier met nieuwste snufjes voor je klaar staat. Bovendien oogt dit alles erg rauw en geeft het de game een goede sfeer.

Naast het feit dat het verhaal erg slap is, zijn de missies erg kort. In totaal zijn er acht missies, die elk onderverdeeld zijn in drie hoofdstukken. In totaal ben je zo’n vier tot vijf uur bezig met het verhaal, wat echt veel te kort is. Iedere keer als je goed in de rauwe sfeer van de game zit, is een missie alweer afgelopen en krijg je de volgende opdracht opgedragen. De missies draaien vooral om het tactisch doorkruisen van de omgeving. Je hebt de controle over drie teamgenoten die je allerlei commando’s kunt geven. Het geven van deze commando’s gaat gelukkig heel gemakkelijk en snel, waardoor de game geen vaart verliest.

Mocht je nou niet tevreden zijn met de manier waarop de computer jouw commando´s opvolgt, dan kun je er voor kiezen om met drie andere spelers het verhaal samen te gaan spelen. Hierbij komt het strategische aspect nog meer tot zijn recht, gezien het feit dat je nu echt tactisch te werk kunt gaan doormiddel van flanken, of door ieder een ander mannetje neer te halen. Het opstarten van de co-op gaat overigens heel gemakkelijk, je wordt gedropt in een lobby, wacht enkele seconden en binnen no-time zit je samen met drie andere spelers volop in de actie.

Hetzelfde geldt voor de andere multiplayermodi, ook deze gaan snel van start. Het tactische aspect van de singleplayer is hier geheel weggelaten; het draait puur om het knallen. In totaal kun je met zestien spelers tegelijkertijd de strijd aan gaan. De game kent geen grensverleggende nieuwe modi, maar doet verder alles goed. Van lag is (vrijwel) geen sprake en de snelheid zit er goed in. Online zijn er allerlei nieuwe wapens en outfits vrij te spelen en zijn er medailles te verdienen. Daarnaast wordt er ook nog een ranglijst bijgehouden. FB3 is misschien niet revolutionair, maar is wel een ijzersterke online shooter.

SOCOM U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 heeft dan wel een singleplayer die veel te kort is en een verhaal op het niveau van Jip en Janneke, de gameplay is ijzersterk. Co-op op de PSP is nog niet eerder zo goed uitgevoerd als in deze game. Daar komt bij dat er online vrijwel geen sprake is van lag, dat de potjes snel en verslavend zijn en dat de game er bovendien nog eens super gelikt uitziet. Het duurt even voordat je de besturing helemaal door hebt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je echt helemaal los.

8-
  • IJzersterke multiplayer
  • Leuke co-op