Ghost Recon: Future Soldier - Game met twee gezichten

Met röntgenzicht, sensorgranaten en een futuristisch camouflagepak – dat zich aanpast aan de omgeving – is Ghost Recon: Future Soldier een mogelijk visioen van toekomstige oorlogsvoering. De Amerikaanse elitesoldaten van het Ghost-team hebben de primeur en tonen aan hoe goed getrainde soldaten en puik ontwikkelde, technische hulpmiddelen een niet te verslaan team vormen. De door de wol geverfde Ghosts zijn in de nieuwste Ghost Recon absoluut toekomstbestendig. Helaas geldt dat minder voor de game zelf.

Dat betekent zeker niet dat Ghost Recon: Future Soldier een slechte game is. In tegendeel, de game heeft een hoop mooie elementen in huis. Eén van de belangrijkste speerpunten in deze futuristische third-person shooter een sterk en goed uitgewerkt coversysteem. Met een simpele druk op de knop verschuilt je elitesoldaat zich achter dekking, om vervolgens soepeltjes naar een nieuw dekkingsobstakel te rennen, door met de analoge stick een door jouw gewenste positie te markeren. Al doende ruk je langzaam op of cirkel je om de vijandelijke linie heen. De kracht zit hem in de precisie en de souplesse; je schuilende soldaat zoekt op soepele wijze dekking zoals jij het wilt.

Gunsmith

Net als het Navy SEALs-team dat Osama Bin-Laden doodde – althans, zo beweert de ontwikkelaar – heb je de mogelijkheid je wapens volledig te customizen. Van de trekker tot de loop, van het magazijn tot aan het gassysteem; je wapens zijn tot in de puntjes aanpasbaar en elke keuze heeft direct effect op de specificaties van het wapentuig. Een erge toffe functionaliteit die uitblinkt door alle mogelijkheden.

Dekking zoeken is een belangrijk onderdeel van één van de andere mooie kanten van de game; de hoge mate van tactiek. Hoewel Future Soldier afstapt van de lijn van zijn voorganger – alwaar je al je teamgenoten op het slagveld positioneert en orders geeft – is de hang naar tactiek niettemin ontzettend groot. Zo kan je je teamgenoten midden in een hevig vuurgevecht wel wijzen op vijanden waar ze zich op moeten focussen en selecteer je op sluipmissie meerdere doelwitten voor ze.

Met het selecteren van mikpunten buiten de vuurgevechten om, komt er een erg cool foefje om de hoek kijken. Maximaal vier tegenstanders zijn te selecteren, waarop ieder van je teamgenoten en jijzelf één van de doelen in het vizier neemt en de Ghosts synchroon de trekker overhalen. Gevolg zijn vier dodelijke slachtoffers, een voldaan gevoel en in het gunstigste geval een onopgemerkte doorgang voor je team. Het synchroonschieten is als een uiterst tactisch potje schaken.

Op een zeker moment krijgen de Ghosts de opdracht een compound binnen te dringen om daar drie hooggeplaatste vijandelijke meesterbreinen uit te schakelen. Om hierin te slagen en eventuele vluchtpogingen van de waardevolle doelen te voorkomen, moet het drietal tegelijkertijd worden neergeschoten. Hiervoor is het handig een flink aantal buiten het kampement gepositioneerde wachters synchroon neer te schieten, zonder dat andere aanwezige vijanden dit opmerken. Vanwege de overvloed aan tegenstanders – en een maximum van vier te selecteren doelwitten – moet je hierbij goed doordacht te werk gaan. Maar zelfs dan zit het er dik in dat het een aantal keer misgaat en je de missie opnieuw moet starten.

Wanneer je de buitenste verdedigingsring van de compound onschadelijk hebt gemaakt, en je team een min of meer veilige doorgang hebt geboden, is het een slimme keuze om alle vijandelijkheden binnen het kampement in kaart te brengen. Dit doe je door meerdere sensorgranaten naar binnen te gooien, die alle vijanden in de buurt markeren, of door je kleine drone te lucht in te sturen. Deze twee technische vernuftigheden behoren tot de handigste en fijnste hulpmiddelen waarover de Ghosts beschikken en bieden je een groot tactisch voordeel. In dit geval is vooral de drone een onmisbare partner, omdat je de drie doelwitten in de compound na een korte, vliegende speurtocht kunt markeren, om ze vervolgens simultaan te laten neerschieten.

Co-op

De al best wel lange singleplayer is ook volledig coöperatief speelbaar. Met maximaal drie medestrijders beleef je hetzelfde avontuur en speel je dezelfde missies, met meer plezier. Want zeg nou zelf: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Helaas behoren je drone en sensorgranaten, samen met het coole, uitstekende camouflagepak, tot de kleine selectie aan goed geïmplementeerde futuristische foefjes. Tal van andere technologische hulpmiddelen, zoals de EMP-granaten en röntgenzicht, zijn nagenoeg nergens noodzakelijk. Eén van de handigheden die wel erg goed van pas komt is de superstoere War Hound-walkerrobot, die met zijn mortieren en raketten voor een flinke dosis vuurwerk zorgt. Deze is dan weer wel in slechts één missie gebruiken. Kortom, qua futuristisch vernuft had er veel meer in gezeten en we kunnen dus ook wel spreken van een gemiste kans.

Er zijn jammer genoeg wel meer gemiste kansen die van Future Soldier – ondanks de leuke elementen – geen toekomstbestendige game maken. Eén van de grootste is het verhaal, dat bizar goedkoop en slecht is. In een notendop: er is een Russische organisatie die betrokken is bij vijandelijke activiteiten en die een coup pleegt in Moskou. O ja, de Britse hoofdstad Londen wordt trouwens ook nog eens aangevallen door de ultranationalisten en jij mag dit alles oplossen… Waar hebben we dit toch eerder gehoord? Deze uitgekauwde verhaallijn is zo tenenkrommend dat het hogere doel om alle missies tot een goed einde te brengen behoorlijk wat averij oploopt.

Niet alleen qua verhaal, maar ook qua actiemomenten wordt er een slecht staaltje leentjebuur gespeeld. Zo zijn er diverse momenten in de game waar je kamers moet breachen, en waar dit bij de Call of Duty’s van deze wereld erg actievol in beeld wordt gebracht, ziet het er in Ghost Recon: Future Soldier op zijn minst knullig uit. Het is een kwestie van een suffig knalletje en een paar makke tegenstanders die zonder enige moeite door de Ghosts worden neergeschoten. Actiemomenten, zonder al te veel spectaculaire actie.

Het is zonde dat de ontwikkelaar geforceerd heeft geprobeerd actie en spektakel te implementeren, want het zijn juist de rustigere, tactische momenten waarop Ghost Recon: Future Soldier excelleert. Helaas zijn dit ook de momenten waarop je alle tijd hebt om eens uitgebreid om je heen te kijken en wordt geconfronteerd met lage kwaliteit textures en hoekige omgevingen. Hoewel de game er op een aantal momenten prima uitziet, zijn er ook omgevingen die wat minder afgewerkt ogen en soms ronduit matig zijn vormgegeven. Het is wederom één van de missers die van Ghost Recon: Future Soldier niets meer maken dan een leuke, maar verre van fantastische game.

Ghost Recon: Future Soldier bevat een aantal leuke elementen, maar wordt geteisterd door een hoop missers. Zo is het coversysteem uitstekend, maar het verhaal slecht. De futuristische foefjes die de Ghosts klaarmaken voor toekomstige oorlogsvoering zijn leuk, maar het overgrote deel van alle technische hulpmiddelen gebruik je in praktijk niet of nauwelijks. Wie gek is van tactische games is bij Ghost Recon: Future Soldier zeker aan het juiste adres, maar wees voorbereid op een hoop blunders en slordigheden.

7+
  • Tactisch behoorlijk sterk
  • Synchroonschieten geeft een voldaan gevoel