Metal Gear Solid: HD Collection - Twee klassiekers op de Vita

Laaiend enthousiast was ik een paar maanden geleden over de PlayStation Vita. De handheld liet in mijn ogen eindelijk eens zien hoe je onderweg hoorde te gamen. Geen beperkingen meer, maar een echte console-ervaring dankzij de krachtige hardware en de analoge sticks. En ja, na release heb ik een dikke maand met veel plezier met de Vita gespeeld, dankzij het enorme aanbod aan launchgames. Maar na die lancering gebeurde iets waar ik totaal niet op had gerekend: droogte. Tussen april en begin juni heb ik de Vita in een doos gehad zonder hem aan te raken, maar gelukkig is de Vita sinds de Metal Gear Solid: HD Collection weer onderdeel van mijn gameleven.

Begin dit jaar kwam de gamecollectie al op de spelcomputer uit. De Vita-variant is bijna dezelfde game. Bijna, omdat het de remake van de PSP-klassieker Peace Walker mist. Zodoende moeten we het met de HD-remakes van deel twee en drie doen. Lang stilstaan bij het gemis van Peace Walker hoeft gelukkig niet, want dankzij deel twee en drie uit de serie en alle bonuscontent (zoals de originele Metal Gear 1 en 2 die oorspronkelijk op de MSX verschenen) ben je enorm lang zoet.

Qua aanbod is het een uistekende collectie, maar ook qua gamekwaliteit heb je met twee toppers te maken. Vooral Metal Gear Solid 3 maakt als Vita-variant veel indruk. Geen enkel moment heb je het gevoel dat je een stoffige PlayStation 2-game krijgt voorgeschoteld. Metal Gear Solid 3 oogt en voelt als een game die het afgelopen jaar gemaakt is, waarmee eens te meer duidelijk wordt dat de derde Metal Gear Solid zijn tijd ver vooruit was. Animaties in de uitmuntende tussenfilmpjes zijn om je vingers bij af te likken, er is veel aandacht besteed aan details in de omgeving en ook qua variatie hebben we niks te klagen.

Als oude Metal Gear Solid-rot was het heerlijk om dit geniale spel voor de zoveelste keer te beleven. Metal Gear Solid 3 verveelt nooit. Naast de eerder genoemde tussenfilmpjes, blijft het verhaal ook enorm boeiend. De relatie tussen het hoofdpersonage Snake en zijn voormalige lerares The Boss levert prachtige emotionele momenten op, en de momenten waarop Snake naar de borsten van EVA kijkt zorgt juist weer voor een glimlach op het gezicht.

En dan heb je natuurlijk nog de eindbaasgevechten. De heerlijke, gruwelijke, vette eindbaasgevechten. Zelden ben ik zulke boeiende eindbaasgevechten tegengekomen als in Metal Gear Solid 3. Absoluut hoogtepunt is het snipergevecht met The End, waar ik destijds op de spelcomputer meer dan een uur over heb gedaan. Ook deze keer ben ik tijd bezig geweest, met als verschil dat je de Vita tussendoor makkelijk op stand-by kunt zetten, om een paar uur later met een druk op de knop op precies hetzelfde punt verder te gaan.

Het plezier dat ik aan Metal Gear Solid 3 heb beleefd is eigenlijk al reden genoeg om de game aan te raden, maar de collectie kent met Metal Gear Solid 2 nog een game. Eerlijk is eerlijk, het tweede deel voelt een stuk ouder aan. Zo kun je de camera niet zelf besturen en ben je veroordeeld tot een vast camerastandpunt. Hierdoor heb je een minder goed overzicht, wat hier en daar voor problemen kan zorgen. Zo loop je op die manier soms vol tegen een vijand aan, omdat je niet goed op je radar lette.

Het is een klein smetje op een voor de rest topcollectie, die bovendien gebruik maakt van een aantal slimme Vita-foefjes. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om via de touchscreen de beschikbare wapens en voorwerpen te selecteren. Dit werkt een stuk sneller en preciezer dan wanneer je op de ‘ ouderwetse’ manier voorwerpen aanvinkt. Daarnaast is het mogelijk om savefiles van de PlayStation 3 op de Vita over te zetten. Daarvoor is het wel nodig dat je beide HD-collecties hebt en dus in de praktijk een godsvermogen uitgeeft, maar als je zo’n gestoorde fan bent, dan is het wel een leuke toevoeging.

De HD-collectie van Metal Gear Solid heeft mij enorm veel plezier geschonken. De Vita wordt weer flink gebruikt en vooral Metal Gear Solid 3 maakt een enorme indruk. Tegelijkertijd is het wel enorm jammer dat Peace Walker mist, terwijl die wel in de consolevariant zat. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat deze versie een lager cijfer krijgt. Waar de spelcomputervariant het met een 9- deed, daar krijgt de Vita-versie door het gemis van Peace Walker een 8+.

8+
  • Twee klassieke topgames
  • Uren spelplezier