Wreckateer

Net als je je beseft dat je het eerste uur van de Microsofts E3-persconferentie beter over had kunnen slaan, stapt Alex Ruiz het podium op. Alex maakt deel uit van het Xbox Live-team en vertelt net iets te stoer dat kanonnen, explosies en Kinect het helemaal gaan worden deze zomer. Zonder verdere uitleg vuurt ze een drietal kanonskogels af, praat ze eventjes tegen zichzelf en stapt twee minuutjes later weer uit de schijnwerpers. Waar hebben we nu in hemelsnaam naar zitten kijken?

De demo in kwestie blijkt van Wreckateer te zijn, een downloadbare Kinect-titel in een middeleeuwse setting. Je hoeft echter niet op te veren als je zit te wachten op een verhalende game, want Wreckateer is op en top arcade: een eenvoudig spelconcept dat continu nieuwe uitdagingen creëert zonder het oorspronkelijke kader te verlaten. In dit geval staat het concept gelijk aan het bestoken van gebouwen met kanonskogels. Ieder level neemt je mee naar landschappen vol prachtige kastelen, hoge torens, huisjes, windmolens en veel meer. En hoe meer je van deze gebouwen met de grond gelijk maakt (inclusief de goblin-bewoners), des te groter de kans op een gouden medaille. Simpel!

De sleutel tot succes zit hem in het vroegtijdig benutten van de destructiemeter, die gekoppeld is aan een scorevermenigvuldiger. Deze vermenigvuldiger telt mee voor elk gelost schot en kan alleen maar stijgen. Dus heb je na je eerste poging voldoende vernietigd voor een dubbele bonus? Dan ben je ongetwijfeld op weg naar een topscore, al is deze efficiënte manier van werken in het begin van de game uiteraard nog niet noodzakelijk. De bouwwerken staan namelijk heel toevallig mooi achter elkaar en vallen bij contact als dominosteentjes om.

Wesley Domingos

Wesley schrijft sinds 2010 voor InsideGamer. Hij is de absolute race-expert van de redactie en daarbij maakt het hem niet uit of hij met een realistische of een arcade-racer te maken heeft; zolang het vier wielen heeft, kan Wesley gas geven. Daarentegen is de gemiddelde shooter hem te stoer, liever gaat hij virtueel sporten of aan de slag met een nichegame.

Volg Wesley op zijn blog of contacteer hem op InsideGamer

Het duurt echter niet lang voordat Wreckateer uitdagend begint te worden. Dan dien je bijvoorbeeld in te spelen op het feit dat hoge gebouwen de kleinere mee kunnen nemen in hun val en de positionering van de bouwwerken ten opzichte van elkaar te analyseren om daar eventueel voordeel mee op te doen. Daarnaast zul je de volgorde van je doelwitten nauwkeurig moeten plannen, omdat net als in een puzzelgame zowel het aantal kogels als de typen kogels per level vast staan. Het eerste type, de zogenaamde Basic Shot, is een wapen zonder fratsen en is perfect om je te laten wennen aan de besturing. Stap naar voren en doe je handen bij elkaar om de ballista (een apparaat dat veel weg heeft van een grote kruisboog) vast te houden. Vervolgens bepaal je het doelwit aan de hand van je positie: zo doe je bijvoorbeeld een extra stap naar achteren voor maximale kracht, houd je je handen hoog voor een laag luchttraject en neem je links plaats voor een mikpunt aan de rechterkant van het scherm. Spreid ten slotte je armen en het slopen kan beginnen!

Kenmerkend voor Wreckateer is dat je de vlucht van de kogels na lancering kan beïnvloeden met je handen. Zo is het onder andere mogelijk om de vlucht te verlengen of een curveball te gooien. Nuttig om net die ideale lijn te vinden, al komen de luxere kogels op dat gebied eveneens van pas. Creëer extra grote explosies met de Bomb Shots, verspreid je kansen met de Split Shot, stijg tot grote hoogten met de Lift Shot en gebruik de Speed Shot om door meerdere bouwwerken te penetreren.

Avatar FameStar

Nieuw met de komst van Wreckateer is een beloningsprogramma genaamd Avatar FameStar. De feature introduceert zowel vaste als wekelijkse uitdagingen die je kunt voltooien in ruil voor Fame, de eenheid waarmee je in level kan stijgen. Er zijn in totaal vijf levels en elke level-up gaat gepaard met een nieuw game-gerelateerd kostuum, dus tenzij je het tof vindt om stoer te doen met je avatar is deze update niet voor jou. Op moment van schrijven wordt het programma naast Wreckateer ondersteund door A World of Keflings en Full House Poker.

Een speciale vermelding is er voor de Flying Shot, waarmee je inderdaad kunt vliegen door het level door een vliegtuig na te bootsen. Dit onderdeel is normaal gesproken lastig uit te oefenen in een kleine ruimte, maar de game is gelukkig ook in staat je moves te herkennen als je dwars staat ten opzichte van de tv. Een voordeel van de Flying Shot is uiteraard dat je een exact raakpunt kunt bepalen, maar belangrijker is dat je afgelegen gebieden kunt bereiken. Met het benutten van de eigenschappen van de diverse kogels en een beetje planning kom je een heel eind richting de zestig levels. Bovendien zijn er de nodige bonussen te verdienen voor de creatieve gamers die bijvoorbeeld buiten beeld vliegen, door het level heen stuiteren of het gewoon gemunt hebben op de goblins.

Zoals we gewend zijn van Kinect-producten uit Microsofts eigen stal laat de besturing weinig te wensen over. De game registreert je bewegingen uitstekend, waardoor je nauwelijks van geluk afhankelijk bent. Daarnaast introduceert het nieuwe moves, waardoor het eindelijk mogelijk is om op fatsoenlijke snelheid door de menu’s te navigeren. Toch kan het heel af en toe voorkomen dat de camera even niet honderd procent functioneert en daardoor moeite heeft om je lichaam in zijn geheel te herkennen. Dit kan dan resulteren in een vreemd camerastandpunt dat ten koste gaat van het overzicht, maar ook in bewegingen die opeens moeilijk worden geregistreerd. Erg vervelend als je daardoor je doelwit voorbij vliegt. Mocht je avatar dus vóór lancering er opeens gehavend uitzien, loop dan even uit beeld om Kinect te resetten en de boel zou weer soepel moeten lopen. Een alternatief hiervoor is om een mulligan te gebruiken, waarmee je een poging mag schrappen om het nogmaals te proberen. Je ontvangt een mulligan iedere keer als je een goblin te grazen neemt, dus let op die dekselse groene aardmannetjes!

Je zou het niet denken na het zien van de E3-persconferentie, maar Wreckateer verdient het om voor vol te worden aangezien. Dankzij de veelzijdige kogels en slim leveldesign speelt Wreckateer als een uitdagende puzzelgame en weet het van begin tot eind te boeien. Bovendien verveelt het niet snel om een rits hoge bouwwerken met de grond gelijk te maken. Alex Ruiz heeft er dus wel degelijk verstand van!

8+
  • Veelzijdige kogels zorgen voor nodige variatie
  • Bestuurt op natuurlijke wijze