1. FIFA 11

FIFA 11

Nu het voetbalseizoen weer lekker op stoom is gekomen en de ranglijst langzaam gestalte begint te krijgen, komt de strijd in de digitale voetbalwereld ook steeds dichterbij. Hoewel FIFA en PES de enige deelnemers zijn en samen in de kleinste competitie die er op voetbalgebied te bekennen is om de eerste plek vechten, is de strijd er zeker niet minder om. Beide games kennen een enorme groep aanhangers die zodra de digitale ‘klassieker’ er weer aankomt elkaar bijna net zo erg het leven zuur proberen te maken als aanhangers van de clubs uit 010 en 020. FIFA is de laatste jaren als Ajax – het wint telkens de klassieker – en lijkt ook dit jaar weer de sterkste van de twee te zijn.

In de recensie van FIFA 11 wordt natuurlijk een vergelijking met PES verwacht, waarvan je Jelle’s recensie hier kunt lezen. Die vergelijking kun je het beste zelf maken door de twee recensies naast elkaar te leggen, aangezien niet iedereen dezelfde punten even belangrijk vindt. Interessanter is om te kijken wat FIFA nu precies nieuw doet.

De mogelijkheid om als keeper te spelen in ongetwijfeld de grootste nieuwigheid die FIFA 11 met zich meebrengt. Het idee is simpel: je probeert alle ballen die op het doel gevuurd worden tegen te houden. Zodra er een aanvaller met de bal in de buurt van het zestienmetergebied komt, verschijnt er een cirkeltje waar de keeper zich het beste kan positioneren. Als de tegenstander schiet komt er een gekleurde streep in beeld die de baan van de bal voorstelt. Zodoende wordt het voor keepers iets makkelijker om te bepalen waar ze de bal moeten verwachten.

Hoe goed het allemaal ook moge werken, het spelen als keeper verveelt wel erg snel. Er wordt heel weinig creativiteit en eigen input van je verwacht en het grootste deel van de wedstrijd ben je eigenlijk niks aan het doen. Je kunt besluiten om het veld in te rennen, elke bal op te eisen en als een gek naar voren proberen te dribbelen. Dan ben je inderdaad de hele tijd wel lekker bezig, maar voor het resultaat is het iets minder fijn. Dat kan uiteraard niet het doel zijn van het spelen als keeper en ondanks dat het begrijpelijk is om ook de optie toe te voegen om als keeper te spelen zodat je voortaan echt elf tegen elf kunt voetballen online, is het niet bepaald van toegevoegde waarde.

Iritaties

Eén van de irritantste dingen in FIFA was dat je tijdens het wisselen een stadionshot kreeg, waar je echt totaal niks aan had. In dat opzicht is het nu een stuk beter. Zodra er gewisseld wordt krijg je nu gewoon een speler die al op het veld staat in beeld met een aantal wedstrijdstatistieken. Ook het constant wisselen van besturing als een vriend een potje wil meedoen is nu aangenamer. Zodra je een potje start kun je in het scherm waar je de kant kiest waarvoor je wilt spelen direct de besturing aanpassen. Het zat ook al in de World Cup-editite van dit jaar en nu dus ook in de ‘normale’ versie.

De verandering op het gebied van passen is daarentegen wel een toegevoegde waarde. Het pingpongpassen is verleden tijd, aangezien het nu enorm belangrijk is hoe lang je de passingknop ingedrukt houdt. Voorheen kon je gewoon op passen drukken en een kant op en kwam de bal bijna altijd in de voeten bij een medespeler, maar wie deze tactiek nu toepast komt bedrogen uit. Als je een pass over twintig meter wilt versturen en je de knop slechts een fractie indrukt, rolt de bal met een tragisch traag tempo en mag je erop rekenen dat de tegenstander hem onderschept. Druk je juist te lang, dan zal de ontvangende speler enorm veel moeite moeten doen om de bal onder controle te krijgen, waardoor de kans groot is dat je balverlies lijdt.

Net zo belangrijk is de richting die je meegeeft aan de bal. In voorgaande delen was het ‘ongeveer’ indrukken van de richting waar de andere speler staat voldoende om een succesvolle pass te geven. In FIFA 11 moet dit veel exacter gebeuren. Als je nu in plaats van, bijvoorbeeld, naar boven drukt naar rechtsboven drukt schiet de bal langs de speler die de bal had moeten krijgen. Dit maakt de game moeilijker en pakt iemand die nog nooit eerder FIFA heeft gespeeld het allemaal wat minder snel op. Ondanks dat dit het eerste potje voor wat frustraties zorgt, krijg je het langzamerhand wel onder de knie. Het geeft de gameplay wel een stuk meer diepgang, aangezien je nu er ook voor kan kiezen om de bal juist expres naast de speler te passen in plaats van in de voeten, waardoor je meer ruimte creëert om door te stomen naar het doel. Daarnaast zorgt het ook voor een stukje zelfvoldoening als je die ene pass de perfecte snelheid en richting meegeeft.

De perfecte modus om dit allemaal eens flink uit te testen is zonder twijfel de vernieuwde Career Mode. In deze opvolger van de Manager Mode kun je aan de slag als een enkele speler, een manager of gecombineerd. Qua opzet is er weinig veranderd, maar de modus heeft wel een aantal kleine verbeteringen die het een stuk fijner maken om ermee aan de slag te gaan. Zo gaat het kopen en verkopen van spelers nu een stuk simpeler. Er zijn duidelijk menuutjes voor en er is direct aangegeven via welke weg je een speler kunt verkopen en via welke weg je er één juist koopt. Zo gaat het een stuk sneller, zodat je weer rap aan een volgende wedstrijd kunt beginnen. In het algemeen ziet de hele modus er strakker uit. De menuutjes zijn niet zo inspiratieloos als in de Manager Mode van FIFA 10, nieuwsberichten zijn beter geschreven en de foto’s bij de artikelen zijn mooier.

Wie onze artikelen heeft gelezen, en vooral bekeken, waar de gezichten van spelers van een aantal Nederlandse clubs uit FIFA en PES worden vergeleken heeft het al gezien, maar het gros van de spelers in FIFA lijken nauwelijks op hun echte evenbeeld. Dit is erg jammer, aangezien zo het realisme dat FIFA nastreeft niet op alle vlakken even goed naar voren komt. Als je met Suarez een goal hebt gescoord, kom je daar meestal pas achter bij de aftrap zodra de naam van de doelpuntmaker in beeld komt. Grafisch ziet de game er in het algemeen prima uit, maar op het gebied van gezichten nabouwen mag er voor nog wel het een en ander geleerd worden.

Tenslotte is er nog een nieuwe toevoeging die we al eens eerder in PES zagen, maar nog nooit in FIFA. Het is de handsregel, die inhoudt dat wanneer een speler de bal met de hand beroert, de tegenstander een vrije trap krijgt. De manier waarop dit in FIFA 11 is verwerkt, slaat helemaal nergens op. Elke bal die je tegen iemand aan schiet boven gordelhoogte is standaard een vrije trap. Dit is wel echt enorm lachen geblazen als je met een vriend aan de slag gaat. Je kunt zo op de meest absurde manieren pingels en vrije trappen verdienen en elkaar uitlachen als het weer zo ver is. Helaas gaat wel echt het hele idee van het spel eraan kapot. Het is dus maar goed dat de functie standaard uit staat en ergens ver weg opgeborgen is in het optiemenu.

FIFA 11 komt met een handjevol grote veranderingen, die grotendeels goed uitpakken. De veranderingen in het passsysteem zijn sterk en geven meer diepgang aan het voetballen en ook de verbeterde Career Mode is een stuk fijner en beter geworden. Ook zijn er een aantal kleine irritaties volledig weggepoetst, zoals het veranderen van besturing en de tussenscène tijdens het wisselen. Het keepen daarentegen valt nogal tegen. Het werkt allemaal prima, maar het wordt binnen de kortste keren dodelijk saai. Daarnaast lijken ook de spelers niet echt, maar op gameplaygebied is de game weer sterker dan vorig jaar,en daar draait het uiteindelijk allemaal om.
9
90
Score: 90