Happy Action Theater

In Double Fine’s Happy Action Theater kun je niet winnen, speel je niet online en aan het einde wordt niet alles logisch aan elkaar geknoopt. Happy Action Theater laat zich het beste omschrijven als de beste interactieve screensaver die je ooit hebt gezien en een raar stuk digitaal speelgoed dat met liefde gemaakt is voor de Kinect.

Happy Action Theater bestaat uit een achttiental minigames die even gevarieerd als vreemd zijn. Wat je er precies in doet verschilt behoorlijk, maar het is altijd de bedoeling dat je jezelf duidelijk voor de camera positioneert; wat volgt is namelijk een sterk staaltje augmented reality. Terwijl jij nog gewoon in je huiskamer staat, stroomt op het beeld je huiskamer bijvoorbeeld vol met lava waarin je, zonder brandwonden te krijgen, doorheen kan wandelen. En met hetzelfde gemak wordt je huiskamer op de televisie gevuld met honderden ballen zodat je jezelf een weg schopt en zwaait door een virtueel ballenbad.

De manier waarop er van Kinect gebruik wordt gemaakt, doet misschien wel wat denken aan een veredeld EyeToy-spel, maar de Kinect-camera bewijst in Happy Action Theater toch dat het tot veel meer in staat is. De manier waarop diepte wordt waargenomen en mensen worden herkend, is behoorlijk indrukwekend, maar zelfs wanneer het niet werkt zoals het zou moeten is het eigenlijk best tof.

Zo is er een minigame waarin er om de vijf seconden een foto van je wordt gemaakt. Iedere opvolgende foto wordt over de vorige geplakt waarbij Kinect jouw lichaam uitknipt en in het nieuwe plaatje plakt. Het levert hilarische taferelen op, zelfs als de zon wat roet in het eten komt gooien. Schijnt de zon namelijk een beetje je huiskamer in, dan wordt de helft van je gezicht niet helemaal vastgelegd met alle rare gevolgen van dien.

Kinect werkt niet altijd even perfect, maar daar zit de kracht van Happy Action Theater hem juist in. Omdat je geen doel hebt, zoals een hoge score halen of het uitspelen van een level, is het minder frustrerend als iets even niet helemaal goed werkt. Vaak heeft het juist hele leuke en onverwachte effecten die je ook nog eens een beetje inzicht geven in hoe die camera onder je televisie precies zijn werk doet. Zo verdwijnen er op het beeld soms lichaamsdelen en worden delen van de achtergrond, zoals een stoel, aangezien voor spelers.

Op andere momenten is Kinect juist wel weer superindrukwekkend. Zo kan je jezelf in het lavaminispel onderdompelen om vervolgens als vuurwerpende maniak terug te keren die andere spelers kan laten verkolen met zijn vuurballen. Verbrande spelers vergaan tot as en verdwijnen compleet uit beeld om even later weer zo goed als nieuw uit de lava op te komen zetten.

Vervelend worden de rarigheden nooit door de lage instapdrempel. Of je nu jong of oud bent, je kan in Happy Action Theater eigenlijk niets fout doen. Kinderen kunnen met hun eigen fantasie complete spelletjes verzinnen rondom de minigames (de vloer is letterlijk van lava!) en wat oudere gamers kunnen op een feestje met een drankje erbij genieten van een bizarre minigame waarin spelers zoals in de videoclip van Seven Nation Army hun dansmoves presenteren. Handig hierbij is dat nieuwe spelers alleen maar in het zicht van de camera hoeven te lopen om mee te doen. Meligheid gegarandeerd dus wanneer iemand dus niet doorheeft dat ‘ie in beeld staat.

De ene minigame is echter beter geschikt voor simpele lol dan de andere. Een spelletje waarin je als een ware Godzilla gebouwen plattrapt en vliegtuigen uit de lucht mept, is bijvoorbeeld bijzonder leuk en ook een spelletje waarin duiven je aanvallen en op je blijven zitten is behoorlijk geestig. Minder tof is een minigame waarin je als een vliegende tovenaar lukraak vuurballen afschiet op andere tovenaars. Het hoge tempo waarin je, letterlijk met een druk op de knop van de controller, door de minigames zapt maakt het minder erg, maar niet elk goed idee werkt even sterk in de praktijk.

Voor ongeveer tien euro zijn dit echter probleem waar we niet zo zwaar aan tillen. Sinds we de Kinect anderhalf jaar geleden hebben mogen verwelkomen, zijn er games verschenen die voor de vijfdubbele prijs veel minder indrukwekende dingen doen met de camera. Happy Action Theater laat je ook niet overbodig ingewikkelde handelingen uitvoeren, maar speelt tegelijkertijd als geen ander spel perfect in op wat er met Kinect mogelijk is.

Double Fine Happy Action Theater is leuk voor jong en oud, bij vlagen briljant en dan weer irritant. Het lekker vreemde sausje dat over dit ‘’interactieve stukje software’’ is gegoten maakt veel goed, net zoals de prettig lage prijs van ongeveer tien euro. Hier worden we vrolijk van.

8-
  • Speelt in op sterktes en zwaktes Kinect
  • Lekker vreemd