1. APB

APB

Vanaf het begin van de ontwikkeling was duidelijk dat APB een soort online Grand Theft Auto moest worden. Het zou een game worden waarin je door een fictieve stad scheurt terwijl je op zoek bent naar gajes om in de kladden te grijpen. Of je kiest juist voor het leven van een crimineel en verdient je geld door de stad op stelten te zetten. Het moest de ultieme politiemannetjes-en-boeven-game worden die volwassen kerels in spelende kleine jongens verandert.

Maar zoals je in de eerste alinea al af kan lezen: het is één grote berg van ‘had moeten zijn’. Kijken we naar APB daadwerkelijk brengt, dan is het eigenlijk vooral heel veel verdriet. Het begint nog goed met een boeiende intro die de ellende van de stad San Pedro laat zien. De sfeer wordt met de intro prima neergezet en ook de talloze manier waarop je een eigen personage kunt maken is behoorlijk indrukwekkend, maar zodra je de eerste voetstapjes in de stad zet, gaat het mis.

Ik dacht eerst dat mijn instellingen niet goed stonden, maar niets was minder waar. APB ziet er simpelweg dramatisch uit en is ook technisch behoorlijk bagger. De pop-up in de game is van een PlayStation 1-niveau, de omgevingen zijn zwaar inspiratieloos en generiek, om nog maar te zwijgen over het feit dat zo’n beetje elk menselijk personage dat je tegenkomt dezelfde grijze trui en groene honkbalpet dragen. Of dat een bug is zoals je die wel vaker bij de lancering van een MMO ziet, dat weet ik niet, maar behoorlijk nep is het wel.

En was het maar gebleven bij dit soort missers, maar ook op gameplaygebied breekt APB geen potten. Al tijdens de introducerende tutorial wordt duidelijk dat dit geen spannend spel is. Als eenzame agent krijg je van verschillende opdrachtgevers de taak om graffiti weg te halen, een pakketje op te halen of een deur in te beuken. Alles doe je door naar die locatie toe te gaan en de F-knop in te drukken om daarna weer verder te rijden. En hoe saai dit al mag klinken, waar je jezelf helemaal aan kapot ergert zijn de autoritjes. Fatsoenlijke weglegging? Nooit van gehoord! In APB zwabber je als een dronkaard over de weg heen in de hoop dat je heelhuids bij de bestemming aankomt. Geen makkelijke klus, want naast het feit dat er nog een stuk of honderd andere idioten door de straten scheuren en de grootste moeite hebben jou te ontwijken, ontbreekt het in APB aan een goed navigatiesysteem. Daardoor is het vaak niet duidelijk waar je nou precies moet zijn en rij je soms honderden meters om een gebouw om erachter te komen dat je in een smal steegje moet zijn.

Er zijn games waarbij dit soort problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra je met anderen gaat spelen. Meer zielen zorgen immers voor meer vreugd ( en helemaal in een MMO natuurlijk). Maar net als de rest van dit matige product voegt het samen strijden tegen de andere partij niks toe. Het enige positieve is het gemak waarmee je een groep vormt. In het menu geef je aan dat je samen wilt strijden en binnen een minuut zit je in een groep. Als groep kom je in losse gameplaymodi terecht. Zo zijn er ouderwetse Team Deathmatch-varianten waarbinnen je in een korte tijd zoveel mogelijk vijanden moet afmaken en heb je hiernaast ook de taak bepaalde winkels te beschermen, een Domination-variant dus. Er zijn alleen zoveel problemen dat er simpelweg geen lol mee valt te beleven. Zo beginnen teams vaak op honderden meters afstand en ben je de eerste minuten dus kwijt aan het zwabberen met de auto. En als je dan eenmaal ter plekke bent, dan laat het schietsysteem je ernstig in de steek. APB is geen gestroomlijnde shooter, waar je een voordeel hebt met precies schieten. Daarvoor is de actie te chaotisch en lijkt het erop dat rake afstandschoten gewoon niet goed geregistreerd worden. Er rest dus niks dan gewapend met een machinegeweer op de vijand af te rennen en hem vol te sproeien in de hoop dat hij eerder het loodje legt dan jij en jij geld verdient.

En daarmee komen we eindelijk bij het eerste lichtpuntje van de game. Het is erg tof om met jouw zuurverdiende geld op zoek te gaan naar dat ene perfecte wapen die je in het heetst van de strijd kan bijstaan. Maar ook hier zit weer een duistere zijde aan. Als beginner heb je tegenover een ervaren speler met een beter wapen negen van de tien gevallen geen schijn van kans. Het is alsof je in World of Warcraft een personage van level 40 tegenover iemand van level 80 zet. En geloof me, dat gebeurt in de shootouts vaak. De twee actiedistricten lijken namelijk maar een stuk of honderd spelers tegelijkertijd toe te laten, waardoor de krans behoorlijk groot is dat je tegenover een ervaren speler komt te staan en je het dus steeds aflegt.

Conclusie en beoordeling

3
APB is een MMO die je vijftig uur gratis mag spelen voordat je extra gametijd er bij koopt, maar ik vraag me ten zeerste af of er iemand is die over die vijftig uur heen gaat. De game slaat op bijna elk denkbaar onderdeel de plank zo mis, dat het spelen ervan voor grote emotionele problemen kan zorgen. Geen enkel moment heb ik lol APB aan beleefd. In plaats van me weer jonger te voelen en lekker politiemannetje en boefje te spelen, ben ik in een week tijd juist een hele oude verzuurde man geworden…
  • Wapens kopen
  • Gebrek aan balans
  • Schietsysteem
  • Dramatische autobesturing
  • Saaie missies
  • Technisch zeer matig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol ken het spel niet eens en wil het ook niet kennen.

  • De demonstratie die ik vorig jaar in Keulen kreeg, wees al volledig op een aanstaande blamage. Ik heb me nog nooit zo verveeld en zitten verbijten.

  • Was dit niet een soort Crackdown MMO?

  • Deze MMO had potentie om een goede MMO te kunnen worden. Ze hebben maanden lang een BETA gehad, maar nooit geluisterd.



    De min punten in de recensie doen me precies denken aan dat geen wat ik in de beta al merkte. Jammer dat ze het uit eindelijk niet hebben opgelost.



    @Daniel. - Nee, Crackdown moet het hebben van de 'power-ups' etc, waar APB meer gaat voor de 'realistische' politie en boefje avontuur.



  • Brak.

  • Een 3,5… wat een onzin. Het is zeker geen GTA MMO waar mensen op hoopten maar het is toch best vermakelijk en absoluut een kleine voldoende waard. Wellicht nog frustraties van die Sniper Ghost Warrior missie die je niet lukte? :P

  • De beta was al erg stroef en bagger!

  • Ik wil toch even op de minpunten reageren ook al heeft de game veel tekortkomingen vind ik dit toch wel een veels te laag cijfer.



    Minpunten:

    - Technisch zeer matig



    In vergelijking tot WoW is dit spel technisch geweldig, vergeet niet dat dit een MMO is.



    - Saaie missies



    Daar ben ik het deels mee eens, je begint met saaie missies, dit heeft alles te maken met de rangorde waar je in zit.

    Naarmate je hoger in rang komt en dus een grotere politieman of gang member bent zul je leukere missies krijgen.



    - Dramatische autobesturing



    De auto's sturen inderdaad dramatisch maar dat weerhield jullie niet om GTA4 een hoof cijfer te geven, in dit spel was de besturing van de auto's even dramatisch



    - Schietsysteem



    Ja zeker een minpunt kan ik niks anders over zeggen.



    - Gebrek aan balans



    Het had nog iets gebalanceerder gekund ben ik mee eens





















  • Ik heb tot nu toe een uur of zeven gespeeld met dit spel en me zeker vermaakt. Ik vind dat de gfx voor een mmo er zeker niet slecht uit zien. De editors zijn ontzettend uitgebreid mbt kleding, auto's etc.

    Het is heerlijk pick up and play en dat komt ook nogmaals duidelijk naar voren doordat je uren krijgt ipv 30 dagen die je toch niet vol krijgt. Niks leukers dan knutselen aan je symbols voor een aantal minuten en dat vol glorie op je kleding of je auto plakken. Daarbij komt nog eens dat je GRATIS kunt editen aan je kleding,auto etc. dit kost geen uren. Je kunt APB punten verdienen en die omruilen in speeluren.

    Ik mis veel informatie in deze review



    Het komt erop neer dat ik me echt totaal niet in je mening kan vinden Jelle.

    De auto's zwabberen??? Sorry maar daar ben ik totaal niet bekend mee. Niks vetters dan een mooie drift terwijl je tegenstanders achter je aan zitten. Niks spannenders dan tegen een menselijke speler spelen die je van je objectives af houden. Daarover lees ik hier niets. Misschien zijn de objectives niet allemaal even leuk en soms generiek maar voor mij maakt de spanning van tegen meerdere mensen vechten alles goed. Ik vind een 3.5 echt veel en veel te laag.




  • Mooi laat ze maar gelijk voelen dat dit soort onzin niet zomaar uitgebracht kan worden. MMO prima maar zorg dan wel voor diepgang en gameplay. En geen ingame reclames en extra veel geld ervoor vragen.



    Servers zullen wel over een paar maanden dichtgaan want ik heb nog niemand positief gehoord over deze game.

  • Ai, pijnlijk.

  • ouch, al had je als pluspunt toch neer kunnen zetten dat je je personage tot in de puntjes kan aanpassen XD

  • Normaal ben ik niet zo actief maar wil toch even wat duidelijkheid scheppen mbt het spelen tegen mensen met een hogere rating.



    Dit is afhankelijk van je threat level, hoe hoger je threat hoe moeilijker de tegenstand gezocht word. Je threat gaat omhoog als je met mensen speelt met een hoge rating. Dus kies je missies goed met mensen met een lagere rating zodat je het spel goed speelbaar houdt. Daarnaast is het me pas 1 keer overkomen dat ik iemand tegen kwam met een echt hoge rating.

  • De graphics zijn niet het probleem, het is het veelvuldig gebruik van pop-ups en slowdowns…



    En Welgeboren, dat weet ik. Maar het probleem van APB is dat er te weinig spelers zijn en je dus sneller dan eigenlijk de bedoeling is, tegenover een te sterke vijand komt te staan :)

  • Eerlijk gezegd had ik dit ( in tegenstelling tot de recensie van Alpha Protocole ofzo:P ) niet verwacht.

  • Oe, een 3,5 is niet best..



    Denk dat ik deze game maar even oversla :')

  • Jelle, vroegah was je altijd van mening dat gameplay boven graphics staat, maar de laatste tijd noem je de 'graphics' meer dan de echte gameplay!



    Zeker met MMO's moet je niet naarde graphics kijken anders speelt het niet lekker, kijk maar naar Age of Conan, hoe vreselijk dat stotterde tijdens pvp, AION hetzelfde.

  • @Jelle



    Ik kan me zeker vinden in je pop-ups. Slowdowns dan weer niet :).

    Ik snap ook dat het frustrerend kan zijn als je door een sterke vijand een missie niet kan winnen. Soms is het wat geluk.


  • Wat ik dus al zag in die ene Beta sessie van 1,5 uur (kon langer maar ik wou gewoon niet) wordt hier bevestigd in het cijfer dat ervoor gegeven wordt. Een game die niet eens waardig is om die gratis 50 uur in te investeren en laat staan geld.

  • Gameplay staat boven graphics, maar in dit geval staat de graphics de gameplay in de weg

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord