1. 3D Dot Game Heroes

3D Dot Game Heroes

Dotnia is niet meer wat het geweest is, waarschijnlijk heb je er zelfs nog nooit van gehoord. Het is een land dat doet denken aan het Hyrule uit de jaren tachtig, het is een land dat zijn charme reeds verloren heeft. Recentelijk haalde Dotnia het nieuws door een complete renovatie, het gehele landschap kreeg er een dimensie bij. En terwijl het hele landschap vanuit het niets naar boven rees, stond er meteen een nieuwe held op.

De vreemde look die 3D Dot Game Heroes (3DGH) op het scherm tovert, is simpelweg magisch. Het is nieuw en nostalgisch tegelijk, alsof een NES-game besmet is geraakt met Rubix-kubisme, alsof iemand een sprookje heeft nagebouwd met LEGO-steentjes. Het spel zelf teert vooral op die nostalgische gevoelens. Alles, van het beginscherm tot de te verzamelen voorwerpen, van de tekstballonnetjes tot en met de manier waarop je van scherm naar scherm gaat, is overgenomen uit The Legend of Zelda op de eerste Nintendo-console.

Ook het verhaal klinkt verdacht bekend in de oren. Er is een donkere entiteit op zoek naar zes glimmende ronde dingen om zo heel Dotnia in duisternis te kunnen hullen. En uiteraard ben jij de held die zes verschillende kerkers moet doorkruisen, zes eindbazen moet verslaan en de zes orbs moet verzamelen. Zo simpel is het. Meer uitleg is niet nodig als je op pad gaat richting jouw eerste obstakel.

Zolang alle appeltjes gevuld zijn – appels, geen hartjes, een wereld van verschil – heb je de beschikking over een absurd groot zwaard. Zes keer zo groot als jouw held en het neemt ongeveer een vijfde van het hele scherm in beslag. Toch is er de mogelijkheid om hem nog dikker en langer te maken. Je zou bijna zeggen dat de makers iets te compenseren hebben. Word je geraakt, dan is er slechts een kleine schaduw van het gevaarte over om mee rond te zwaaien. Maar ook dan doet het metalen ding prima zijn werk.

Al snel passeren renschoenen, een boemerang, een pijl en boog en grote ronde bommen de revue. Met de bommen worden rotsblokken opgeblazen waardoor je op voorheen onbereikbare plekken komt. Al snel dringt het besef door dat als je alle uithoeken wilt bereiken, deze gadgets echt noodzakelijk zijn. Voor de mensen die Zelda gespeeld hebben is dit niets nieuws onder de uit blokjes opgebouwde zon.Na het verslaan van de eerste eindbaas, een grote slang, komt de vraag opzetten of dit nu wel echt zo leuk is. Het is allemaal erg makkelijk en eigenlijk meer een remake van een heel oud spel, dan iets nieuws.

Gelukkig neemt het spel zichzelf niet al te serieus. Je kunt het hele avontuur bijvoorbeeld spelen met de kerstman, een tank of een haaievin. Teksten als ‘Life up get!’ wanneer je een nieuw appeltje bij elkaar gesprokkeld hebt, zijn expres verkeerd gespeld en zo zijn er nog veel meer grappige verwijzingen te vinden naar The Legend of Zelda of andere RPG-klassiekers, als Demon’s Souls. Als je na een paar uur de derde kerker bereikt, worden de vijanden pittiger, de puzzels ingenieuzer en stijgt je sterftecijfer genadeloos. Ook de moeilijkheidsgraad doet je met nostalgische gevoelens terugdenken aan de oude goede tijd, als je voor de zoveelste keer onvrijwillig naar de uitgang van een kerker wordt geëscorteerd. Het zijn misschien oude ingrediënten, maar er wordt een vers koekje van gebakken. Zelda-liefhebbers kunnen hier flink hun tanden in zetten.

Maar krijg je normaal gesproken de makkelijke (game-)ervaringen met de paplepel ingegoten, dan kan 3D Dot Game Heroes wat taai zijn. De actie spat nooit van je scherm, het voelt nimmer als een interactieve film, je wordt nergens aan het handje genomen en nooit wordt het een adrenaline achtbaan. Je zult je eigen weg moeten vinden, je eigen avontuur moeten maken, en af en toe net wat meer je fantasie moeten gebruiken dan je gewend bent. Het blijft natuurlijk spelen met blokken. Maar kun je hier langs kijken, dan vind je in 3D Dot Game Heroes een authentieke game-ervaring, net als vroeger.

7
3D Dot Game Heroes is meer dan een driedimensionale remake van The Legend of Zelda. Het is een duidelijke hommage aan de NES-klassieker, maar biedt wel degelijk zijn eigen uitdaging. Wel heeft 3DGH meer weg van een retrogame, dan van een daadwerkelijke nieuwe PS3-titel. En dat is helemaal niet erg. 3D Dot Game Heroes is de toekomst van het retrogamen, hier in het heden.
  • Nostalgische gevoelens
  • Ouderwetse uitdaging
  • Een nieuw fris uiterlijk