Zeit2

Het is een goede zaak dat indie developers tegenwoordig een platform hebben om hun creaties aan de man te brengen bij het grote publiek. Kijkend naar recente releases dan zijn een Super Meat Boy en Limbo goede voorbeelden, maar wie had gedacht dat via deze weg zelfs het shoot ‘em up-genre ooit nog een serieuze make-over zou krijgen?

Niet het team achter klassiekers als Gradius, maar een groepje Duitse studenten kwam met een geniaal idee om het genre tot leven te wekken: tijdreizen. Waarom? Om co-op te spelen met jezelf! Maar dat is niet het enige dat Zeit² uniek maakt, want ook de fundamenten van het genre zijn compleet vernieuwd. Neem nu bijvoorbeeld je levensbalk. De afgelopen decennia was het de regel dat je zou sterven zodra je geraakt werd door een kogel. In Zeit² echter word je niet eens beschoten (eindbazen uitgezonderd). Sterker nog, je verliest juist een klein beetje health met elke kogel die je afschiet. Je zult dus zorgvuldig om moeten gaan met je ammunitie, want lukraak schieten is hier niet bij. Dat schieten gebeurt trouwens met de A-knop en niet met je tweede analoge stick, waardoor je kogels altijd rechtdoor afgevuurd worden. Je bent dus iets minder vrij in je besturing dan in een game als Geometry Wars.

Het tweede opvallende mechanisme is dat de fysieke staat van jouw schip gekoppeld is aan een selectie vijanden. Er zijn namelijk in essentie twee typen vijanden: met en zonder blauwe gloed. Die eerste groep steelt je energie zodra ze je passeren – en hoe groter het schip, hoe meer energie je verliest. Je gaat dus selectiever te werk en stelt prioriteiten, maar al gauw komen ze met een heel leger. Dát is waar het tijdreizen in het spel komt.

Je time-traveling energy laadt automatisch op tot een maximum van 4,2 seconden is bereikt, eindeloos sparen heeft dus geen zin. Een verstandige keuze, want tijdreizen is veel te leuk om het uit te stellen. Stel je eens de volgende situatie voor: een stroom vijanden stormt het scherm binnen aan de bovenkant. Jij gaat er meteen op af en maakt korte metten met ze, totdat je vanuit je ooghoek opmerkt dat er een nieuwe horde vijanden aan de onderkant van het level is verschenen. Je volgt het eerste plan en verslaat de eerste groep. Vervolgens ga je terug in de tijd, zodat jouw schaduw (uit het verleden) die bovenste tegenstanders opnieuw uit kan schakelen en jijzelf ditmaal het onderste deel van het scherm voor je rekening kan nemen. Deze vaardigheid zul je overigens ook willen gebruiken voor ‘geesten’ die zich verstoppen in de tijd. In andere woorden: vijanden die je alleen kunt uitschakelen terwijl je reist door de tijd!

Grafisch nut

Ondanks dat de game lichtelijk geïnspireerd is door het grafisch geweld van Geometry Wars, valt de game zelf op visueel gebied ietwat tegen. Daar staat tegenover dat alle waardevolle in-game statistieken in één oogopslag op te merken zijn. Zo geldt bijvoorbeeld dat hoe kleiner het schip is, hoe minder tijd je hebt om te leven. De speciale wapens laten eveneens op soortgelijke wijze zien dat ze klaar zijn voor gebruik. Geen nutteloze fratsen in deze game!

Natuurlijk kun je je tijdmachine ook gebruiken om power-ups te pakken die je gemist had of om andere fouten te herstellen, maar je onderscheiden doe je pas door samen te werken met je schaduw. Zo kun je een schokgolf teweegbrengen die het hele scherm opruimt door ten minste acht maal op je schaduw te schieten, maar dit is moeilijker dan het lijkt omdat je continu in beweging bent. De kunst is om op deze momenten juist koel te blijven en slechts horizontaal te bewegen, zodat het raken van je schaduw geen uitdaging op zich wordt. Zo zijn er in Zeit² enkele wapen-upgrades te verdienen waarmee je soortgelijke technieken kunt uitvoeren, al vereist elke move weer een andere aanpak. Een goed begin is dus echt het halve werk, want zonder degelijke voorbereiding zul je nooit alles uit deze technieken halen.

Met de moeilijkheidsgraad zit het dus wel goed in Zeit², des te verrassender is het daarom dat – met wat hulp van een aantal onmisbare continues – de hoofdmodus in enkele uurtjes uit te spelen is. Maar de echte uitdaging zit hem natuurlijk in het herspelen en perfectioneren van je skills, of je dat nu doet in de hoofdmodus of één van de overige zes vrij te spelen modi. De meeste van deze modi zijn pittiger van aard en helpen je jezelf zodoende naar een hoger niveau te tillen, zonder bovengemiddeld indruk te maken. Challenge daarentegen is een uitzondering. Deze modus kan namelijk willekeurig levels genereren die jou aansporen om in totaal zeventig prestaties te leveren. Zie het als de ideale aanvulling op de standaard achievements.

Zeit² is een shoot ‘em up met diepgang zoals we dat nog nooit eerder gezien hebben. Het vraagt om een groter bewustzijn en dat extra beetje vernuft. Mis je dat of ben je gewoon ongeduldig? Dan kun je de game beter laten voor wat het is. In elk ander geval moet je de game gewoon uitproberen, want dit is veruit de meest bijzondere game die we recentelijk in het genre voorbij hebben zien komen.

8
  • Brengt diepgang aan het genre
  • Zeven verschillende modes