Blur

Ik weet nog dat ik vroeger uren heb besteed aan A2 Racer. Deze arcaderacer van Davilex gaf mij simpelweg plezier en snelheid in één pakketje. Jammer genoeg voeren realistische racegames de laatste jaren de boventoon en zijn de andere racegenres naar de achtergrond gedrukt. Maar met de komst van ModNation Racers, Split/Second: Velocity en Blur kunnen liefhebbers van arcaderacers weer met volle teugen van het minder realistische raceleven genieten.

Blur lijkt in de verste verte niet op de vorige racegame van ontwikkelaar Bizarre Creations. Het realisme van Project Gotham Racing 4 is ingeruild voor pure fun. Geen perfecte race- en remlijnen, maar al driftend de bocht doorracen om vervolgens je weg te vervolgen met een nitro-boost. Onder leiding van knallende technobeats (die je overigens opvallend genoeg in het menu moet aanzetten) kun je zo’n zestig verschillende races doorlopen die verdeeld zijn over negen hoofdstukken. Elk gedeelte heeft zijn eigen leider, en om jezelf tot koning Blur te kronen, moet je ze allemaal verslaan. Dit doe je op de stratencircuits van steden als Barcelona, Los Angeles en Tokyo. Elke baan heeft verschillende wegen, dus om een podiumplaats te bemachtigen moet je de juiste route kiezen. Enkel bij een top drie-plaats ontvang je “lights” waarmee je weer nieuwe races vrijspeelt.

Om een podiumplaats te behalen heb je niet alleen jouw stuurmanskunsten tot je beschikking, maar ook acht verschillende power-ups. Naast de hierboven genoemde nitro-boost mag je ook doelzoekende raketten, mijnen en schilden verwachten. Een waar arsenaal aan wapens dus. Erg vet is ook dat vrijwel alle power-ups op een andere manier te gebruiken zijn. Bij de meeste aanvallen betekent dit dat je ze achteruit kunt afvuren, maar een aantal geven een leuke twist aan de bekende krachten. Zo kun je de nitro-boost niet alleen gebruiken om jezelf met een bloedvaart naar voren te schieten, maar ook om scherpe bochten gemakkelijk door te komen. Jouw wagen wordt afgeremd, je stuurt langzaam in en vervolgens word je gelanceerd.

Stickers plakken

Achievements zijn niets nieuws onder de zon, maar Blur doet het toch een beetje anders dan de rest. Het spel heeft zijn eigen Achievement-systeem onder de naam Stickers. Deze plakplaatjes kun je natuurlijk op jouw bolide plakken. In tegenstelling tot de meeste Achievements is elke sticker opverdeeld in vier onderdelen, waardoor ze nog moeilijker te behalen zijn.

Verwacht niet dat Blur simpelweg racen met schieten combineert. Er gaat een behoorlijk diepe laag tactiek achter het flitsende uiterlijk van de game verscholen. Jouw bolide heeft ruimte voor drie power-ups, waartussen je naar hartenlust kunt wisselen. Zo is het erg handig om altijd een schild achter de hand te houden, voor als je in de achteruitkijkspiegel weer eens doelzoekende raket op je af ziet komen. Het is dan ook erg belangrijk om de juiste power-ups op te pikken. Gelukkig heeft elke power-up zijn eigen kleur en kun je zonder problemen zien welke er op de baan liggen.

Coole acties met de power-ups doen niet alleen jou veel plezier, maar kunnen ook de fans bekoren. Door op de baan te driften, te beuken en power-ups te gebruiken, vergroot je jouw fanschare. Meer aanbidders zorgen voor nieuwe auto’s die je het leven een stuk makkelijker maken. Om nog sneller nieuwe fans naar je toe te trekken, kun je speciale fanverzoekjes vervullen. De verzoekjes variëren van ‘schiet iemand al driftend naar de schroothoop’ tot iets simpels als ‘haal een racer in met de nitro-boost’. Het zijn leuke missies die je tijdens de race nog meer uitdaging bieden, want hierdoor weeg je constant af of je voor een speciale fan-request moet gaan, of geen risico gaat nemen en probeert je positie te behouden.

Een positie behouden is sowieso erg lastig in Blur. Doordat de meeste races met twintig man worden gereden, vliegen de power-ups je om de oren en is chaos gegarandeerd. Zelfs als de rest van het veld mijlen achter je ligt, moet je nog oppassen voor een Shock (deze gooit drie elektrische velden voor de leider van de race neer). Je zult dan ook meer dan eens bij races in de singleplayer de controller door de kamer gooien omdat je net voor het einde wordt neergeschoten en een prachtige eerste plek noodgedwongen inruilt voor de poedelprijs.

Opscheppen

Social Media begint steeds meer op te rukken, ook in games. Blur gaat mee met zijn tijd en implementeert Twitter en Facebook in het spel. Met een simpele druk op de knop kun je opscheppen door jouw zojuist behaalde sticker, auto of fanschare op Twitter en Facebook plaatsen.

Waar de singleplayermodus gekenmerkt wordt door dit soort frustrerende finishperikelen, heeft de multiplayermodus daar totaal geen last van. Je merkt toch wel dat het menselijke brein iets anders in elkaar zit dan de intelligentie die Bizarre Creations in de game heeft gestopt. In de singleplayer zie je vaak dat de andere racers niet erg zuinig zijn met hun power-ups en alles activeren zodra ze het hebben. Online wordt het tactische spelletje des te leuker, doordat iedereen de power-ups bewaard tot het juiste moment.

Niet alleen zijn de tegenstanders beter op het wereldwijde web, ook zorgen de verschillende modi die online beschikbaar zijn voor veel meer plezier dan de singleplayer. Zo worden in één van de modi twee teams van tien tegenover elkaar gezet. Het is de bedoeling om met z’n allen zo hoog mogelijk te eindigen. Je hebt er dus niks aan als de nummer één en twee van jouw team zijn, maar de nummer twintig tot en met dertien ook. Samenwerken is het motto. Stel je voor: een auto uit jouw team is bijna kapot en jij hebt een repair power-up opgepikt, dan kun je deze laten vallen, zodat jouw teamgenoot hem op kan pakken en vervolgens weer met een gloednieuwe bolide weg kan racen. Het is een enorm bevredigend gevoel als jouw team goed samenwerkt, maar het is natuurlijk altijd maar afwachten of jouw medecoureurs bereid zijn om samen te spelen.

Wat het samenspelen online soms extra lastig maakt, is dat het niveau behoorlijk schommelt. Blur blijft een arcaderacer, dus iedereen kan prima meekomen, maar de racers met hogere levels hebben een overduidelijk voordeel op de spelers die lager op de voedselketen staan. Hoe hoger jouw level is, des te beter de auto’s zijn, dus zo nu en dan ben je bij voorbaat al kansloos als je tegen iemand speelt die tien levels hoger is. Gelukkig trekt dit allemaal vanzelf wel bij als jij ook een bepaald niveau behaalt, maar aan het begin zul je even moeten doorbijten.

Nog een vreemde keuze is het gemis van een quickplay-modus. Dit valt toch wel onder de noemer Kapitale blunder met een hoofdletter K te scharen. Bizarre Creations vindt het blijkbaar niet nodig om de speler zelf de controle te geven over welke race hij wil rijden. In de singleplayermodus ben je dus aangewezen op het keer op keer overdoen van races uit de campagne en kun je niet kiezen of je met of zonder power-ups wilt racen, of welke klasse auto’s je als tegenstander wilt hebben. Het is maar goed dat er nog een vier speler splitscreen-modus in de game zit waarin je wel keuzemogelijkheden hebt. Anders was het offline-gedeelte wel heel karig geweest.

Door de verschillende power-ups krijgt Blur een tactische laag die vooral online goed tot zijn recht komt. De singleplayermodus leert je de kneepjes van het racevak, maar het echte plezier beleef je met vrienden op de bank of online. Voor mensen die een internetaansluiting missen wordt de levensduur van de game wel erg kort, aangezien een quickplay-modus helaas niet aanwezig is.

8
  • Gevarieerde power-ups
  • Tactisch steekspel