Babel Rising

Eén doel, één taal, maar ontelbaar veel mensen. Wanneer zij opereren als eenheid, is er geen houden aan en weet niemand waartoe zo’n groep in staat is. Zelfs jij niet, de almachtige. Het verhaal gaat dat oorspronkelijk onze lieve heer dit oploste door de uniforme taal te verwarren en de mensen te verspreiden over de hele globe, maar in Babel Rising gaat het er minder lief aan toe. Gebruik, of misbruik misschien zelfs al je krachten en elimineer iedereen die in de weg staat. Alles is geoorloofd, zolang die lui de beruchte Toren van Babel maar niet af kunnen maken.

De eerste indruk is dat je ze makkelijk moet kunnen hebben. De arbeiders, die elkaar aflossen in golven, zijn allesbehalve bang en bewandelen onverstoorbaar de fundamenten van de toren. De beoogde toren heeft de vorm van een kurkentrekker en moet het volk op die wijze naar grote hoogten brengen via een pad dat breed genoeg is voor hooguit twee personen. Ze zijn daarmee een eenvoudig doelwit, mede dankzij de rechter analoge stick die de camera handig om het gebouw roteert. Desondanks wil het volk van geen opgeven weten.

Wesley Domingos

Wesley schrijft sinds 2010 voor InsideGamer. Hij is de absolute race-expert van de redactie en daarbij maakt het hem niet uit of hij met een realistische of een arcade-racer te maken heeft; zolang het vier wielen heeft, kan Wesley gas geven. Daarentegen is de gemiddelde shooter hem te stoer, liever gaat hij virtueel sporten of aan de slag met een nichegame.

Volg Wesley op zijn blog of contacteer hem op InsideGamer

Enerzijds is dit omdat zij in groten getale aanwezig zijn, anderzijds heeft het te maken met dat zelfs jouw almachtige krachten begrensd zijn. Je aanvallen zijn gekoppeld aan de vier elementen (waarvan je er twee kunt selecteren) en brengen elk twee standaardaanvallen met zich mee. Het eerste type is plaatsgebonden en is te vergelijken met een mêlee-aanval. Rotsblokken, bliksemschichten, vuurballen; ze passeren allemaal de revue. Met de tweede aanval kun je min of meer een gebied bestrijken. Zo kun je groepen mensen in brand zetten, in een tornado gooien of juist bevriezen om vervolgens kapot te slaan. Leuke bezigheden, maar na gebruik zijn de moves even niet inzetbaar. Hetzelfde geldt trouwens voor de plaatsgebonden aanvallen, met het grote verschil dat de benodigde mana voor die aanvallen sneller is opgeladen. Ben je in nood? Dan mag je de mana uitputten voordat het vollledig gevuld is, maar dat heeft dan wel als gevolg dat de aanvallen niet zo krachtig zijn als had gekund.

Uiteraard is dit niet het volledige repertoire, want wat is een god zonder grensoverschrijdende krachten? Wanneer je een bepaald element vaak genoeg met succes hebt ingezet, krijg je de beschikking over de zogenaamde ultieme aanvallen. Of je nu een meteorenregen oproept of het dorp meedogenloos onder water zet, het zijn stuk voor stuk effectieve middelen om je score op te voeren. Dat laatste kun je ook doen door handig in te spelen op het combosysteem. Elke keer als je binnen enkele seconden dodelijk toeslaat met een nieuwe aanval, gaat de vermenigvuldigingsfactor omhoog. Zorgde de mana er nog voor dat je niet kunt spammen, het combosysteem stimuleert je om daadwerkelijk gevarieerd te spelen en doet dat met succes.

Je doel is hoofdzakelijk om ervoor te zorgen dat de toren niet reikt aan de hemel, maar als je daar in slaagt kun je je richten op de overwinning. Deze sleep je binnen door te voldoen aan van tevoren vastgestelde eisen. De ene keer dien je een x aantal waves te overleven, een volgende maal wordt er van je gevraagd een specifiek aantal minuten te overleven en weer een volgende keer is het de bedoeling om bepaalde eenheden veelvuldig uit te schakelen. Babel Rising bevat namelijk niet alleen arbeiders, maar ook bijvoorbeeld priesters met een aura die hen beschermt tegen één van de vier elementen. Later in het spel zul je het ook nog op moeten nemen tegen vijandige vloten (die je tijdelijk weglokken van de toren) en rennende malloten met een vervloekte urn in de hand. Zodra je deze vijanden doodt, komt er een paars goedje vrij dat tijdelijk voorkomt dat jij gebruik kunt maken van de aanval waarmee je de urn hebt gebroken. Een nare eigenschap die je stimuleert om jouw minst favoriete actie op sluwe wijze in te zetten.

Slechter met Kinect

We kennen inmiddels allemaal de groene Xbox 360-doosjes met de paarse tekst “Better with Kinect”. Welnu, deze uitspraak gaat niet bepaald op voor Babel Rising. De meerwaarde van inaccurate motion controls in een snelle game als deze ontgaat ons sowieso, maar zelfs de ontwikkelaar had zichtbaar moeite om een nuttige toepassing te verzinnen. Zo dien je te klappen zodra je een andere aanval wilt selecteren, terwijl vreemde armgebaren de commando’s daadwerkelijk opstarten. Je bent uiteindelijk zoveel aan het nadenken over welke arm te zwaaien, dat het je volledig uit het spel haalt.

Dat neemt niet weg dat Babel Rising relatief eenvoudig is, ook voor mensen zonder al teveel ervaring in het tower defense-genre. De levels duren weliswaar lang (gemiddeld tegen de tien minuten), maar dat komt puur door de herhaling en niet door de moeilijkheidsgraad. Dit is vooral in het begin van de game een heikel punt, wanneer de levels aanvoelen als uitgerekte tutorials. De variatie tussen de verschillende levels is daarentegen wel in orde. Helaas is de totale game niet zo groot als de lengte van de levels doen vermoeden. De campagnemodus beslaat slechts vijftien missies en is in één ruk uit te spelen. Wel bevat Babel Rising een Survival Mode om de houdbaarheid ietwat te verlengen, al ben je eigenlijk veel te snel op deze modus aangewezen om je echt lang te vermaken. Zelfs de multiplayer kan de game niet redden, niet in de laatste plaats vanwege het gebrek aan een online functie. Met de spelopties (versus op tijd, versus op score en co-op) is weinig mis, maar vanwege het gesplitste scherm mis je het o zo essentiële overzicht om het de Babyloniërs écht lastig te maken. Bovendien is het wel lekker om op elk gewenst moment een tegenstander te kunnen vinden, dat is in 2012 toch niet teveel gevraagd?

Dit spel is gespeeld op de Xbox 360

Babel Rising kent een interessant concept, maar weet deze helaas op slechts matige wijze uit te voeren. Leuke game hoor, maar de vijftien levels en het gebrek aan een online modus bevestigen dat Babel Rising in de eerste plaats is ontwikkeld als een mobiele game. Erg spijtig dat het dat niveau nooit ontstijgt, temeer omdat het prijsniveau dat juist wél doet. We raden daarom aan de mobiele versies te overwegen, want voor een machtig persoon als jij is Babel Rising voor de console slechts kinderspel.

5
  • Interessant concept
  • Spoort aan gevarieerd te werk te gaan