WipEout 2048

Oude liefde roest niet. Sinds de lancering van de eerste PlayStation is er een prachtige relatie ontstaan met WipEout. Sindsdien is WipEout op elk PlayStation-platform uitgekomen en telkens weer weet de serie zichzelf te overtreffen. Ook op de PlayStation Vita weet het aloude concept van voertuigen die met honderden kilometers per uur over banen zweven te scoren.

Toch willen we beginnen met het noemen van het enige minpunt van WipEout 2048, gewoon omdat we daarna lekker los kunnen gaan met de lofzang. De game kent laadtijden. Erg lange laadtijden. Elke nieuwe race heeft zo’n veertig seconden nodig om in te laden en is daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld Modnation Racers. Het enige verschil is dat je tijdens het wachten in de interactieve laadschermen kunt zien hoe jouw prestaties zich verhouden tot die van je vrienden.

Buiten dit vervelende minpunt is WipEout 2048 een uitstekende game, die op alle fronten imponeert. Zo ziet de game er gruwelijk lekker uit. De banen zijn futuristisch, maar hebben in tegenstelling tot zijn voorgangers nog wel heel veel hedendaagse elementen. Omdat de game zich relatief vroeg in de toekomst afspeelt racen we door bekende steden en soms zelfs wonderschone groene omgevingen, in plaats van de pure sci-fi-circuits van eerdere WipEouts.

Nog indrukwekkender is de framerate. Deze blijft ongelofelijk goed draaien, terwijl je met een enorm hoog tempo door de straten scheurt, raketten op de concurrentie afvuurt en explosies probeert te ontwijken. Als je WipEout 2048 in je handen hebt, dan is dat ook echt het enige wat in je omgeving telt. Alles om je heen verstomt en het racen slokt je volkomen op. Ga dan ook niet deze game spelen op het moment dat je vriendin een goed gesprek met je aan wil gaan , je krijgt er toch niks van mee!

Dit gevoel wordt nog eens versterkt dankzij de soundtrack, die van ‘ouderwets’ hoog WipEout-niveau is. Absolute favoriet is daarbij een remix van Ivaders Must Die van The Prodigy, maar ook andere nummers beuken er goed op los. Het enige nadeel is dat het er niet al te veel zijn, met een stuk of veertien ben je er wel doorheen. Dit is dan weer te verhelpen door gewoon zelf muziek op je PlayStation Vita te zetten en af te spelen tijdens het racen. Omdat we niet genoeg konden krijgen van The Prodigy, slingerden we hun Greatest Hits aan, waarbij we extra vrolijk werden van WipEout 2097-klassieker Firestarter.

WipEout 2048 is daarnaast ook een game die enorm veel content bevat. De carrièremodus bestaat uit een aantal seizoenen, waarbij je in elk seizoen een groot aantal races voorgeschoteld krijgt en telkens moet voldoen aan een aantal verschillende doelen. Zo zijn er in het begin races die je voltooit als je bij de eerste vijf eindigt, maar moet je in latere seizoenen op het podium zien te komen om te slagen. Andere modi dagen je uit om in een time trial een toptijd neer te zetten of in een korte tijd zoveel mogelijk vijandelijke voertuigen met wapens te bestoken om punten te scoren. Ook is de spacende Zone-modus weer terug, waarbij jouw voertuig steeds sneller gaat en de kans dus groter is dat hij de kant raakt en schade oploopt. Het is dan de bedoeling om zo lang mogelijk vol te houden zonder je voertuig op te blazen.

De carrièremodus biedt genoeg voldoening om de aanschaf van WipEout 2048 te rechtvaardigen, maar de game biedt nog meer. Zo is er een uitgebreide onlinemodus, die ook in een soort van carrièrevorm is gegoten. Bij elke online race die je speelt krijg je een doelstelling mee die je moet zien te halen om zo verder te komen. En met alles wat je doet – zowel offline als online – speel je nieuwe content vrij, zoals nieuwe voertuigen en nieuwe Time Trial-uitdagingen. WipEout 2048 is daarmee een even uitgebreid als verslavend pakket.

WipEout 2048 kent vervelend lange laadtijden, maar weet voor de rest op elk gebied uit te blinken. Het biedt off- en online enorm veel content, ziet er heerlijk uit, heeft een pompende soundtrack en is lekker uitdagend. Het is daarmee echt een must-have voor de Vita-bezitter.

9-
  • Hoge framerate
  • Gruwelijke graphics