1. Skyrim: Dawnguard - Meer van hetzelfde

Skyrim: Dawnguard - Meer van hetzelfde

Dawnguard is de eerste uitbreiding van Skyrim, waarin de strijd tussen vampieren en de Dawnguard centraal staat. Waar de vampieren de wereld willen veroveren door de zon uit te schakelen, daar probeert de Dawnguard dat juist te voorkomen. Jij staat als speler midden in dit conflict en kunt ook een harde keuze tussen beide partijen maken. Help je de Dawnguard de wereld van Skyrim te bevrijden of sluit je je juist aan bij de eeuwenoude vampierengilde, om zo alle onschuldige burgers uit Skyrim te terroriseren.

Het verschil tussen beide keuzes is als het verschil tussen dag en nacht. Wie er voor kiest om aan de kant van de vampieren te strijden krijgt de mogelijkheid om te transformeren in een Vampire Lord, die een behoorlijke impact op de manier van spelen heeft. Als Vampire Lord ben je niet alleen sterker en iets groter dan dat je gewend bent, je krijgt ook toegang tot speciale Vampire Lord Perks. Hiermee kun je naar mate je meer kills maakt bijvoorbeeld in een zwerm vleermuizen veranderen om zo aanvallen te ontwijken of een Gargoyle oproepen om aan je zijde te vechten.

Het spelen als vampier geeft een totaal andere vibe aan de wereld van Skyrim en geeft je een compleet andere ervaring. Daarnaast blijkt eens te meer dat de rol van bad guy gewoon erg tof is om te vervullen. Tegelijkertijd moeten we wel een kanttekening maken. Wanneer je als Vampire Lord door de verschillende dungeons loopt is het afslachten van vijanden een peuleschil, maar wanneer je een kist wil openen, blijkt dat niet te kunnen. Ook het oppakken van andere voorwerpen die op de grond liggen of het checken van de map, zodat je weet dat je de goede kant opgaat is als Vampire Lord niet mogelijk. Wil je dat wel, dan moet je terug veranderen naar je normale vorm en dat kost een paar seconden. Aan het begin boeit dat niet zo veel, maar na verloop van tijd begint dat toch wel een klein beetje te irriteren.

Wie voor de Dawnguard kiest, kiest voor de traditionele Skyrim-gameplay zoals je die al tientallen uren hebt beleefd. Je krijgt geen speciale krachten om mee los te gaan, enkel de mogelijkheid om bij de Dawnguard een bepaalde troll in te huren, die je in het heetst van de strijd bij staat. Dat voelt helaas een beetje suf. Bovendien is de Dawnguard-campagne erg traditioneel. Je gaat van punt A naar B, lost daar een probleem op, gaat terug naar de basis om daar te horen wat je volgende stap is. Hier en daar krijg je dan een mooie locatie voorgeschoteld en een gevecht met twee draken die in het ijs duiken maakt veel goed, maar je zult nooit stijl achterover slaan wanneer je voor deze zijde kiest.

Mocht je alle twee de campagnes uit willen spelen, dan ben je daar tussen de zestien en twintig uur zoet mee. Of je dat doet is overigens het tweede. Hoe je het wendt of keert, je raakt de progressie die je met één van de twee playthroughs bereikt kwijt en daardoor voelt het aan als weggegooide tijd. Zo ben ik eerst voor de zijde van de Dawnguard gaan vechten en had ik mijn verzamelde Dragon Bones gebruikt om een aantal nieuwe wapens en pijlen te maken, waarmee ik zo’n beetje elke vijand in één keer afknal en mijn Archery-skills flink heb verbeterd. Wanneer je opnieuw begint, ben je al die geïnvesteerde tijd gewoon kwijt, waardoor ik me afvraag hoeveel gamers daadwerkelijk de strijd van beide kanten willen gaan beleven. Ik denk dat het merendeel het bij een enkele playthrough houdt.

En dan ben je dus met een uurtje of acht wel klaar. Dat is voor de twintig euro die je neerlegt voor de uitbreiding, terwijl je voor de game waar je honderd uur in kwijt bent en zestig euro voor neer legt, redelijk veel. De tijd die je doorbrengt is kwaliteit, maar dan wel dezelfde kwaliteit als dat je van de rest van de game gewend bent. Het is te vergelijken met een questline van de Companions of van de Mages. Lang en onderhoudend. Maar dan voor twintig euro extra.

Conclusie en beoordeling

7,5
Dawnguard is een zeer degelijke uitbreiding op Skyrim, maar wel één met een behoorlijk prijskaartje. Twintig euro voor een uitbreiding waar de gemiddelde gamer zo’n acht tot tien uur mee bezig is, is in vergelijking met wat je voor de hoofdgame betaalt, wat aan de hoge kant. Maar wie uiteindelijk overstag gaat, komt alles behalve bedrogen uit. De voorgeschotelde content boeit, zonder de gebruiker achterover te doen slaan.
  • Het avontuur is twee keer te spelen...
  • Degelijk avontuur
  • Nieuwe wapens
  • ... maar weinigen zullen dat doen
  • Duur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • "Wij gaan minder DLC-pakketten maken voor Skyrim, maar ze zullen wel veel groter worden dan de DLC voor Fallout…" - Bethesda



    Begin maar gauw met Fallout 4.

  • Het is groter dan da Fallout-DLC. Daar deed je per keer 4-5 uur over :)

  • True, maar ze hadden toch niet gezegd dat de Fallout-DLC ongelooflijke grote hoeveelheden content zou bevatten, in tegenstelling tot Skyrim?



    Plus, ik wil gewoon Fallout 4

  • ach, wie niet. De meest verwachte spellen laten nou eenmaal jaren en jaren op zich wachten. Zoals fallout 4, half life 3, warcraft IV en ga zo maar door.

  • Fallout 4 door Obsidian aub niet door Bethesda. NV is beduidend beter.

  • dat vind ik dus niet, voor mij was fallout 3 de betere game.

  • Ik vind NV beter. NV bevat veel meer content dan Fallout 3. Heb daar ook zo'n 200+ uur in, in Fallout 3 kun ik misschien de 100 bereiken. Obsidian is ook een stuk aardiger dan Bethesda. Buiten dat om, waar blijft Fallout 4!?

  • DLC van NV was slecht

  • DLC van NV was slecht

  • DLC van NV was slecht

  • U no like hand penises?

  • @Oxidda
    Bethesda is de uitgever niet de maker.



    en in mijn ogen was nv ook beter met veel meer content n_n
    maar fallout 3 had meer 'wow' momenten :D

  • ONLINE STORE :



    ====( http://teamop.us/ajFX )=====
    n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone



    free shipping



    competitive price



    any size available



    accept the paypal



    jordan shoes $32



    nike shox $32



    Christan Audigier bikini $23



    Ed Hardy Bikini $23



    Smful short_t-shirt_woman $15



    ed hardy short_tank_woman $16



    Sandal $32



    christian louboutin $80



    Sunglass $15



    COACH_Necklace $27



    handbag $33



    AF tank woman $17



    puma slipper woman $30



    ====( http://teamop.us/ajFX )=====

  • Had ik niet verwacht van Bethesda… Vond skyrim überhaupt erg saai worden na een tijdje terwijl ik Oblivion kapot heb gespeeld. Weet niet precies waar dat aan ligt.

  • Ik denk dat het eraan ligt, dat Oblivion iets heel anders was dan Morrowind. Oblivion deed echt dingen nieuw en anders. Daarnaast was het de grafische pracht en de mindere aanbod aan nieuwe rpg's die je het spel liet blijven spelen. Skyrim lijkt veel op Oblivion en is in dat opzicht veel van hetzelfde. Daarom vond ik deze titel ook minder boeiend, een goede game, maar minder boeiend.

  • Klopt. Vond Oblivion verschrikkelijk mooi. Verbaasde me steeds weer. Skyrim valt daarin wel tegen terwijl het zwaar voor je pc is. Heb achter nooit Morrowind gespeelt, dus daar ligt het niet aan XD

  • vond ik ook, bij skyrim al heel snel aan veel geld en ik vond de side quest ook iets leuker en langer bij obilivion maar ik vind skyrim ook wel een heel vet spel alleen het mist iets.

  • Ik heb hetzelfde gevoel en ik denk dat het komt door de soorten quests die er zijn.



    Bij Oblivion waren de quest-lines van de 4 guilds (fighters guild, mages guild, dark brotherhoud en thieves guild) een heel stuk langer dan bij Skyrim, terwijl ik dat vaak juist de leukste missies vond. Zo was de College of Winterhold quest-line in Skyrim echt belachelijk kort en zat ik na afloop echt voor mijn tv van: was dat het nou? :S



    In plaats daarvan hebben ze 500 van die "objectives" erin gestopt die stuk voor stuk volkomen nutteloos zijn (persoon A zegt: hier heb je een potion en breng die naar persoon B).



    Als ze nou al die objectives eruit slopen en meer echte side-quests toevoegen dan wordt het een stuk leuker naar mijn idee.

  • Leeftijd, smaak, beleving… Die dingen veranderen met de jaren. Dat is vaak de grote fout die mensen maken met bijvoorbeeld het terugverlangen naar games van… pak hem beet 5-10 jaar geleden. Hoe je het speelt blijft misschien ongeveer hetzelfde maar hoe leuk je het vind of hoe je erin zit wordt anders. Ik heb het heel erg gemerkt. Was vroeger heel erg van de shooters en tegenwoordig raak ik ze bijna niet meer aan. Diablo 2 kapot gespeeld. 3 zit ik nog op nightmare en heb er geen zin meer in. Tijden veranderen en mensen ook.

  • Niet dat ik skyrim speel, maar gelukkig hebben we op de pc nog honderden mods

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren