Vietcong: Purple Haze

Trek je jungle tenue aan, zorg ervoor dat je genoeg muskieten spray hebt en zet wat jaren zestig muziek op de achtergrond, want we gaan Vietnam weer eens in. Vietcong: Purple Haze is de spelcomputer compilatie van Vietcong en Vietcong: Fist Alpha, twee spellen die eerder op de PC uitkwamen. Erg enthousiast werden we er toen niet van, en eerlijk gezegd zijn we dat nog steeds niet.

Het spel begint met een prachtig zwart/wit filmpje, waarmee de speler gelijk in de jaren zestig sfeer terecht komt: ‘The Summer of Love’, hippies, joints en de Vietnam oorlog. Jij bent een soldaat in die verschrikkelijke oorlog en wordt samen met een team op verschillende missies gestuurd. Om het teamverband te benadrukken heeft elk lid zijn eigen specialiteiten, die stuk voor stuk onmisbaar zijn. Het team bestaat uit een gids, een arts, een radiodrager, een munitiedrager en een man die jou dekkingsvuur geeft als je in de aanval gaat. Tijdens het spelen zul je het meest met de gids te maken hebben. Hij weet namelijk de weg, geeft aan wanneer hij een val tegenkomt en heeft een neusje voor Vietnamese vijanden. Klinkt leuk in theorie, maar de praktijk valt tegen. De gids heeft soms moeite de goede weg te vinden, stopt uit zichzelf met het zoeken van de juiste weg als er een vuurgevecht is geweest en heeft wel eens last van een eigen willetje. Overigens kun je er voor kiezen om de gids niet te gebruiken en jouw team gewoon achter jou aan te laten lopen. Een goede optie is dit overigens niet, want op deze manier wil je wel eens in een boobytrap lopen.

Een belangrijk onderdeel van een schietspel zijn de wapens. In Vietcong: Purple Haze is er in het begin niet al te veel keuze, maar na het spelen van een aantal missies zullen er steeds meer vrij komen. Machinegeweren, revolvers en zelfs sluipschuttergeweren zullen al snel jouw beste vrienden worden. Alle wapens zijn authentiek met de bedoeling de speelervaring naar een hoger niveau te brengen. Jammer genoeg zijn de schietijzers niet lekker in gebruik. Gericht schieten wilde mij in elk geval niet lukken, met als gevolg dat ik telkens op goed geluk mijn magazijn op de Vietcong troepen leegde.

Vietcong: Purple Haze is op visueel gebied net wat beter dan Ghost Recon. Alleen zijn de locaties waar de missies zich afspelen erg klein met als nare bijsmaak, dat het erg lineair en eentonig wordt. Meestal is het een kwestie van rechtdoor lopen en onderweg wat Vietnamezen neer knallen en gestrande Amerikanen redden.

Een andere reden om dit spel te mijden, zijn de laadtijden. Die zijn namelijk dramatisch. Ik heb soms echt iets van 30 seconden tot een minuut moeten wachten voordat er een missie werd geladen, en zoals eerder al opgemerkt, komt dat dus niet door enorme locaties of prachtige graphics.

Wel heeft de Xbox versie van Purple Haze een multiplayer mode via Xbox Live. Hierin kunnen tien man het tegen elkaar opnemen maar omdat wij slechts de PlayStation 2 versie onder ogen kregen, kunnen we hier helaas niets over zeggen.

Nee, Vietcong: Purple Haze is geen topspel. Sterker nog, het is geen eens een goed spel. Er zijn te veel minpunten die aan het spel kleven. Slome actie, verouderde [i]graphics[/i] en lange wachttijden. Omdat er deze maand nog genoeg andere Vietnam schietspellen zijn uitgekomen, is het misschien beter om die aan te schaffen. Want aan Vietcong: Purple Haze zul je niet veel plezier beleven.

5
  • Sfeer
  • Echte wapens