Rooms: The Main Building

Ik zit opgesloten in een kamer, een heel gebouw vol kamers zelfs. Het is donker en het behang is verkleurd. Hoe ik uit deze kamer moet komen? Misschien kan ik gebruik maken van een kist vol explosieven, de opvallend rode telefoon of die eigenaardige spiegels. Er moet in ieder geval heel wat worden geschoven met de vloerplaten om weer veilig naar buiten te komen…

Rooms: The Main Building is een puzzelspel dat doet denken aan de bekende schuifpuzzeltjes die vroeger erg populair waren. Al schuivend moest je de verschillende stukjes zo samenstellen dat er uiteindelijk één groot plaatje was te bewonderen. In Rooms ben je ook aan het schuiven. Het is hier alleen niet de bedoeling om een plaatje samen te stellen, maar je personage naar de uitgang van een kamer te loodsen. Door slim gebruik te maken van de ‘stukjes’ kamer en de hulpmiddelen die je daar vindt, is er een weg te vinden naar het volgende vertrek.

Zoeken naar nieuwe kamers

Wat een leuk gegeven is, is dat je tijdens je zoektocht door de verschillende gebouwen uiteenlopende voorwerpen vindt. Met deze instrumenten kun je nieuwe ‘mansions’ vrijspelen waar je weer wordt getrakteerd op een lading nieuwe kamers. In totaal is er genoeg te beleven om je aardig wat treinreisjes bezig te houden; Rooms telt honderd puzzels.

De puzzels van Rooms zitten best goed in elkaar. Je moet goed nadenken over de plaatsing van muren, ladders en voorwerpen om de uitgang te bereiken. Hoe verder je komt in de game, hoe meer ingrediënten in de puzzelmix worden gegooid. Zo krijg je te maken met telefoons waarmee je kunt teleporteren, bommen om deuren weg te blazen en kasten waarmee je puzzelstukjes kunt verplaatsen. De puzzels worden fris gehouden doordat er constant van deze nieuwe elementen aan de hersenkrakers wordt toegevoegd. Net als je het zat begint te worden is er weer een nieuw onderdeel dat het geheel interessant houdt.

De puzzels mogen dan van alleraardigst niveau zijn, de aankleding is dat niet. Er is gekozen voor een kleurenpallet van overwegend bruin, goud, zwart en donkergeel. Niet bepaald de aantrekkelijkste kleuren bij het spelen van een puzzelgame. De irritante muziek – vooral als je de game een aantal uur hebt gespeeld - maakt het helemaal compleet. “Kitscherig” en “fout’ zijn woorden die bleven hangen. Het oogt allemaal ook erg onscherp; voorwerpen zijn soms amper te herkennen en het personage waarmee je speelt is niet veel meer dan een onduidelijke schim. En ook het verhaal vult het personage “Mister X” niet verder in, het blijft een kleurloos hoofdpersonage zonder karakter. Rooms doet zijn best de puzzels aan te kleden met een overkoepelend verhaaltje. Mede dankzij het gemis aan echte personages boeit het verhaal totaal niet en klikte ik de oninteressante dialogen al snel weg.

Rooms: The Main Building is een alleraardigste puzzelgame in een lelijk jasje. De puzzels zitten goed in elkaar en blijven fris door constant nieuwe elementen toe te voegen. Het lelijke jasje wordt gevormd door de onscherpe beelden, lelijke kleuren en irritante muziek halen de game enigszins naar beneden.

7-
  • Puzzels zitten goed in elkaar
  • Constant nieuwe elementen tijdens het puzzelen