Lego Batman 2: DC Super Heroes

Als de Joker Gotham weer eens op stelten zet dan heb je een probleem. Als Lex Luthor (je weet wel, de aartsvijand van Superman) zich er dan ook nog eens mee gaat bemoeien dan heb je helemaal stront aan de knikker. Een totale ramp lijkt op voorhanden, maar gelukkig steekt Batman daar natuurlijk een stokje (of eigenlijk een blokje) voor en schiet te hulp in zijn Batmobile. Nadat hij hem overigens eerst vakkundig in elkaar heeft gezet natuurlijk.

In dit tweede avontuur waarin de werelden van Batman en Lego samensmelten, krijgt onze superheld hulp van andere superhelden uit het DC-universum. Speel je in het begin van de game nog vooral met Batman en zijn trouwe sidekick Robin, later zullen onder andere Superman, de Green Lantern en de Flash zich aan zijn zijde voegen. Teamwork is het devies, en dat is meteen ook het belangrijkste speerpunt in deze game.

Batman vecht, klimt, springt en puzzelt zich een weg door Gotham, maar zonder de hulp van zijn vrienden komt hij nog geen blokje verder. Hoewel de moeilijkheidsgraad van het spel overduidelijk op kinderen is gericht, zijn de levels op een slimme manier opgebouwd zodat elke situatie weer op een andere manier opgelost dient te worden. Verspreid door de levels liggen verschillende outfits voor Batman en Robin die elk een ander doel dienen. Zo kan Batman met zijn Sonar Suit glas vernietigen met geluidsgolven, en kan Robin met zijn Ice Suit watervallen bevriezen. Superman draagt op zijn beurt weer een steentje bij met zijn welbekende ijs-adem en oog-lasers. Het zorgt voor een heerlijke wisselwerking tussen de verschillende helden waarbij elk level een aaneenschakeling van mini-puzzeltjes wordt.

Tussen de reguliere levels – waarbij je van A naar B loopt – door, is er voor het eerst in een Lego-game een grote open wereld te verkennen. Heel Gotham City is in een koddige Lego-stijl gegoten en ligt bomvol met geheime Lego-blokjes, kleine sidequests en andere ontdekkingen. Tevens vind je overal in Gotham speciale punten waar je voertuigen kunt oproepen, zoals de Batmobile, Bat-bike en Batwing. De passie voor het Batman-universum is duidelijk merkbaar: zelfs in Lego-stijl ziet Gotham er uit zoals je het mag verwachten en alle bekende elementen, van de personages tot aan de voertuigen, zijn aanwezig.

Muntjes, muntjes, muntjes

Voor bijna elke handeling in de game, zoals het verslaan van vijanden en het vernietigen van de omgeving, ontvang je muntjes. Met die muntjes koop je nieuwe unlockables, zoals personages waar je mee kunt spelen. Daarnaast bevat elk level ook nog eens tien blokjes speciale blokjes waarmee je – mits je ze allemaal gevonden hebt – een nieuw voertuig vrijspeelt. En dan zijn er ook nog gijzelaars te bevrijden en 250 gouden blokjes te verzamelen. Je bent wel even zoet dus.

Die passie voor het bronmateriaal hoor je ook terug in de audio. Noem me een geek, maar als ik Danny Elfman’s renditie van het Batman-thema uit de eerste film hoor voel ik me weer even tien jaar oud. Datzelfde geldt voor het Superman-thema wanneer de man van staal het beeld in zweeft. Bovendien is dit de eerste Lego-game waarin de personages van stemmen zijn voorzien. En dan hebben we het niet over de minsten: helaas geen Mark Hamill als de Joker, maar voice-over veteranen als Nolan North, John DiMaggio en Jennifer Hale dragen allemaal hun steentje bij.

Natuurlijk leent de game zich perfect voor het spelen met vrienden. Het is jammer dat dat alleen offline kan, maar samen op de bank de straten van Gotham (on)veilig maken heeft natuurlijk ook zo zijn charme. Ware het niet dat de manier waarop er gebruik gemaakt wordt van splitscreen nogal chaotisch en verwarrend is. In plaats van de gebruikelijke horizontale of verticale splitsing van het scherm, beweegt de scheidingslijn zich voortdurend, afhankelijk van de positie van de spelers. Zolang je dicht in de buurt van elkaar blijft is het geen probleem, maar zoals Jelle en Joey in deze Voorspel ondervinden gaat het na verloop van tijd behoorlijk irriteren.

Deze game is getest op Xbox 360.

Lego Batman 2: DC Super Heroes is een vermakelijke game geworden. Het is duidelijk op kinderen gericht, maar ondanks dat bevat het alle elementen die je in een Batman-game wil zien. Het puzzelen is vooral goed uitgewerkt en dat zorgt er voor dat je nooit vijf minuten hetzelfde aan het doen bent. Het is jammer dat de multiplayer wat minder is uitgewerkt, maar door de enorme hoeveelheid content is dit waarschijnlijk de beste Lego-game tot op heden.

8
  • Verschillende superkrachten
  • Uitgebreide open stad