Angry Bird Space

Daar word je toch pisnijdig van! Zit je als een stel vleugelloze vogels (wat al frustrerend zat is) te chillen, komen er van die vervelende groene varkens die je eieren stelen. Maar dat gaat zomaar niet! Beman de katapulten! We zullen dat varkentje eens even wassen en dit keer in de ruimte.

Al sinds 2009 schieten we massaal met een simpele veeg over een touchscreen boze vogels richting groene varkens. De kern van de gameplay is in de verschillende delen nooit veranderd, zo ook niet in Angry Birds Space. In elk level hebben de groene varkens zich verschanst achter of tussen wankelende bouwwerken van hout, steen of ijs. Je beschikt over een handvol vogels, die je richting de varkens schiet met een katapult in de hoop hen direct te raken - al werkt het ook om een bouwsel bovenop hun kop te storten. Hierbij hebben de verschillende vogels allemaal eigen vaardigheden. Zo ontploft de ene vogel op het moment van inslaan, terwijl andere vogels zich midden in de lucht kunnen opdelen in drie kleine vogels en zo als een tapijtbom kunnen in slaan. Tot op deze hoogte verschilt Angry Birds Space geen veertje van de vorige delen… maar nu zijn we in spaaacceee!

En die setting heeft heel veel invloed op de gameplay en maakt Angry Birds Space tot een wezenlijk andere game. In de ruimte is namelijk geen zwaartekracht en vogels gaan in dit deel dus rechtdoor, tenzij er hemellichamen in de buurt zijn. Kleine planeten en meteorieten hebben allemaal een eigen zwaartekrachtveld, wat de baan van de vogels behoorlijk beïnvloedt. De zwaartekracht is echter niet zo simpel als op aarde (en dus in de vorige games), waarin de vogels geleidelijk aan naar beneden vallen. Het is echt mogelijk om, zoals we uit sciencefictionfilms (en ook Super Mario Galaxy) kennen, projectielen om een hemellichaam heen te katapulten in een ovale baan.

Zwaartekrachtvelden, ovale banen, moeten we in deze ruimtesimulator ook nog rekening houden met brandstof en ruimteradiatie? Nee, het klinkt nu misschien alsof Angry Birds Space heel serieus lastig is, maar het is en blijft een lekker laagdrempelig puzzelspelletje. De regels zijn alleen aangepast. Voorbeeldje: een hoog obstakel bovenop een planeetje blokkeert elke directe weg naar een varken, die rechts tegen de planeet aan zit. Voorheen zou het onmogelijk zijn dit varken te raken. Maar door een vogel heel hoog over dit object heen te schieten, scheert ‘ie even later vlak langs de planeet en heeft het varken voor het laatst geknord. Je kunt ook creatiever denken en een varken dat zich juist buiten een zwaartekrachtveld bevindt, richting een planeet duwen. Vervolgens wordt 'ie gegrepen door de zwaartekracht en stort hij met grof geweld ter aarde. Nu is het niet zo dat dit trucje zestig keer kan worden herhaald. Sommige levels hebben meerdere (soms zelfs overlappende) zwaartekrachtvelden, anderen juist weer geen één. Elk level is echt anders.

De game bevat ook nog eens een verrassende hoeveelheid kleine extraatjes. Zo is het menu waarin je de levels selecteert, eigenlijk een level op zich. Hierin zweven groene varkens rond die je met een simpele aanraking ontdoet van hun beschermende luchtbel. Zonder lucht in zero gravity, dat zal ze leren, die schoften! Ook de aftiteling is een level op zich, vol interactiemogelijkheden. Tot slot bevat de game ook nog een directe link naar de NASA-website, waar je nog veel meer over de ruimte kunt leren. Jammer genoeg is de (gratis) Android-versie ook voorzien van de nodige reclame, die soms beeldvullend is. iPhone-bezitters zijn tegen het astronomische bedrag van 0,79 euro hiervan verlost. De iPad-versie is duurder, maar daar komen de kleurrijke, vlijmscherpe beelden wel weer het beste tot hun recht.

Rovio heeft het weer geflikt. De Finse ontwikkelaar is erin geslaagd de simpele, doch verslavende formule van Angry Birds dusdanig te vernieuwen dat Space een wezenlijk nieuwe game is, die heel anders speelt. In tegenstelling tot de vogels uit de game, worden wij absoluut niet boos van deze game. Integendeel!

9
  • Zwaartekracht zet gameplay op zijn kop
  • Nog steeds even verslavend