Amazing Alex

Rovio is groot. Met het succes van Angry Birds veranderde de Finse ontwikkelaar van een kleine indie-studio in een giga-onderneming die zijn software keer op keer aan miljoenen gamers weet te slijten. Maar niet alles blijft: zelfs boze vogels wegkatapulteren wordt op een gegeven moment saai. Rovio beseft dat en komt daarom met een totaal nieuwe titel. Nou ja, een opgekochte, opgepoetste en hernoemde titel die is gebaseerd op een oude klassieker. Amazing Alex, dat ooit door twee handige jongens werd ontwikkeld als Casey’s Contraptions, is namelijk helemaal niet door Rovio gemaakt. Maar goed, zolang je het geld hebt, dan kun je dit soort dingen flikken. Sterker nog: met deze investering gaan de Finnen waarschijnlijk opnieuw miljoenen binnenharken.

Toch gaat het uiteindelijk om de game. Laten we dus maar gewoon met de deur in huis vallen: Amazing Alex is leuk, maar wel erg onorgineel. Waarom? De nieuwe mobile game is een regelrechte kopie van T.I.M., ook wel The Incredible Machine , een oud DOS/PC spel uit 1993 waarin je middels creatieve kettingreacties met allerdaagse objecten een bepaald doel moet halen. Amazing Alex is exact die game, maar dan in een modern jasje.

Voorbeeldje: in een bepaald level moet een vastgebonden ballon door een bepaald gat vliegen. Je plaatst een schaar, een wipwap, een bowlingbal, een tennisbal en een schuin plankje en vervolgens druk je op "play" om te zien of je constructie werkt. De bowlingbal valt op de wipwap en lanceert zodoende de tennisbal. Deze knalt weer tegen de schaar, die op zijn beurt het touw van de ballon doorknipt. De zwevende ballon wordt in de juist richting geleid met het schuine plankje. Althans, dat is de bedoeling. Als de constructie niet werkt zoals gepland, dan kun je gelukkig alles terugspoelen, de voorwerpen verplaatsen en draaien, om vervolgens weer op play te drukken om te kijken of de Rube Goldberg machine, zoals deze omslachtige apparaten officieel heten, nu wel werkt. Elk level kan op meerdere manieren gehaald worden, dus denk goed na en wees creatief!

Het is niet erg dat Amazing Alex een kloon van een goede klassieker is. We hebben T.I.M. al bijna vijftien jaar niet meer gespeeld en het concept is nog steeds leuk en innovatief. Tel daar nog eens dik honderd creatieve levels, die je ongetwijfeld meermaals gaat spelen om al die drie sterren te scoren, én extra levels via toekomstige updates bij op en je hebt een bijzonder verfrissende game die menig saaie busreis op creatieve wijze weet op te leuken. Eindelijk iets anders dan Angry Birds.

Er is echter één minpunt. Het allergaafste van T.I.M. was de uitgebreide leveleditor waarin je zelf gigantische levels met de meest ingewikkelde constructies kon maken. Bommen, apen, ballonnen, kaarsjes en katten; alles kwam in beweging door één kleine actie. Uren, nee, dagen was je bezig met het perfectioneren van je eigen machines. 's Ochtends bedacht ik tijdens de schoollessen de meest vreemde apparaten en tussen de middag vloog ik met een volgetekend kladpapiertje in de broekzak naar huis om ze achter de 386 te testen. Het is een beetje als The Sims; het bouwen van je eigen droomhuis is zo veel cooler dan het de rest van de game. Hoewel Amazing Alex ook wel een dergelijke editor heeft, valt er veel minder plezier aan te beleven. Reden is met name de grootte van het level, die wordt beperkt door het schermpje van de telefoon. Je kunt nog steeds allerlei gave machines maken, maar de complexiteit (en dus automatisch de fun) wordt ernstig beperkt. Amazing Alex is dus meer een puzzelgame, terwijl The Incredible Machine meer een primitieve sandbox was.

Zo zou het eigenlijk moeten!

Toch is Amazing Alex een interessante puzzelgame. Met name de vele manieren om de verschillende levels op te lossen vormt een aardige uitdaging. Daarnaast is er nu al – nog voor de eerste grote update - genoeg content om je uren mee te vermaken. Het blijft echter jammer dat de leveleditor nog zo beperkt is, maar wie weet voegt een toekomstige update wel meer aan toe dan alleen wat extra levels...

• Leuke kopie van The Incredible Machine
  • Genoeg materiaal om je uren mee te vermaken
  • De levels zijn net iets te klein om zelf vette constructies in te maken