Pocket Planes

Pocket Planes toont dat niet elke Free to Play-game ruk hoeft te zijn. Ontwikkelaar NimbleBit, die we kennen van Tiny Towers, biedt de speler de mogelijkheid om echt geld uit te geven, maar wanneer je dat niet doet, doet dat niks af van de ervaring. En dat juichen we toe.

In Pocket Planes moet de speler een luchtvaartmaatschappij opstarten en daarmee de wereld veroveren. Je begint het spel met een kleine vloot die de toegang heeft tot een drietal luchthavens. Tussen die luchthavens vervoer je vracht of passagiers om zo aan geld te komen. Hoe verder de vlucht, hoe meer geld je ontvangt. En als jouw vliegtuig volgeladen is, ontvang je ook nog eens een geldbonus van 25 procent.

Met het geld dat je verdient, kun je de op dat moment beschikbare vliegvelden verbeteren of jezelf toegang verschaffen tot nieuwe. Nieuwe vliegtuigen betaal je niet van het geld, maar via zogenaamde bucks. Deze krijg je door speciale passagiers en vracht te vervoeren of tijdens het uitvoeren van een vlucht goed op te letten of er niet zo’n buck langs vliegt. En natuurlijk kun je ook keihard geld gebruiken om deze bucks te kopen.

Maar dat hoeft dus niet. Eerlijk is eerlijk, het gaat allemaal een stuk langzamer als je niks koopt. Toch heb je zonder geld uit te geven na een paar dagen al toegang tot redelijk wat vliegvelden en je vloot uitgebreid met een aantal vliegtuigen.

Toch is niet alles goud wat er blinkt. Pocket Planes is een passief spel dat je nooit echt super enthousiast maakt. Nadat je een route voor al jouw vliegtuigen hebt uitgezet, vliegen zij automatisch naar die bestemming en is het afwachten totdat zij zijn geland, om ze vervolgens weer ergens anders heen te sturen. Veel verder dan dat gaat Pocket Planes niet.

Pocket Planes is gratis en daarom perfect om even te proberen. Het verzamelen van geld en bucks gaat langzaam als je je portemonnee niet trekt, maar uiteindelijk is het ook zo mogelijk je vliegmaatschappij uit te bouwen. Het is alleen jammer dat de game zo enorm passief is. Je doet niks anders dan de lijnen uitzetten en wachten totdat het geld binnenstroomt. Daarom is Pocket Planes vooral een titel die je tussen andere zaken door een paar keer opstart.

7-
  • Je wordt niet gedwongen geld uit te geven
  • Visuele stijl werkt