Tiny Wings 2

Een game kan in zijn essentie soms zo eenvoudig zijn. Neem Tiny Wings nou. Een klein vogeltje met minuscule vleugeltjes, zo goed en zo kwaad als het gaat laten vliegen. Eenvoudig en toch briljant. En hoe overtref je zoiets dan? Door meer vogeltjes op het scherm te plaatsen natuurlijk!

In Tiny Wings 2, wat feitelijk een (gratis!) update voor de eerste Tiny Wings is, blijft het idee hetzelfde. Je bestuurt een klein vogeltje dat moeite heeft met vliegen. Door van heuvels af te roetsjen en zo snelheid op te bouwen, kan het kleine gevederde vriendje zichzelf toch verplaatsen over het heuvelachtige landschap en van tijd tot tijd zelfs echt vliegen, het mooiste wat er is voor zo’n kuiken.

Voor de speler is het een kwestie van goed timen. Door het scherm van de iPhone of iPad aan te raken, maakt het vogeltje zich klein om extra snelheid op te bouwen en door het scherm los te laten, slaat het vogeltje dat wat voor vleugels door moet gaan, uit en kan zo beperkt zweven. Door dit patroon van aanraken en loslaten perfect te timen, zijn de hoogste snelheden te behalen. En snelheid is in dit deel nog belangrijker, want niet langer moet je de nachtval voor zien te blijven, maar soortgenoten!

In Tiny Wings 2 staat namelijk de modus ‘vliegschool’ centraal. Hierin moeten jij en drie andere vogeltjes zo snel mogelijk naar de moedervogel vliegen/zweven/glijden, om zo weer beloond te worden met een lekker visje die symbool staat voor een gouden, zilveren of bronzen plak. De vierde is de schlemiel en krijgt een garnaal toegegooid. Waar het voorheen in Tiny Wings er allemaal zo relaxt aan toe ging, ligt in deeltje twee de nadruk dus veel meer op het competitieve element. Je wordt veel nadrukkelijker met je neus op het feit gedrukt of je het goed of slecht doet en daardoor is deze nieuwe modus erg interessant. Bovendien zijn de nieuwe levels duidelijker af te werken door overal het ‘gouden’ visje te behalen.

Lars Cornelis

Begin 2011 is Lars als stagiair voor InsideGamer komen schrijven. Al snel kwam daarbij kwam zijn brede gamekennis naar voren. Lars is van alle markten thuis en kijkt zelfs verder dan dat. Zo leest hij bijvoorbeeld veel gameboeken, waarvoor hij zelfs de website Meer Dan Games heeft opgericht.

Volg Lars op Twitter of contacteer hem op InsideGamer.

Natuurlijk schreeuwt deze vernieuwing ook om een multiplayermodus. En gelukkig wordt die kans niet gemist. De Heuvelfeest-modus biedt een heuse splitscreen mutliplayermodus. Tenminste, voor wie de iPad-versie van Tiny Wings heeft aangeschaft. De multiplayermodus is namelijk alleen beschikbaar op het grotere apparaat en dat is logisch, aangezien het scherm in tweeën wordt gesplitst. Twee spelers gaan tegenover elkaar zitten met de iPad in het midden en vervolgens is het racen geblazen. Functioneel en verslavend. Als we moeten zeuren, kunnen we nog klagen over het feit dat er geen vorm van draadloze multiplayermodus is, wat ook een optie geweest zou zijn voor de iPhone, maar oog in oog met je tegenstander zitten is ook wel zo tof.

Verder zijn er nog tal van kleinere nieuwe elementen te bespeuren in Tiny Wings 2. Zo staan bepaalde delen van de heuvellandschappen onder water, waardoor zo’n dal niet meer gebruikt kan worden om snelheid op te bouwen. Ook zijn er nu bloemen in de levels geplaatst, die dienst doen als trampoline om zonder snelheid opgebouwd te hebben, toch te kunnen springen. Tiny Wings 2 bestaat daardoor uit meer dan alleen maar vliegen en glijden en het is aangeraden iets strategischer na te denken over waar je precies weer gaat landen. Tot slot zijn er vanzelfsprekend ook nieuwe levels in de nieuwe modi te vinden en zijn er nieuwe vogels beschikbaar om mee te ‘vliegen’.

Tiny Wings 2 is een vervolg volgens het boekje: Dezelfde formule, maar met een net iets andere insteek en voldoende nieuwe elementen. Met name de focus op competitie en de multiplayermodus op de iPad maken Tiny Wings 2 niet eens zo heel klein, maar toch zeker fijn!

• Veel competitiever ingesteld
  • Splitscreen multiplayermodus op iPad
  • Genoeg kleine vernieuwingen