Tony Hawk Pro Skater HD

Vrijwel iedereen koestert ergens nog wat nostalgische gevoelens voor de Tony Hawk-serie. Hoe hard Activision de laatste paar jaren ook zijn best heeft gedaan om de serie met de ene blamage na de andere te verminken, ergens diep van binnen dragen we meneer Hawk en zijn skateboardavonturen een warm hart toe. Het nieuws dat er gewerkt zou worden aan een remake van de eerste twee delen was dan ook een godsgeschenk. Op papier heeft Tony Hawk Pro Skater HD het namelijk in zich om de ultieme Tony Hawk-game te worden. Combineer alleen al het trick-systeem en de levels van de eerste paar delen met hedendaagse graphics en je komt aardig in de buurt van de game waar we eigenlijk allemaal op zitten te wachten.

De basis die eerste paar Tony Hawk-games zo leuk maakte, is geheel onveranderd aanwezig in deze HD uitvoering die voor een kleine vijftien euro over de virtuele toonbank gaat. In de hoofdmodus word je als skater in een level gegooid met een boodschappenlijstje aan opdrachten. Haal een score van 50.000 punten, verzamel alle letters van het woord skate of doe een speciale truc in een specifieke halfpipe, de opdrachten zullen de meeste gamers wel bekend voorkomen want ze zijn in al die tijd nauwelijks gewijzigd. In ieder level heb je maar twee minuten de tijd om zoveel mogelijk taken van je lijstje af te strepen. Heb je er genoeg succesvol volbracht dan mag je aan de slag in een nieuw level en verdien je geld waarmee je je skater kunt verbeteren.

De zeven beschikbare levels zien er wat beter uit, maar steken verder nog precies hetzelfde in elkaar. Zo grind je over een propeller in Hanger om een nieuw halfpipe te openen en in Venice spring je vijf keer over de magische zwerver heen om een opdracht van je lijstje af te strepen. De soundtrack doet, ondanks de kleine hoeveelheid nummers, zijn werk ook goed. Onder begeleiding van Goldfinger’s Superman wordt die magische nostalgiesnaar aardig aangeslagen en voor je het weet voer je weer de exacte knoppencombinaties in voor die ene grab of kickflip.

De dingen die in deze HD-heruitgave goed worden gedaan, worden echter behoorlijk overschaduwd door de vele missers. Zo voelt de besturing bij de allereerste kennismaking al een beetje verkeerd. De snelheid waarmee je skater om zijn as draait klopt, in vergelijking met de eerdere delen, niet helemaal en bij het grinden lijkt je skater eerst even naast het oppervlak te hangen voordat er contact gemaakt wordt met het randje of richel.

De game kent wel meer van zulk soort foutjes. Soms kloppen de physics totaal niet en word je plotseling gelanceerd of zak je letterlijk door de grond in een level. Misschien nog wel het aller vervelendste: terwijl de oude games vloeiend speelde, wil Pro Skater HD nog wel eens een beetje stotteren bij een grote sprong of truc. Het zijn geen enorme problemen, maar het zorgt wel dat de game een beetje rommelig en gehaast aanvoelt. Sowieso is het knullig dat de game waarop deze HD-uitvoering op gebaseerd is in veel opzichten een stuk beter speelt.

Naast een aantal technische momenten zijn er ook een boel twijfelachtige keuzes die het speelplezier niet ten goede komen. Wie zit er bijvoorbeeld te wachten op levels zoals Mall en Downhill Jam? Deze afdalingen waren in de eerste game al wat zwakjes, vandaag de dag zijn ze niet bepaald leuker. Meer locaties staan bij Activison al in de planning als downloadable content, wat de afwezigheid van enkele klassiekers in het originele pakket des te storender maakt. Daar mag je dus zeer binnenkort extra geld voor neerleggen.

Met die instelling in het achterhoofd is het ook niet zo schokkend dat er wel meer ontbreekt in deze heruitgave. Create-a-skater is afwezig en het is ook niet mogelijk om je eigen skatepark in elkaar te zetten. Dat de game enkel online samen te spelen is en niet in splitscreen is misschien wel de grootste zonde die Tony Hawk Pro Skater HD begaat.

Online is de game gelukkig best aardig. Met maximaal drie andere spelers kun je simpelweg wat rond skaten in één van de zeven levels. Je kunt het ook tegen elkaar opnemen in speelstanden zoals Graffiti, waarin iedere skater probeert een zo’n hoog mogelijke score te halen op een specifiek onderdeel in het skatepark, of Big Head Survival, waarin het hoofd van je skater steeds groter wordt en uiteindelijk ontploft wanneer je niet constant tricks uit je mouw schudt. Alleen de geliefde speelstand H.O.R.S.E ontbreekt in dit geheel. Ietwat storend is het feit dat je niet snel voor een rematch kunt kiezen waardoor je na ieder potje weer terug wordt gebracht naar de lobby.

De rommelige afwerking en het ontbreken van veel kenmerkende onderdelen van de Tony Hawk-serie maken van Pro Skater HD een vreemd pakket. De verbeterde graphics en de nostalgische waarde zijn leuk en aardig, maar wie de echte pure Tony Hawk-ervaring zoekt doet er eigenlijk beter aan om de oudere games er gewoon weer bij te pakken. Bail.

6-
  • Basis nog steeds erg leuk
  • Aardige multiplayer modi