The Ratchet & Clank Trilogy Review

Het is tegenwoordig een traditie voor uitgevers om HD-remakes jaarlijks in de schappen te leggen. Een Metal Gear Solid van Konami, een Devil May Cry van Capcom en Jak & Daxter van Sony zijn daar goede voorbeelden van. Het einde lijkt nog niet inzicht, maar met The Ratchet & Clank Trilogy is er in ieder geval een einde aan een hoofdstuk. Een hoofdstuk wat in 2010 begon met Sly Cooper en via Jak & Daxter begin dit jaar afgesloten wordt door Ratchet & Clank. De drie iconische platform-helden van Sony uit het PlayStation 2-tijdperk hebben allemaal hun oude jas ingeruild voor een nieuwere en het wederzien was elke keer uiterst plezierig.

Ratchet & Clank is een serie die is ontwikkeld door Insomniac Games en daarin bestrijden Ratchet (een katachtig wezen genaamd Lombax) en Clank (een robot) het kwaad door het gehele universum. Dit doen ze voornamelijk alleen, hoewel ze vaak ongevraagd hulp krijgen van Captain Qwark die meer kwaad doet dan goed werk verricht. Wapens, gadgets, boutjes en moertjes staan samen met de humor centraal in deze sterke gameserie die verder gesierd wordt door variatie in actie- en platformelementen.

Zoals het een HD-remake betaamt zijn de titels flink onder handen genomen om ze van een HD-laagje te voorzien. De games zien er een stuk beter uit en de welbekende boutjes en moertjes om nieuwe wapens van te kopen of huidige up te graden vliegen in stijl over het scherm. Onze vrienden uit de serie hebben de transitie goed doorstaan en geven de diverse werelden net dat beetje extra wat ze op de PlayStation 2 mistte. Het eerste deel valt wat tegen in vergelijking met de laatste twee titels. Zo komen de personages wat gedateerd over en zien de werelden er minder scherp uit. Niet alleen op visueel gebied is er verschil tussen het eerste en de andere delen. Waar het originele avontuur voornamelijk uit platform segmenten, puzzels oplossen en boutjes verzamelen bestaat verschuift de nadruk tegen het einde van de trilogie steeds meer naar actie met als hoogtepunt de wapens, gadgets.

De subtiele verandering past perfect bij de serie en heeft uiteindelijk gezorgd voor de huidige reputatie van ontwikkelaar Insomniac Games. De studio staat erom bekend creatieve en ingenieuze wapens te bedenken voor hun games. Zo kennen we Mr. Zurkon en de Groovitron uit de PlayStation 3-titels, maar staan de PlayStation 2-klassiekers absoluut hun mannetje met wapens als de Bouncer, Plasma Storm en Qwack-O-ray (waarmee vijanden in eenden veranderen). Met meer dan vijftig wapens in drie games is er voor elke speler wat wils en eisen de wapens absoluut een hoofdrol op. Op het gebied van gameplay hebben de games de tand des tijd goed doorstaan. Dat geldt vooral voor de latere twee delen die bijna identiek spelen aan de games op de PS3. Het bewijs dat als een game in essentie goed is, er in vervolgen amper iets aan de basis hoeft te worden aangepast.

Alleen aanwezig in het derde deel van de trilogie en daarna nooit meer te vinden is de simpele multiplayer. Met een keuze uit drie modi bestaande uit Deathmatch, Capture the Flag en Siege zijn het wederom de wapens die in de spotlight staan. Met een mix van wapens uit het tweede en derde deel hebben spelers de keuze uit een bescheiden arsenaal. Het verzamelen van wapens staat nog altijd centraal, maar verdwijnt al snel naar de achtergrond, waardoor het geheel in een zielloze schiettent verandert.

The Ratchet & Clank Trilogy is een uiterst sterke remake-collectie geworden. De titels hebben een mooie oppoets beurt gehad en leveren nog altijd even veel speelplezier op. De games staan als een huis waarbij de fundering bestaat uit een dosis humor, ingenieuze wapens en futuristische gadgets. De game is daarmee zowel interessant voor gamers die de avonturen willen herbeleven als voor de gamers die de originele titels hebben gemist. Pas alleen wel op voor de simpele multiplayer.

• Visueel sterk verbeterd
  • Gameplay heeft de jaren goed doorstaan
  • Divers en ingenieus wapenaanbod