Sam & Max: They Stole Max's Brain

Eigenlijk is het recenseren van de Sam & Max-episodes een soort feuilleton. Je gaat er bij het schrijven van een nieuw stukje vanuit dat lezers weten waar het vorige stukje uit het vervolgverhaal over ging. Ik kan dus met een gerust hart de kortst mogelijke samenvatting van het verhaal tot nu toe geven. Nu we aangekomen zijn bij het derde deel van het vijfluik hebben de freelancepolitieagenten Sam en Max het opgenomen tegen een kwade ruimtegorilla en het verhaal van hun voorvaderen ontdekt, maar nu is de stront echt aan de knikker: “Ze” hebben de hersenen van Max gejat!

Gevolg is dat Sam er in zijn eentje voor staat in deze derde aflevering. Als een dolle hond racet hij door de stad om de konijnenkop van Max weer te kunnen vullen. Grommend en gewelddadig grijpt hij verdachten bij de lurven en ondervraagt hij ze op intimiderende wijze. Hij zeult onderweg de lege knikker van Max constant met zich mee, want dan kan hij het brein van Max erin mikken als hij de grijze massa weet te heroveren van “Hen” (vul hierbij een naam naar keuze in: Skun’ka-pe of Paiperwaite). De spannende start zorgt ervoor dat je direct weer in het verhaal zit. Ook is het een leuke afwisseling op de gebruikelijke gameplay van dit derde seizoen, waarin geleund wordt op puzzelen met de geheimzinnige geestkrachten van Max.

Na een tijdje keert de game terug naar het uit dit seizoen bekende puzzelwerk. Je hebt in deze aflevering drie krachten tot je beschikking die we kennen uit de eerdere episodes. Je kunt warpen via telefoons met Teleport, een blik in de toekomst werpen met Future Vision en in bepaalde voorwerpen veranderen via Rhynoplasty. Vooral die laatste twee krachten gebruik je veel. In de tweede helft van het avontuur zitten enkele intelligente breinbrekers die je dwingen de verschillende krachten door elkaar te gebruiken, maar het gros van de puzzels is net wat minder leuk om op te lossen dan die uit de zeer vermakelijke tweede episode.

Nu we een paar episodes onderweg zijn, is te merken dat de personages steeds meer diepgang krijgen. Door een paar verrassende plotwendingen gedurende deze derde aflevering zie je een heel andere kant van de personages. De vreemde vogels beginnen nu echt interessant te worden en daarom is het extra jammer dat deze aflevering een stukje korter is dan de eerste twee episodes van dit seizoen. Hierdoor is de climax eigenlijk een kleine anticlimax. Je verwacht bij de cliffhanger nog verder te mogen spelen, maar daar moet je nog een maandje op wachten. De vierde episode an sich, Beyond the Alley of the Dolls, is ongetwijfeld een maandje wachten waard, maar deze derde aflevering is eigenlijk net wat te kort om de maand wachttijd te rechtvaardigen.

They Stole Max’s Brain! bevat enkele hele slimme puzzels en een sterk verhaal, maar stelt na het sterke The Tomb of Sammun-Mak toch iets teleur. Vooral de korte speelduur van deze derde aflevering zorgt voor een lichte anticlimax. Toch heeft de onvermijdelijke cliffhanger het gewenste resultaat: je kunt niet wachten tot het verhaal eind juli met de vierde episode wordt vervolgd.

7
  • Sterk verhaal
  • Enkele intelligente puzzels