The Secret World Review

Vampieren, weerwolven en mummies. Wij kennen ze enkel uit boeken, televisieseries en films, maar voor de inwoners van The Secret World zijn deze monsters dagelijkse kost. Inwoners van deze nieuwe MMO worden wakker met Cthulhu in hun achtertuin, terwijl een zombie hun poedel opeet.

Niet alleen de gruwelijkste griezels zijn dood normaal in The Secret World, ook van superkrachten kijken ze niet op. Wanneer jij de beschikking krijgt over superkrachten – door mysterieuze lichtgevende bijen in te slikken (uhm, juist) – word je direct gerekruteerd door een van drie verschillende organisaties. Zo kun je jezelf aansluiten bij de Dragons, waar alles draait om chaos. Of wellicht passen de ‘goedaardige’ Templars wel beter bij jou? Wij kozen echter voor de Illuminati, waar alles draait om macht.

Normaliter kies je vervolgens een klasse, maar The Secret World is zogenaamd klassenloos. In plaats van ervaringspunten verzamelen en in level stijgen, verzamel je skill- en abilitypunten door opdrachten te voltooien. Deze punten kun je vervolgens in verschillende wapens investeren: van shotguns tot zwaarden en van hamers tot blood magic, er is volop keuze. In theorie betekent dit dat je een manusje van alles kunt worden, maar in de praktijk zul je al gauw een andere route kiezen.

Skills en abilities

Het skillsysteem van The Secret World kent veel vrijheid, maar het is vrijheid die je nooit zult gebruiken. Je kunt in theorie alle wapens vrijspelen, maar daarvoor moet je wel een belachelijk aantal ability punten verzamelen, iets dat enorm veel tijd kost. Eenmaal bestede punten zijn niet meer terug te krijgen, dus halverwege van wapen wisselen zit er ook niet in. Daarnaast moet je een wapen eerst helemaal uitbouwen, voordat je bij de betere vaardigheden komt. Je zult in de praktijk dus altijd moeten specialiseren. De beste optie is om aan het begin van de game voor maximaal twee wapens te kiezen en hierin al jouw punten te stoppen; je kunt maximaal twee wapens tegelijkertijd dragen, in overige wapens specialiseren heeft dus geen nut.

Het is dan ook best een grote keuze die je maakt aan het begin van de game: in welk wapen stop ik mijn punten? Je krijgt aan het begin heel kort de mogelijkheid om alle wapens uit te proberen, maar echt een gevoel van hoe de wapens later spelen, krijg je niet. Verder is de skilltree van de wapens zo onoverzichtelijk ingedeeld, dat je als nieuweling niet snel door hebt of de uiteindelijke route van het wapen wel iets voor jou is. Het slimste is om even onderzoek te doen op internet, om te zien welke build bij jou past om te voorkomen dat je later in de game met een build komt te zitten die niks voor jou is.

Want niemand wil het gevecht ingaan met een nutteloze build. Net als in vrijwel elke MMO is het belangrijk dat je de juiste vaardigheden gebruikt in een gevecht, alleen zul je in The Secret World een keuze moeten maken; je kunt slechts zeven actieve vaardigheden op je skillbar plaatsen. Daarnaast zijn er nog zeven passieve vaardigheden die je in het menu kunt selecteren. Dit alles zorgt ervoor dat je al snel met een lading nutteloze vaardigheden zit opgescheept die je nooit gebruikt, maar waar je wel punten in moet stoppen. Het is namelijk niet mogelijk om vaardigheden over te slaan, aangezien je dan de volgende lading vaardigheden niet vrijspeelt.

De vaardigheden die je vergaart zijn in gevechten veelal te gebruiken terwijl je rent of een aanval ontwijkt. Hierdoor voelt het vechtsysteem in The Secret World wat dynamischer dan in andere grote MMO’s. Toch komt het vechten ook hier neer op het wachten op cooldowns en het spammen van vaardigheden. Eeuwig zonde. Daarnaast zijn de animaties van de wapens vaak niet echt spectaculair te noemen en hierdoor raak je al snel uitgekeken op het vechten.

Krakende hersenen

De echte kracht van The Secret World ligt dan ook niet in het vechten, maar in het verhaal, de wereld en een bepaald aantal opdrachten. Het verhaal wordt verteld door middel van cutscenes. Geen ellenlange teksten om een quest in te leiden, maar gewoon een tussenfilmpje waarin een verhaal uit de doeken wordt gedaan. Het doet denken aan The Old Republic - zij het dat je in The Secret World geen gesprekskeuzes kunt maken - maar het weet je veelal in het verhaal te trekken. Dit zorgt ervoor dat The Secret World op momenten meer aanvoelt als een singleplayer RPG dan een MMO.

Ferdi Nelemans

Ferdi schrijft sinds 2010 voor InsideGamer. Hij is begonnen als stagiair, maar is inmiddels een belangrijke kracht in de redactie. Zijn gamesmaak is breed. De ene keer speelt hij Yakuza, de andere keer een obscure indie-game op zijn PC, maar ook een actiegame als Killzone 3 kan hem bekoren. Volg Ferdi op Twitter of contacteer hem op InsideGamer .

Ook de wereld kent zijn hoogtepunten. Vooral in het beging druipt de sfeer van de gebieden af en elke liefhebber van mythes en legendes zal zich in The Secret World zo thuis voelen. Duistere deuntjes trekken je nog dieper de wereld in, ondanks dat deze grafisch niet heel indrukwekkend is. Helaas neemt de sfeer en de originaliteit van de omgevingen steeds meer af naarmate je vordert in de game.

Dit verlies aan sfeer wordt gelukkig goedgemaakt door de personages die door The Secret World struinen. De ene quest giver is nog gekker dan de vorige en de voice acting is vrijwel zonder uitzondering uitmuntend. De missies die deze kleurrijke personages aanbieden, zijn helaas niet altijd even interessant. Vaak komt het neer op haal een x aantal voorwerpen of versla een x aantal vijanden, al gaat dit vrijwel altijd gepaard met een leuk achtergrondverhaal. Toch zijn er ook een aantal zeer interessante missies, missies die je intelligentie zullen toetsen. In deze zogeheten investigation quests krijg je een ingewikkeld vraagstuk voorgeschoteld. Zo kregen wij een missie waarin we een communicatietoren moesten repareren. Klinkt redelijk simpel, en dat was het ook, maar toen de toren eenmaal gerepareerd was kregen we een boodschap door in morsecode. De game vertaalt de morsecode niet automatisch en dus mag je zelf gaan puzzelen. Voordat je erachter bent wat de boodschap inhoudt en wat de volgende stap in de missie is, moet je jouw hersenen flink laten kraken.

Een zoektocht in Google

Om het zoeken naar antwoorden te vergemakkelijken heeft ontwikkelaar Funcom een browser in de game gebouwd. Meerdere van deze puzzelmissies vereisen ook dat je op zoek gaat naar websites van (verzonnen) bedrijven of een geheimtaal ontrafelt. Het eist het uiterste van je intelligentie en laat je radertjes flink draaien. Deze missies zijn dan ook zonder twijfel het vermakelijkste gedeelte van The Secret World.

Helaas zijn deze investigation quests niet oneindig en zullen ze uiteindelijk op raken. Als het verhaal en de puzzelmissies achter je liggen, arriveer je vanzelfsprekend bij de endgame content, en die valt behoorlijk tegen. Zeker voor de echte hardcore spelers is er weinig te doen. Er zijn een handjevol dungeons (die overigens wel weer excelleren in het vertellen van een tof verhaal) en de moeilijkste, de Nightmare Dungeons, hebben last van beperkingen. Zo kun je maar eens per zoveel tijd een Nightmare Dungeon doorlopen, en het ontgaat ons volledig wat de reden hiervoor is. We hebben al meermaals klachten gehoord over mensen die nog een keer dezelfde dungeon willen doorlopen (bijvoorbeeld een tweede keer met een groep vrienden), maar moeten wachten omdat de game het niet toestaat.

PvP

Verder lijdt ook PvP aan verschillende problemen. Zo zijn er geen PvP-servers waar je elkaar in de spelwereld kunt aanvallen; er zijn enkel afgesloten PvP-arena’s waarin je het met andere spelers uit kunt vechten. Momenteel bestaan er vier verschillende arena’s, elk met hun eigen gamemodus. Elke map heeft zijn kleine foutjes, maar het gaat vooral mis in de map Fusang Project. In die arena vind je de meeste activiteit. Hier strijdt elke factie met een team van 75 tegen elkaar op een gigantische map met een aantal punten die bezet moeten worden. Fusang Project is echter altijd open en de teams bevatten niet op elk moment 75 spelers. Hierdoor komt het er meestal op neer dat de factie met de meeste spelers op dat moment wint.

Op elk van deze maps vallen bonussen te verdienen voor jouw factie die voor iedereen op de server gelden. Het probleem is dat de meeste bonussen (vijf van de zeven) te verdienen zijn op Fusang Project, en aangezien de factie met de meeste spelers hier wint, krijgt ook deze factie de meeste bonussen. Als gevolg hiervan zal deze factie alleen nog maar groeien, waardoor de balans op de meeste servers compleet scheef ligt.

The Secret World doet een aantal belangrijke dingen fout; zo is het vechtsysteem niet bijzonder spannend, zorgt de PvP voor onbalans en is het systeem met skill- en ability punten niet altijd even succesvol. Maar de sfeer van de wereld, het verhaal en de investigation quests zijn toch de moeite waard om de MMO een kans te geven.

7-
  • Sfeer en verhaal
  • Investigation quests