1. Sam & Max: The Tomb of Sammun-Mak

Sam & Max: The Tomb of Sammun-Mak

De penibele situaties met de Penal Zone hebben het knettergekke konijn Max en de heldhaftige hond Sam achter zich gelaten. Tijd voor een rustmomentje, want de heren mogen hun enerverende ervaringen met gorillageneraal Skun-ka’pe even verwerken onder het genot van een nostalgische film. De tweede episode van het derde seizoen, Sam & Max: The Devil’s Playhouse – Episode 2: The Tomb of Sammun-Mak draait namelijk om een oude film over Sameth en Maximus, de voorvaderen van Sam en Max.

De eerste episode, The Penal Zone, was vermakelijk, maar voelde nog aan als een introductie op al het interessants dat komen gaat. The Tomb of Sammun-Mak laat zien dat er genoeg interessants in het verschiet ligt, want het verhaal begint nu echt diepgang te krijgen. De voorvaderen van Sam en Max beleven een intrigerend avontuur dat bovendien slim in elkaar gestoken is. Terwijl Sam en Max vooral toekijken en af en toe een opmerking over de film maken, mag jij de heren Sameth en Maximus in een spannende reis naar de Egyptische tombe van Sammun-Mak loodsen.

Je volgt niet een chronologisch verhaal, maar krijgt de beschikking over vier filmrollen, die samen het totale verhaal van een uurtje of vijf vormen. Dat betekent ook dat je niet hoeft te beginnen met de start van het avontuur van de twee voorvaderen. Het is zelfs nuttig om niet alles in chronologische volgorde te spelen, omdat je soms pas in latere filmrollen achter informatie komt die je in eerdere filmrollen moet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een opmerking die je in de eerste filmrol pas kunt maken als je in een later verhaaldeel gehoord hebt hoe de vork in de steel zit. Deze filmrolreismogelijkheid zorgt ervoor dat je niet alleen te maken krijgt met puzzels binnen de filmrollen, maar ook met een paar prachtige puzzels die over meerdere verhaalstukken verspreid zijn. Het geeft zowel het verhaal als de puzzels de diepgang die lichtelijk ontbrak in The Penal Zone.

De personages die je tijdens het ‘point-and-clicken’ ontmoet worden ook een stukje sterker neergezet dan in de vorige aflevering. Vrijwel elk personage kom je in meerdere filmrollen tegen en vaak duurt het even voordat je achter de precieze relatie tussen Sameth en Maximus en een vriend of vijand komt. De welbespraakte Baby Amelia Earheart is aan het begin bijvoorbeeld poeslief, terwijl ze in een latere filmrol overduidelijk wrok koestert tegen Sameth en Maximus. Pas na een tijdje kom je erachter wat er gebeurd is en snap je waarom de baby haar onschuld verloren is. Opvallend is dat het verhaal iets serieuzer van toon is, wat overigens niet betekent dat de (vaak platte) humor afwezig is. Doordat de hoofdverhaallijn sterker is, komen de gedoseerde grappen en grollen mijns inziens zelfs wat beter uit de verf, al zal niet iedereen het daarmee eens zijn.

iPad-versius absentius

Was het bij de eerste episode van het derde gameseizoen van Sam & Max nog zo dat de iPad werd voorgetrokken ten opzichte van PC/Mac en PlayStation 3, bij de tweede aflevering is alles anders. Het tweede episodische avontuur van de freelance politieagenten is al digitaal beschikbaar op PlayStation 3 en PC/Mac, terwijl iPad-bezitters tot nader order moeten wachten. We vermoeden dat dit te maken heeft met de performanceproblemen waar The Penal Zone op de iPad mee te kampen had, maar dit wil Telltale niet bevestigen. Een schrale troost voor iedereen die de iPad-versie wil spelen: The Tomb of Sammun-Mak is het wachten zeker waard!

Net als bij Max ontketenen magische ‘speelgoedstukken’ bij voorvader Maximus speciale paranormale krachten. De eerste kracht is het eerdergenoemde wisselen tussen filmrollen, dat voor de nodige diepgang zorgt. Daarnaast is er de Can ’O Nuts, een magisch notenblik waarin Maximus en Sameth zichzelf kunnen verstoppen. Dit blikje dient regelmatig als schuilplaats, ook op momenten dat je het eigenlijk niet verwacht. Het laatste magische voorwerp is een buikspreekpop die je kunt gebruiken om anderen (vaak ongewenste) woorden in de mond te leggen. Het zijn andere krachten dan in The Penal Zone en ze leveren leuke puzzels op, maar net als in die episode had een extra kracht voor net wat meer variatie kunnen zorgen.

Toch is dit maar een klein smetje op een episode die veel sterker is dan de vorige. Niet alleen op het gebied van verhaal en puzzels, maar ook op technisch gebied. De besturing werkte al prima en doet dat dus nog steeds, maar ook de kleine haperingen die in de PS3-versie van The Penal Zone zaten zijn nu, zoals het hoort, helemaal verdwenen. Hoe het met de iPad-versie zit is nog niet duidelijk (zie kader), maar we hebben goede hoop dat Telltale de tijd neemt om ook die probleempjes op te lossen.

8
Hoewel een extra paranormale puzzelkracht van Maximus het avontuur nog net wat interessanter had kunnen maken, is The Tomb of Sammun-Mak een bijzonder leuke episode. De puzzels krijgen veel diepgang door het wisselen tussen filmrollen en zijn daardoor vaak verrassend leuk. Vooral het verhaal is veel sterker dan de eerste aflevering van dit derde Sam & Max-seizoen en dat belooft veel goeds voor de komende drie episodes. Het is zeker aan te raden om deze zomer elke maand een zondagje vrij te houden voor de overige afleveringen van The Devil’s Playhouse, te beginnen met They Stole Max’s Brain! in juni.
  • Slimme puzzels
  • Sterke verhaallijn
  • Diepgang dankzij wisselen filmrollen