New Super Mario Bros. 2 Review

Dit is de New Super Mario Bros 2 review. De game inmiddels beschikbaar is. Als je op zoek bent naar New Super Mario Bros. 2 trailers of New Super Mario Bros. 2 screenshots, dan kun je daar via het kopje 'Beelden' komen. Veel plezier met de New Super Mario Bros. 2 review.

Het verzamelen van muntjes is zo’n prominent onderdeel van de Mario-gameplay dat het een kwestie van tijd was voordat het verkozen zou worden tot thema van één van Mario’s avonturen. Het doel van New Super Mario Bros. 2 is zelfs om letterlijk één miljoen muntjes te sparen, maar zitten we überhaupt wel te wachten op one mirrion coins? De vrees voor een makkelijke game is gerechtvaardigd, aangezien de focus op gouden gimmicks mogelijk ten koste gaat van een spannende platformwereld. Bovendien gaan heldhaftige loodgieters en golddiggers toch helemaal niet samen?

Vertrouwd

Desondanks begint New Super Mario Bros. 2 op vertrouwde wijze. Je stampt op een Goomba, sloopt enkele blokjes en pakt je eerste power-up in de vorm van een paddenstoel. Spoedig vind je een blok met meerdere muntjes en begin je te springen als een gek – dat doen we immers al ruim 25 jaar – totdat je hoofd vast komt te zitten in het blok. Wanneer je vervolgens beduusd rondloopt om uit te vogelen welke krachten je zojuist hebt vergaard, merk je dat er net als in Super Mario 3D Land af en toe een muntje verschijnt uit je hoofd; niet echt spannend. Wanneer je echter flink aan het rennen en springen gaat, blijkt een dikke rits aan muntjes tijdelijk zijn weg te vinden naar jouw spaarpot. Een slimme wijze om risicovolle spelers te belonen voor hun avontuurlijke instelling, maar niet per se een mechanisme om de game te dragen tot het eind.

Wereld op zijn kop

Waar ontwikkelaars doorgaans eerst de basismechanismen vaststellen voordat zij levels ontwerpen, is die conventie voor dit project overboord gegooid. Maar liefst twee keer zoveel mensen als normaal hebben gewerkt aan deze Mario-game, waarvan zeker de helft nauwelijks tot geen ervaring had in het ontwerpen van platformlevels! Door een soort interne workshop te organiseren in bovenstaande ongebruikelijke vorm, hoopte men nieuwe standpunten te creëren die zou leiden tot nieuwe, frisse levels. Zodoende werd het ontwikkelteam uitgebreid met vers bloed zonder daadwerkelijk mensen van buitenaf aan te hoeven nemen. Naar verluidt is men zo blij met het resultaat dat er na de release de nodige pittige levels (tegen betaling) zullen worden aangeboden.

En dus wordt enkele levels later de gouden intensiteit opgevoerd met behulp van een gouden ring (vergelijkbaar met de rode ring die rode muntjes op het scherm tovert). Wanneer je door deze hoepel stapt, veranderen alle vijanden voor korte tijd in goud en ontvang je steeds grotere beloningen voor het uitschakelen van een vijand. Het vergaren van extra levens is op deze manier als het jatten van snoep van een baby, maar daar doen we het niet voor. We zijn dan ook blij verrast als we erachter komen dat het werpen van Koopa Troopa’s schild een spoor van vernieling achterlaat. Een gouden spoor om precies te zijn, want het scherm vult zich rap met muntjes. En dan wordt het duidelijk: hoe spannender de vijanden, hoe groter het slaatje is dat je uit ze kan slaan. De Hammer Bros., Lakitu en zelfs Bullet Bill: allemaal spuwen ze opeens muntjes. Alsof je een vloek hebt uitgesproken over alle bad guys in Mushroom Kingdom, om ze vervolgens helemaal kapot te melken.

Het is een machtig gevoel dat zelfs voodoo-poppen doet verbleken, maar dat is tegelijkertijd ook de valkuil. Je hoeft immers geen bijzondere prestatie te leveren om deze status te verwerven. Hetzelfde kan gezegd worden van de gouden vuurbloem die de loodgieter transformeert in Gold Mario, die alles wat hij aanraakt in goud kan veranderen. Het wordt er wederom niet moeilijker op, maar zo lang je er de beschikking over hebt kun je het net zo goed uitbuiten.

Het pleit voor Nintendo dat ze het gevaar zelf ook inzagen en om die reden de gouden power-ups niet veelvuldig rond laten slingeren in het spel. Dit maakt het gebruik ervan specialer en leuker, zelfs voor de ervaren rotten onder ons. Maar belangrijker is dat de kern van New Super Mario Bros. 2 onmiskenbaar sterk is, zodat de game het niveau van een zijproject gelukkig eenvoudig ontstijgt. De meer dan tachtig levels bieden een prettige uitdaging dankzij een fris leveldesign en zitten boordevol puzzels en geheimen. Zo is dit ongetwijfeld de Mario Bros. met de meeste doolhofstelsels ooit. Deze zijn allen zo ontworpen dat je eventjes moet nadenken om ze voor de volle 100% op te lossen en dat zul je willen ook, omdat er aan het eind standaard een Star Coin, een geheime ingang of een andere beloning staat te wachten. Opvallend daarbij is dat je regelmatig een Koopa dient te gebruiken om bijvoorbeeld openingen te forceren of om één van de vele POW-blocks te lanceren om een deel van het stelsel op te blazen. Pas wel op: één verkeerde handeling en je kunt je bonus vaarwel zeggen.

Social Brothers in Crime

Voor het eerst in de serie zal het mogelijk zijn om een draagbaar avontuur met zijn tweeën te doorlopen. De tweede speler zal de identiteit aannemen van Luigi, wat betekent dat de anonieme blauwe en gele Toads ditmaal aan de zijlijn staan. Vanwege het kleinere scherm van de 3DS zoomt de game niet automatisch uit (zoals in New Super Mario Bros. Wii), maar wijst de game een leider aan die het focuspunt zal zijn van de camera. Competitieve gamers kunnen de focus overnemen door een fatsoenlijke ground pound te plaatsen, al kunnen zij hun ei waarschijnlijk beter kwijt in Coin Rush. In een serie van drie levels verzamel je zoveel mogelijk muntjes, waarna je middels StreetPass voorbijgangers kunt uitdagen voor nóg meer beloningen.

Nieuwe elementen

Uiteraard maken ook nieuwe elementen hun opwachting in dit avontuur. Wat te denken van rupsblokken, die om platformen heen kruipen om nuttige bruggen te vormen en deze even later net zo makkelijk afbreken. Of de platformpjes bestaande uit touwtjes, waar je vanaf valt zodra er op stil gaat staan. Daarnaast zijn verschillende oude features in een nieuw jasje gegoten, zoals de vliegende Raccoon Mario en een megavariant van de irritante blauwe volgvis, zodat je ook onderwater wordt aangespoord om de turbo aan te zetten. Sowieso lijkt het ontwikkelteam gecharmeerd te zijn van megatransformaties, met Boohemoth als grootste uithangbord. Dit gigantische, schermvullende spook zal je volgen wanneer je hem de rug toe keert, maar heeft zelfs het lef om dichterbij te kruipen als je hem aankijkt. Hoe meer je treuzelt, des te kleiner het speelveld wordt waarin jij je kunt manoeuvreren. Het resultaat is bijna ouderwetse gameplay waarbij je gedwongen wordt om tempo te maken richting de finish, terwijl je van alle kanten wordt belaagd door Boo’s van verschillende grootte. Knappe vent wie onder deze druk nog steeds alle Star Coins en verborgen uitgangen in één poging weet te vinden.

De beste blend van oud en nieuw is misschien wel te vinden in de graphics. Zo zien we de nodige verwijzingen naar oude delen, zoals achtergronden die doen denken aan Super Mario World en muziekblokjes en de kenmerkende gekleurde platforms uit Super Mario Bros. 3. Maar we zien ook de terugkeer van de nachtlevels, die voor het eerst in de New Super Mario Bros.-serie hun opwachting maken. Hoewel dit slechts veranderingen zijn in het uiterlijk, juichen we deze sfeerverhogende levels zeer toe. Net als het 3D-effect overigens, dat sluw is verwerkt om de tweedimensionale wereld te voorzien van meer textuur. Verstopte gangen hebben meer weg van steegjes, boom- en paddoplatforms genieten een voller uiterlijk en de lavaspetters met verschillende diepten voeren de temperatuur in Bowser’s Castle verder op dan ooit!

Waar je wellicht een luchtig tussendoortje zou verwachten, blijkt New Super Mario Bros. 2 wel degelijk voor goud te gaan. Het gouden thema is ondanks de eenvoud een leuke twist, zeker als blijkt dat de game dit combineert met de typisch gelaagde platformactie. Het maakt het leuk om levels keer op keer te herspelen, of je nu op zoek bent naar de laatste geheimen of een nieuw persoonlijk record wilt zetten in Coin Rush. Tel daar de toevoeging van co-op multiplayer bij op en de beste draagbare side-scrolling Mario is een feit.

• Machtige gouden power-ups…
  • Fris leveldesign…
  • Sociale multiplayeropties