Dawn of War II - Chaos Rising

Iets meer dan een jaar geleden zorgde Relic voor een aangename, frisse wind door het RTS-genre. Op een haast perfecte manier werd een standaard RTS omgezet in een zeer aangename squad-based strategiegame. Tactiek staat daarbij centraal en met jouw squad van vier leden moet er een oplossing voor de vele problemen worden gevonden. De ontwikkelaar had met Chaos Rising, de stand-alone uitbreiding, voor de makkelijke weg kunnen kiezen door meer van hetzelfde te bieden, maar heeft in een jaar tijd belangrijke vernieuwingen doorgevoerd, die er voor zorgen dat Chaos Rising een fantastische nieuwe ervaring biedt.

Eén van mijn grootste kritiekpunten op Dawn of War II is de eentonigheid van de missies. Elke keer land je met een pod ergens, ga je op zoek naar de eindbaas en weet je die te verslaan. Chaos Rising kent minder hoofdmissies, maar de variatie die daarin geboden wordt is vele malen groter. Geen enkele keer heb ik het gevoel iets te doen dat ik eerder al heb gedaan. Daarnaast ligt het tempo van de missies een stuk hoger. Er zijn bijna geen stukken meer in de wereld die zonder tegenstand zijn. Overal stuit je op vijanden die zeer agressief op jouw aanwezigheid reageren en constant moet je commando’s uitdelen. Daarbij is het van levenslang om te begrijpen welke jongens er in jouw team zitten. Gebruik de mannen met de zware machinegeweren om de vijand met een regen aan kogels terug te dringen en laat vervolgens de manschappen met enorme zagen en zwaarden oprukken om de genadeklap uit te delen.

Tijdens de missies verzamel je ervaringspunten en voorwerpen, waarmee jouw manschappen beter en beter worden. Het toffe RPG-element uit het vorige deel heeft een extra dimensie gekregen met Corruption-systeem. In bijna elke missie krijg je een bepaald dilemma voorgeschoteld dat je een keuze laat maken. In één van de eerste missies sta je bijvoorbeeld voor een poort waarachter jouw makkers een verloren strijd voeren tegen een veel sterkere tegenstander. Je moet ze redden, maar de vraag is hoe je dat aanpakt. Doe je dat door om te lopen, waardoor veel soldaten sterven, of blaas je de poort op, waardoor diezelfde soldaten later kwetsbaar zijn voor een nieuwe aanval. Een stijging in Corruption zorgt er voor dat bepaalde armorsets je bonussen geven of dat je ze juist niet meer aan kunt trekken. Het speelt nieuwe abilities vrij, maar die gaan weer ten koste van anderen. De gameplay verandert op deze manier constant en daardoor blijf je de aandacht er bij houden.

Chaos Rising is echt een strategiegame waarin je ‘toch nog even één missie wilt spelen’. De moeilijkheidsgraad speelt daarbij een belangrijke rol. Wie even niet goed oplet en als een kip zonder kop de strijd in rent, wordt zonder genade afgeslacht. Checkpoints zijn er niet, waardoor je de hele missie opnieuw moet spelen als je het onderspit delft. Bij sommige games zorgt dit voor frustratie, maar in Chaos Rising begin je zonder problemen andermaal aan de missie. Vooral omdat je ook bij het falen ervaringspunten verdient en je dus altijd het gevoel houdt dat je vooruit gaat.

De game vermaakt van begin tot het einde en dat plezier wordt nog eens versterkt door het ijzersterke verhaal. De personages hoeven niet meer aan de speler te worden voorgesteld, waardoor de game je gelijk midden in de actie gooit. Chaos Rising begint groots, zet gelijk de juiste toon en dendert maar voort. Een fantastische plottwist, die je echt zelf moet ervaren, geldt als kers op de taart en zorgde voor een grote glimlach op mijn gezicht.

Buiten al dit moois is er natuurlijk nog de multiplayermodus, die een klein beetje tegenvalt. Want waar de singleplayermodus echt vernieuwt, daar is de multiplayervariant meer van hetzelfde met wat toevoegingen. Toegegeven, de Chaos Marines zorgen voor een aangename verschuiving in de balans en de nieuwe speelarena’s zijn een lust voor het oog, uiteindelijk is de gameplay gewoon hetzelfde. En dat is ten opzichte van het verfrissende singleplayeravontuur een kleine tegenvaller.

Chaos Rising is een zeer boeiende strategiegame en een waardige uitbreiding op Dawn of War II. Het verhaal is erg goed, de keuzes die je moet maken zijn interessant en de hoge moeilijkheidsgraad houdt je scherp. De multiplayer mist wat vernieuwing, maar dat wordt weer goed gemaakt door de variatie in de campaign, die zelfs een tweede keer nog leuk is.

8
  • Lekker pittig
  • Keuzes