Test Drive: Ferrari Racing Legends

Wie aan racen denkt, komt gauw uit bij de rode bolides van Ferrari. Het succesvolle Italiaanse merk is het enige team dat in elk Formule 1-seizoen actief is geweest en kent mede daarom wereldwijd de meeste fans in ’s werelds snelste sport. Maar ook buiten het parcours maakt men furore dankzij de productie van prachtige, luxueuze snelheidsduivels. Het is daarom niet meer dan terecht dat de rijke historie Slightly Mad Studios heeft geïnspireerd een cultureel verantwoorde racegame af te dragen.

Ferrari Racing Legends start halverwege de twintigste eeuw met een unieke kans. Je staat namelijk op het punt testrijder te worden bij Ferrari, het enige wat je moet doen is je eerste raceopdracht tot een goed eind volbrengen. Het leidt een lange carrière in waarin je je middels meer dan tweehonderd veelzijdige missies opwerkt van eenvoudige testrijder tot de onbetwiste teamleider van het Formule 1-team. Dat doe je door regelmatig op het podium te eindigen, maar ook door tijdens het testen van een nieuw prototype de streeftijd te halen in een beperkt aantal ronden. In een ander voorbeeld van een missie dien je enige tijd binnen enkele seconden van je teamgenoot te rijden alvorens je hem mag passeren, zodat jullie aan elkaars racestijl kunnen wennen. De ontwikkelaar heeft dus goed zijn best gedaan om de opdrachten van een context te voorzien, en dat levert een leuke en gevarieerde carrièremodus op zoals we dat niet vaak zien in racegames.

Wesley Domingos

Wesley schrijft sinds 2010 voor InsideGamer. Hij is de absolute race-expert van de redactie en daarbij maakt het hem niet uit of hij met een realistische of een arcade-racer te maken heeft; zolang het vier wielen heeft, kan Wesley gas geven. Daarentegen is de gemiddelde shooter hem te stoer, liever gaat hij virtueel sporten of aan de slag met een nichegame.

Volg Wesley op zijn blog of contacteer hem op InsideGamer

Wat daar tevens toe bijdraagt is de authenticiteit van Ferrari Racing Legends. Zo staat de game, die opmerkelijk genoeg het Test Drive-label draagt, bol van de iconische wagens die Ferrari in de loop der jaren heeft voortgebracht: de veelgeziene Testarossa, de sterke F355, de moderne FF-serie en uiteraard kan de eerste Formule 1-wagen in de vorm van de 125 F1 niet ontbreken. Meer dan vijftig wagens maken hun opwachting in de game en stuk voor stuk zijn ze in detail nagebouwd. Dat is met name een feest voor de fans van de cockpitview, want het interieur is in de regel om van te smullen.

Datzelfde geldt voor de authenticiteit omtrent de inbegrepen circuits, want ook deze zijn terug in de tijd gegaan. Bochten op Silverstone en Spa Francorchamps die vandaag de dag zo vertrouwd aanvoelen, maken plaats voor de originele stukken asfalt die de circuits “ nieuw” leven inblazen. Maar merk ook op dat de vele hoge tribunes en ruime uitloopstroken iets zijn van deze tijd, want een aantal decennia terug werd je bij een stuurfout netjes opgevangen door een ouderwets stukje vangrail. Sowieso zijn de tracks een sterk punt van de game, aangezien Ferrari Racing Legends een aantal circuits aandoet die we überhaupt weinig tegenkomen in racegames. Denk aan het Schotse Misty Loch, Ferrari’s eigen Fiorano en het Franse Rouen, dikwijls met oude en moderne varianten die bijdragen aan het historisch besef.

Ook het rijden zelf heeft de nodige aandacht gekregen van de ontwikkelaar. Te merken is dat oude wagens significant trager schakelen en tevens is het verschil tussen de verscheidene auto’s makkelijk waar te nemen. Het komt weliswaar niet echt in de buurt van de beste sims op de markt, maar dat is prima door de vingers te zien. Toch moeten we concluderen dat de aandacht niet voldoende is geweest, want er schort het een en ander aan de gameplay. Neem nu de in-game straffen, die inhouden dat je de opdracht dient te herstarten zodra je buiten de baan belandt. We snappen dat men het clean racen wil stimuleren, maar is het opgelopen tijdverlies niet al voldoende straf? Bovendien lijkt er ruwweg dertig procent kans te zijn dat de game exact dezelfde stuurfout door de vingers ziet, wat enorm frustrerend kan zijn als je vlak voor de finish uit de race wordt gehaald vanwege een kleinigheidje. Daar kan zelfs het droge commentaar vanuit de teamradio (“The idea is to stay on the black stuff”) weinig aan veranderen.

Ferrari Racing Legends neemt steeds vreemdere vormen aan naarmate we dieper in de game duiken. Zo komen we in een later stadium van de carrièremodus zulke vreemde bugs komen dat Enzo Ferrari zich ongetwijfeld om zou draaien in zijn graf. Auto’s zakken weg door het asfalt, blijven haken in onzichtbare gaten op de weg en als het nodig is rijden de coureurs moeiteloos door elkaar heen. Het maakt de game ongeschikt voor races met een massastart, aangezien de game dan letterlijk ontoerekeningsvatbaar wordt.

Dezelfde omschrijving is toe te passen op de latere moeilijkheidsgraad. Op het moment dat het spel van je vraagt iedere opponent in te halen en je blij moet zijn dat je slechts kunt aanhaken bij de nummer voorlaatst, spreken we van een – weliswaar monsterlijke – uitdaging. Maar als we vervolgens op het laagste niveau vijf seconden per ronde prijs moeten geven, mogen we stellen dat de moeilijkheidsgraad volstrekt gespeend is van enige balans. En dan is het opeens stuitend dat een aanzienlijke portie van zowel de auto’s als de circuits vergrendeld is, want één dwarsligger betekent simpelweg dat bepaalde hoogtepunten buiten bereik blijven. Einde carrière.

Deze game is op de PlayStation 3 gespeeld.

Zelden is het cliché “voor de fans” zo van toepassing geweest als op Test Drive: Ferrari Racing Legends. De game ziet er op papier fantastisch uit: superveel missies, een waslijst aan circuits van vroeger en nu en een wagenpark waar je u tegen zegt. Hoe Ferrari-onwaardig blijkt het echter te zijn als in latere delen van het spel de moeilijkheidsgraad alle kanten op vliegt, de vergrendelde content gedoemd is om vergrendeld te blijven én het startschot wordt gegeven voor een groot bugfestijn. Wat een fatsoenlijke testperiode allemaal niet kan betekenen voor een product.

5
  • Fantastische tracklist
  • Mooi wagenpark