1. Pokémon Conquest Review

Pokémon Conquest Review

Eevee benadert de Onix recht van voren. Een wanhopige actie, zo lijkt, want hoeveel kans maakt het kleine wezentje nou tegen die stenen reus? Eevee zal het weten ook en krijgt er flink van langs. De strijd lijkt te zijn beslist, tot opeens uit het niets de Onix geveld wordt door Gallade, die vanaf een veilige afstand het schouwspel bekeek. Dit is duidelijk geen gewoon Pokémon-gevecht. Dit is Pokémon Conquest.

Pokémon Conquest is een crossover van Pokémon en de Japanse strategie-game Nobunaga’s Ambition. Dat moest Wikipedia mij vertellen, want het geschetste universum in de game voelt zo natuurlijk aan, dat je geen moment het idee krijgt dat je met een experimentele spin-off hebt te maken. Pokémon Conquest is namelijk een hele goede turned based strategy-game en bovendien een frisse kijk op het Pokémon-universum.

De Pikachu van Ash zou zich in Conquest erg op zijn gemak voelen. Pokémon worden in deze wereld namelijk niet gevangen in een Pokébal, maar leggen een spirituele link met een Warlord, het equivalent van een Pokémontrainer. Warlords en hun Pokémon strijden om de zeventien koninkrijken van Ransei. Maar volgens de legende zal er een legendarische Pokémon verschijnen als een Warlord alle zeventien steden verovert. Vanzelfsprekend is er een bad guy, Nobunaga, die dit wil misbruiken. Jij bent natuurlijk de ridder op het witte paard die de wereld gaat redden door zélf de steden te veroveren.

Het veroveren van steden doe je niet alleen, maar met een heus leger van Warlords en Pokémon. Al snel is goed zichtbaar dat de fundering van Pokémon Conquest bestaat uit een redelijk standaard turn based strategy-systeem. Elk level is ingedeeld in vakjes en de Pokémon kunnen maar een beperkt aantal stappen zetten. Aanvallen beslaan soms meerdere vakjes of hebben juist afstand nodig en de meeste Pokémon zijn kwetsbaarder in hun rug of zij. Niet te ingewikkeld of te vernieuwend dus. Het is echter de Pokémon-saus eroverheen die het ‘m doet.

Van nature is er natuurlijk al een sterk steen-papier-schaar-principe tussen de Pokémon. Vuurpokémon leggen het af tegen waterpokémon, die weer zwak zijn tegenover electriciteitpokémon, etc. Dat principe vergt weinig uitleg, want dat kennen we al pak-em-beet vijftien jaar. Maar daarnaast brengen je Pokémon ook elkaar schade toe als een aanval verkeerd loopt, veroorzaken sommige aanvallen vergiftiging of verwarring en tot slot zijn er ook speciale aanvallen, zoals Jigglypuff’s slaapliedje, die willekeurig optreden. Pokémon in een TBS-jasje, het is alsof het altijd al zo bedoeld was.

De game begint aanvankelijk erg simpel. Het komt wel héél mooi uit dat je eerst wat vuurpokémon vangt en vervolgens pas graspokémon aantreft, die dan natuurlijk geen match zijn. Al snel sta je echter tegenover slim gebalanceerde ‘legers’ van zes verschillende soorten Pokémon. Aan jou de taak om dan een passend gezelschap samen te stellen om dit leger te verslaan.

Lars Cornelis

Begin 2011 is Lars als stagiair voor InsideGamer komen schrijven. Al snel kwam daarbij zijn brede gamekennis naar voren. Lars is van alle markten thuis en kijkt zelfs verder dan dat. Zo leest hij bijvoorbeeld veel gameboeken, waarvoor hij zelfs de website Meer Dan Games heeft opgericht.

Volg Lars op Twitter of contacteer hem op InsideGamer.

Gelukkig beschik je zelf ook razendsnel over diverse Pokémon. Verslagen Warlords sluiten zich vaak aan bij jouw troepen en bovendien zijn er wilde Pokémon die jij of je andere Warlords kunnen vangen. Overigens vang je Pokémon in deze game niet op de ouderwetse manier door ze te verslaan, maar door vreedzame toenadering te zoeken. Door nieuwe Warlords en Pokémon te verzamelen, heb je al snel een bont leger dat, mits goed gemanaged, elke strijd aan kan.

Helaas gooit de gelaagde menustructuur een beetje roet in het eten als het om managen gaat. Je beschikt over een leger bestaande uit verschillende Warlords, die allemaal weer verschillende Pokémon hebben. Deze Warlords zijn nooit allemaal samen, maar zijn per zes gestationeerd in één van de veroverde steden. Het hoofdmenu laat echter maar één Pokémon per Warlord zien. Heb je die ene sterke vlieg-Pokémon, die je ooit in het wild had gevangen, nu nodig? Succes met de menuutjes per stad doorspitten om het zakmonstertje in kwestie te vinden!

Wat ook designtechnisch niet helemaal meewerkt, zijn de sprites. De game ziet er absoluut prima uit en de Pokémon zijn allemaal herkenbaar, maar een Onix is even groot als een Sewaddle. Grote, imposante Pokémon zijn daardoor weinig majestueus, maar misschien nog wel belangrijker is dat het lastig is een Pokémon op het oog af in te schatten. Het is echt zaak de statistieken van je tegenstander te bestuderen en een strategische oplossing te zoeken om ‘m op zijn knieën te krijgen.

Toch staan deze minpunten de verslavingsfactor van de game niet in de weg. Pokémon draait natuurlijk om het verzamelen en trainen en dat principe kluistert ons al jaren aan Nintendo’s handhelds. Dat is voor Conquest niet anders. Elke Pokémon kan altijd nog een beetje extra training gebruiken en bovendien zijn er altijd weer nieuwe Pokémon te vangen. Zet je stoel dus maar vast in de buurt van een stopcontact, want dit is het type game dat je niet simpelweg neerlegt omdat er een rood lampje op je DS gaat knipperen. Gotta catch ‘ em all!

8,5
Pokémon Conquest is een ontzettend geslaagd experiment. De game benadert Pokémon op een volledig nieuwe, originele en unieke wijze die erg in de smaak valt. Dankzij de lage instapdrempel is het eenvoudig de game op te pakken, maar al snel blijkt het een verdomd strategisch spelletje te zijn waarin je maar beter goed nadenkt over elke zet die je doet. De menu’s hadden wat logischer gemogen en ook de sprites zijn op enkele momenten niet ideaal. Deze minpunten zijn echter ondergeschikt aan de originaliteit en diepgang van deze strategische Pokémon-game. Pokémon Conquest heeft onze harten veroverd.
  • Verslavend
  • Veel Pokémon van verschillende generaties
  • Veel strategische mogelijkheden