Green Day: Rock Band

Om te rocken ben je eigenlijk nooit te oud. The Rolling Stones maken bijvoorbeeld al vijftig jaar muziek en ook AC/DC bestaan grotendeels uit bijna bejaarde mannen. Een drietal punkrockers, met guyliner, die tegen de veertig aanlopen vallen dus niet echt meer uit de toon. En dat een band als Green Day nog steeds relevant is, blijkt wel uit het succes van hun laatste album en de uitverkochte zalen tijdens hun optredens.

Dat Billie Joe Armstrong, Mike Dirnt en Tré Cool als geen ander het publiek weten te bespelen tijdens live optredens zal ongetwijfeld hebben meegespeeld in de keuze om alle optredens in de game op live podia te laten afspelen. Met in totaal 47 nummers op de disc, onder andere de complete albums Dookie en American Idiot, is Green Day: Rock Band, hoe je het ook wendt of keert, een spel gemaakt voor de echte fans van de band. Van die types die precies weten welk merk eyeliner de band onder hun ogen smeert en die tot op de milliseconde weten wanneer ze het woord ‘fag’ in de gecensureerde versie van Holiday moet schreeuwen.

Niet alleen fans van Green Day weten wat ze ongeveer kunnen verwachten, iedereen die een keer een Rock Band heeft gespeeld zal het hele spelprincipe wel kennen. Met een plastic instrument in je handen sta je, het liefst met een paar vrienden, voor de tv mee te spelen met je favoriete nummers. Naast (bas)gitarist kun je ook drummer, of zanger(es) zijn. De kleinere uniekere Rock Band onderdelen zoals de gitaar- en drumsolo’s en de Bass Groove’s zorgen voor de nodige variaties tussen het strummen en drummen. De mogelijkheid om net zoals in The Beatles: Rock Band in harmonieën te zingen (met meerdere mensen tegelijk) is ook in Green Day: Rock Band aanwezig.

Import en Export

Momenteel staan er in de Rock Band Store zes nummers van Green Day’s laatste album 21st Century Breakdown. Dit is de enige downloadable content die ook in Green Day werkt. Alle nummers die op het schijfje van Green Day: Rock Band staan kunnen doormiddel van een code en een betaling van tien euro geëxporteerd worden naar Rock Band 1 of 2. Vervolgens hoef je niet de hele tijd tegen die kop van Armstrong aan te kijken wanneer je bijvoorbeeld American Idiot wil spelen.

Vooral de vrolijke poppunk nummers uit de begintijd van Green Day zijn simpelweg leuk om te spelen op welk instrument dan ook. Het is de magie van een game zoals Rock Band in actie, want muziek waar je normaal gesproken niet naar zou luisteren is best te pruimen wanneer je virtueel meespeelt. Het latere spul zal ongetwijfeld de harde kern van fans meer aanspreken, maar nummers zoals When I Come Around, Basket Case en She staan voor velen die de twintig gepasseerd zijn gelijk aan hun middelbareschooltijd. Best een leuk nostalgisch terugblikje dus. De moeilijkheidsgraad is bij de verschillende nummers verder goed gebalanceerd. Echte uitschieters die om vingerbrekende snelheden vragen zitten er niet in, maar het instapniveau is voor beginners door de no-fail mode en een aantal simpele nummers op ieder instrument goed te doen.

De echte liefhebbers kunnen in de career-modus onder andere foto’s vrijspelen uit de gehele loopbaan van de band. Voldoe je aan de eisen van specifieke challenges dan speel je uiteindelijk zelfs speciale video’s vrij waarin de band in hun natuurlijke habitat op het podium of in interviews te zien is. Het zijn vooral toevoegingen die duidelijk gericht zijn op de fans maar daarbuiten zullen ze eigenlijk weinig mensen aanspreken. Het is daarom een prettige toevoeging dat in Quick Play alle nummers vanaf het begin al speelbaar zijn zodat je je niet door de career heen hoeft te worstelen als je bijvoorbeeld alleen Boulevard of Broken Dreams wil spelen.

Verwacht overigens niet dat er in Green Day: Rock Band net zoveel liefde is gestoken als bij The Beatles wel het geval was. Natuurlijk is het een beetje appels met peren vergelijken wanneer je de twee naast elkaar zet maar de details die The Beatles zijn eigen vibe gaven ontbreken in Green Day. Dat blijkt bijvoorbeeld wel uit de vormgeving tijdens het spelen van de nummers zelf. Op wat geluidseffecten na zijn de muzieknoten en de baan waar deze gekleurde noten overheen scrollen precies hetzelfde als in Rock Band 2. Het is een beetje mierenneuken natuurlijk maar er had simpelweg meer mee gedaan kunnen worden, helemaal omdat de menu’s en de intro wel gedrenkt zijn in hun eigen stijl.

Of Green Day: Rock Band iets voor jou is weet je waarschijnlijk allang. Ben je een fan van de band dan hoef je geen twee keer na te denken om met de lading van Green Day-nummers aan de slag te gaan. Ben je daarentegen geen liefhebber dan kan je deze uitvoering van Rock Band zonder moeite overslaan. Het is verre van nieuwe stap in de evolutie van de serie maar eerder een vermakelijke en complete tussenstop voor de echte liefhebber.

8-
  • Dikke fanservice
  • Rock Band-kwaliteit