2010 FIFA World Cup South Africa

Recensie | -

Rob Rensenbrink die op de paal schiet, de fantastische pass van Frank de Boer op Bergkamp, die de bal er vervolgens feilloos inschiet, en de schwalbe van Hölzenbein die ons het wereldkampioenschap kostte. Het zijn allemaal WK-momenten die op het netvlies gebrand staan van elke Hollandse voetballiefhebber. Het zijn overigens ook allemaal momenten die ons niet het kampioenschap brachten. Nee, wij Nederlanders hebben ons nog nooit tot ’s werelds besten mogen kronen. Gelukkig is er voor de verstokte voetbalfan nu met 2010 FIFA World Cup South Africa de mogelijkheid om Oranje toch naar die felbegeerde titel te schieten.

Echt wereldkampioen

Jezelf tot wereldkampioen kronen na een potje voetbal tegen de computer is leuk, maar veel liever schiet je je een weg naar de titel tegen echte tegenstanders. De gehele WK-modus is dan ook online te spelen, waarin je het opneemt tegen mensen die op dat moment in dezelfde fase van het toernooi zijn als jij. Als je dan wereldkampioen wordt, mag het feest pas echt beginnen!

En dat Oranje bestaat, god zij met ons, niet meer uit Kees Nootenboom en andere onzinnamen. Bij deze WK-uitvoering van FIFA zit het, zoals het hoort, wel snor met de licenties. Zo maken ook de bondscoaches hun intrede, wat het landenvoetbal nog veel meer doet leven. Maradona maakt nog net geen buikschuiver bij de winnende treffer, maar verder zijn de verschillende virtuele coaches een erg lijkend evenbeeld van hun werkelijke verschijning.

Überhaupt spitst deze FIFA erg toe op de sfeer die rondom zo’n WK aanwezig is. Fans zijn stuk voor stuk uitgedost in hun nationale kleuren en het veld ligt aan de zijkanten bezaaid met slingers en confetti. Het publiek heeft ook het scala aan ritmes en vreugde-uitbarstingen wat uitgebreid, waardoor je nu een aantal zeer bekende stadionhits voorbij hoort komen. Toegegeven, het voegt weinig toe aan de gameplay die zo belangrijk is bij een voetbalgame, maar omdat FIFA op dat gebied al zo sterk in elkaar zit, is het een welkome extra die je toch iets meer de WK-vibe laat beleven.

Dat neemt niet weg dat er hier en daar toch wat aanpassingen zijn gemaakt. Zowel in positieve als in negatieve zin. Een positieve verandering is dat het passsysteem wat realistischer aandoet. Zodra je vanuit een moeilijke hoek een pass probeert te geven zal de bal, in tegenstelling tot in FIFA 10, vaak niet goed aankomen en lijd je hoogstwaarschijnlijk balverlies. Ook erg belangrijk is de versterkte invloed die je kunt uitoefenen op de looplijnen tijdens steekballetjes. Dikwijls gebeurde het in voorgaande delen dat de medespelers te lang de diepte in bleven lopen, waardoor een verdediger de bal kon onderscheppen. Nu krijg je de mogelijkheid je speler eerder naar de bal te laten bewegen zodat je je tegenstander voor bent.

Het is opmerkelijk dat het passen bij doeltrappen juist verslechterd is. Als je als keeper de bal bij de eigen verdediger wilt afleveren loopt deze soms juist weg van de bal, waardoor je eigenlijk een gegarandeerd doelpunt cadeau geeft. Het is vooral frustrerend als je de bal vlug weer in het spel wilt brengen door snel op de korte pass-knop te drukken, maar de bal vervolgens bij de tegenstander uitkomt en je een dom doelpunt cadeau geeft. Hetzelfde probleem doet zich overigens voor bij vrije trappen. Het is een probleem dat de FIFA-games erg typeert, maar waar blijkbaar nog geen fatsoenlijke oplossing voor is gevonden.

Wat wel veranderd is, is het penaltysysteem. Via een tutorial, die je eerst zelf moet opzoeken, wordt het onduidelijke systeem wel wat duidelijker, maar het blijft opmerkelijk dat er aan gesleuteld is. Het oude systeem werkte prima en was, naar mijn mening, helemaal niet toe aan een make-over. De nieuwe manier van penalty’s nemen is behoorlijk wennen, waardoor je in de eerste penaltyreeks elke bal over, naast of rechtdoor schiet. De bal wordt een volstrekt ongeleid projectiel. De bedoeling is dat je eerst precies op de knop drukt zodat een streepje precies in het groene gedeelte van het stressbalkje komt te staan, vervolgens moet je kracht in het schot leggen, niet te hard en niet te zacht, om uiteindelijk de bal te schieten. Ondanks dat ik beide balkjes perfect vulde, schoten de ballen alle kanten op. Pas bij de tutorial werd duidelijk dat je, zodra je richting geeft, eigenlijk de plek bestuurt waar de bal wordt geplaatst en je die plek al heel snel naast het doel legt. De analoge stick moet je dus maar heel kort toucheren, anders loopt het penaltyschieten uit op een groot Seedorf-fiasco.

Maar gelukkig worden die probleempjes ook wat goedgemaakt. Zo kan de liefhebber zijn eigen selectie opzetten voor elk land. Wil je toch graag Van Nistelrooy meenemen of heb jij toch meer vertrouwen in Seedorf dan Van Marwijk? Dan stel je dat simpelweg zelf in. Ook bij teams die je tijdens het WK niet eens zelf bestuurt, kun je dat doen, waardoor ook elke tegenstander de selectie hanteert die je zelf wenst. Dat de spelers er daarnaast ook nog eens iets gelikter uitzien dan in FIFA 10, is mooi meegenomen.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

2010 FIFA World Cup South Africa is een geslaagde WK-versie van FIFA. Het ziet er iets strakker uit en voelt bij passes en steekballetjes net wat lekkerder aan. Dat een aantal mankementjes uit het vorige deel niet zijn aangepast is jammer, net als dat het nieuwe penaltysysteem aanvankelijk erg onwennig aanvoelt. 2010 FIFA World Cup is echt aan te raden als je van plan bent om met een groep vrienden een leuk WK-toernooitje te spelen of voor diegenen die FIFA 10 links hebben laten liggen. Voor mensen die niet staan te springen voor een WK-modus en een kleine grafische update van FIFA is het aan te raden om lekker op FIFA 11 te wachten.

8
  • Sfeerverhogende bondscoaches en fanatieke fans
  • Hier en daar getweakt…
  • Selecties volledig aan te passen
  • Nieuw penaltysysteem voelt niet natuurlijk aan
  • maar een aantal oude problemen zijn niet aangepakt

Plaats een reactie


X
Lees meer over 2010 FIFA World Cup South Africa: