Sleeping Dogs Review

Dit is de Sleeping Dogs review. De releasedate van de game is 17augustus, waardoor de game inmiddels beschikbaar is. Als je op zoek bent naar Sleeping Dogs trailers of Sleeping Dogs screenshots, dan kun je daar via het kopje 'Beelden' komen. Veel plezier met de Sleeping Dogs review.

Keizer Rockstar keek naar beneden vanaf zijn hoge troon en grinnikte. Al ruim een decennium was er nauwelijks serieuze concurrentie voor de troon. Het beetje tegenstand dat er zo nu en dan was, leek uit te dunnen tot hooguit één uitdager per jaar. Toegegeven, na de eerste twee aanvallen van Volition met Saints Row was het peentjes zweten, maar met het compleet over de top gemaakte derde deel hadden de mannen achter Saints Row zich toch een beetje verslikt. De keizer zucht. In 2013 wordt wederom een grote stap gezet; als er nog een spannend duel kon plaatsvinden, moest het nú. Met underdog Sleeping Dogs bijvoorbeeld.

De vergelijking met de Grand Theft Auto-serie is niet te missen wanneer er een actiegame wordt uitgebracht die zich afspeelt in een grote, open wereld. Toch is dit niet het enige waar men Sleeping Dogs van kent. De ontwikkeling begon oorspronkelijk onder de hoede van Activision met de titel True Crime: Hong Kong, maar de uitgever zag het dure project niet meer zitten en dumpte het als een straathond in de goot. Square Enix zag er nog wel brood in, pakte de straatpup op, omarmde hem als een zoon en de rest is inmiddels geschiedenis.

Normaal gesproken is een hectisch ontwikkelproces geen goed signaal, maar in het geval van Sleeping Dogs is het te begrijpen dat Square Enix het project oppakte. Van begin af aan word je opgeslokt in een cinematische ervaring die het leven van undercoveragent Wei Shen vertelt. Als agent infiltreert Wei in één van de meest beruchte bendes in Hong Kong, genaamd de Sun On Yee. Het verhaal lijkt qua plottwisten en thematiek vooral in het begin wat op de Hong Kong-thriller Infernal Affairs (later geremaked tot The Departed), maar wijkt voldoende af om ook de kenners van het genre te verrassen.

Door korte maar krachtige cut-scenes is Sleeping Dogs soms een ode aan de typische Hong Kong cinema en daarmee regelmatig een intense belevenis - hoe cheesy het ook klinkt. Dit komt vooral omdat bij een aantal missies de gameplay en korte cut-scenes perfect aan elkaar zijn vastgelijmd. In Hong Kong maakt Wei Shen zowel vrienden als vijanden en het is dan ook flink lastig om te overleven op de straten, vooral wanneer hij tijdens die missies tot wel twaalf tegenstanders tegelijk moet uitschakelen… met zijn blote handen.

Een belangrijk deel van de game kenmerkt zich namelijk door deze kung fu-achtige gevechten. Er is gekozen voor een simpel combosysteem waar je maximaal drie knoppen gebruikt en die keuze pakt goed uit. Bovendien is er de belangrijke counter-knop voor wanneer je tegenstander een aanvalletje waagt en die, mits goed getimed, een killer-animatie met zich meebrengt. Letterlijk en figuurlijk. Armen worden uit de kom getrokken, benen gebroken en hoofden verbrijzeld. Ook de momenten dat je een tegenstander naar een licht glimmend object draagt, maken het sadistische in je los. Opgehangen worden aan een vleeshaak is iets dat we allemaal wel iemand toewensen, nietwaar?

Hand-tot-hand gevechten vormen de boventoon en om die reden komt het echte schietwerk pas later in de game. Helaas is dat iets minder strak uitgewerkt. Met dekking zoeken en bullet-time is niets mis, maar origineel is het allerminst. Bovendien is de kunstmatige intelligentie van de vijanden lachwekkend slecht. Rondlopen als een kip zonder kop lijkt eerder regel dan uitzondering voor deze gasten, wat het schieten weliswaar makkelijk maakt, maar ook minder leuk. Zonde, want de lugubere sfeer in de game vraagt volledige overgave en als je aan het schieten bent is dat gewoon niet mogelijk.

Een ander belangrijk onderdeel van Sleeping Dogs is het freerunnen door de metropool, belangrijk tijdens achtervolgingen en in potentie awesome als je aan het rondkloten bent. Toch is dit Assassin’s Creed-achtige systeem niet volledig uitgewerkt, en meerdere malen wordt een vloeiende achtervolging op vervelende wijze afgebroken. Omdat Wei Shen denkt dat hij een muurtje op moet lopen in plaats van een deur moet intrappen, bijvoorbeeld. Op dit soort momenten besef je eigenlijk dat Sleeping Dogs een waardige uitdager had kunnen zijn van onder andere GTA, maar het mist de juiste afwerking.

Het zijn stuk voor stuk kleine dingen – zoals bijvoorbeeld ook een matige framerate wanneer je door de stad heen scheurt – en dat leidt natuurlijk tot één grote vraag. In hoeverre storen deze kleine oneffenheden nou eigenlijk? Wat dat betreft kunnen mensen die uitkijken naar het spelen van Sleepng Dogs, enigszins gerustgesteld zijn. De game is uit te spelen zonder uit frustratie controllers te slopen of Wei Shen allerlei vreselijke ziektes toe te wensen. In zo’n tien uur ben je door de hoofdverhaallijn heen. Pak je alle zijmissies op, doe je wat politiewerk om drugsdealers op te rollen en race je door de stad als volleerd straatracer, dan kan dit aantal uren makkelijk verdubbeld worden. Eerlijk is eerlijk; op dit punt scoort Sleeping Dogs een puntje ten opzichte van Grand Theft Auto; er is genoeg te doen en een hoop te kopen buiten het verhaal om. Maar als de strijd dan werkelijk op punten beslist zou moeten worden, is het duidelijk dat de slapende honden nog niet lang genoeg wakker zijn.

Deze game is getest op PlayStation 3.

Sleeping Dogs is absoluut een goede en fijne game om te spelen, maar het zijn de momenten dat de afwerking mist die ervoor zorgen dat de aanval op de keizer vrij gemakkelijk is gepareerd. Met zijn flitsende brawl-gevechten en genoeg additionele content is Square Enix met Sleeping Dogs echter geen schoothondje van de keizer geworden. Hij hangt aan de ketting, wachtend tot zijn kans over een jaar of drie, om met een tweede poging op een onbewaakt moment toe te slaan. Woof!

8
  • Geslaagde Hong Kong-sfeer
  • Veel te doen buiten verhaallijn om