Hybrid Review

Hybrid moet vernieuwing brengen. De online shooter is dan ook wel aan vernieuwing toe. Sinds Call of Duty 4: Modern Warfare zijn schietgames steeds meer op elkaar gaan lijken met killstreaks, perks en heel veel moderne oorlogsvoering. Hybrid gaat ook aan de haal met die beproefde formule, maar weet bovenal zijn eigen draai te geven aan online knallen.

Geen singleplayer

Hybrid is namelijk een game zonder singleplayer. Enkel online is het mogelijk om het uit te schieten. Dat gaat gepaard met veel bekende elementen. De multiplayer beloont de speler voor het snel en achtereenvolgend uitschakelen van vijanden en er zijn ook speciale vaardigheden die je voor de start van een match aanpast. Het grote verschil tussen Hybrid en menig ander online shooter is de manier waarop er gespeeld wordt. In Hybrid speel je als een supersoldaat aan de kant van één van de twee verschillende facties. Bewapend met een jetpack is het vervolgens alleen maar mogelijk om van dekking naar dekking te vliegen. Je bewegingsvrijheid tussen deze veilige plekken is minimaal.

Dit gegeven levert een behoorlijk andere manier van spelen op. Waar je in de meeste games vrij rond kan lopen doet de manier van bewegen tussen dekking in Hybrid een beetje denken aan games zoals Panzer Dragoon en Star Fox. Als je eenmaal naar je nieuwe doel vliegt kun je een klein beetje bewegen en schieten, maar je gaat hoe dan ook op je vastgestelde koers af.

Omdat Hybrid net even anders speelt voelt het spel behoorlijk fris aan. De manier waarop je je door de levels voort beweegt mag dan wel uniek zijn, Hybrid kent ook de onderdelen die menig ander online shooter zo verslavend maakt. Zo is er een wereldkaart waarop bijgehouden wordt hoe de twee facties er voor staan en er is een doorlopende strijd om ‘Dark Matter’, de grondstof waar het voor zowel de Variants als de Paladins allemaal om draait. De factie die uiteindelijk deze materie in een gebied weet te bemachtigen krijgt een vette bonus in de vorm van ervaringspunten.

Wees er snel bij!

Omdat Hybrid een downloadable game is die voor een kleine vijftien euro over de digitale toonbank van Xbox Live Arcade gaat bestaat de kans dat de game niet dezelfde levensvatbaarheid heeft als een Call of Duty of Halo. Vooralsnog is er redelijk snel een match te vinden maar of dat over een paar weken ook nog gezegd kan worden is nog maar de vraag. Lijkt Hybrid je dus wel wat, zorg dan dat je er een beetje op tijd bij bent voordat je de boot mist.

Dankzij ervaringspunten stijg je in level en speel je nieuwe vaardigheden, wapens en uitrustingen vrij. Wapens zijn er in alle soorten en maten met machinegeweren, snipers, shotguns en pistolen, terwijl perks er in aanvallende, verdedigende en tactische vorm zijn. Zo is er een speciale kracht waarmee alle vijanden duidelijker aangegeven worden op het scherm en een kracht die kogels voor een korte tijd net even wat sterker maakt.

Ondanks alle mogelijke combinaties van wapens en speciale krachten voelt Hybrid behoorlijk gebalanceerd aan. Populaire combinaties zoals een shotgun plus teleportatie zijn met een beetje oefening tegen te gaan. Door de speciale challenges voor iedere match word je als speler ook een beetje gemotiveerd om anders te spelen. Door bijvoorbeeld drie kills te halen met een wapen dat je normaal gesproken links laat liggen ontdek je misschien wel een hele andere nieuwe manier van spelen die je een streepje voor geeft op de andere factie.

Strategisch

Hybrid is namelijk best strategisch te spelen. Door het constant van dekking naar dekking bewegen is ‘flanken’ een belangrijke onderdeel. De killstreaks komen daarbij goed van pas. Iedere speler krijgt bij het doden van een tegenstander namelijk de mogelijkheid om een robothulp in te zetten. De eerste versie van deze robot blijft de hele tijd bij je in de buurt en opent het vuur op dichtstbijzijnde vijanden, de tweede uitvoering trekt er als een kleine vliegende tank zelf op uit en is een ideale afleidingsmanoeuvre. De laatste mechanische hulp is een snelle en dodelijke die rechtstreeks op de eerste beste tegenstanders afvliegt om hem af te maken.

De gevechten mogen dan wel bestaan uit twee teams van maximaal drie spelers aan iedere kant, door de killstreak-robots worden de arena’s goed gevuld en worden de vuurgevechten behoorlijk rap en chaotisch. Het is daarom jammer dat de besturing niet altijd doet wat je zou willen wanneer je in dekking zit. Word je plotseling vanaf de andere kant aangevallen dan wil je jetpack-soldaat niet meteen aan de andere zijde van het lage muurtje schuilen.

De manier waarop de dekkingspunten in de levels geplaatst zijn, maakt het nog een tikkeltje verwarrender. Zo zoef je van een horizontaal dekkingspunt, naar eentje die verticaal tegen een muur staat. Het komt ook nog wel eens voor dat je verscholen achter een richeltje op het plafond hangt terwijl je het vuur opent op een groep vijanden op de grond. De verticaliteit is in het begin wat duizelingwekkend, maar het maakt de vuurgevechten en vliegen van het ene naar het andere punt uiteindelijk een stuk toffer.

De dekking is dan wel goed geplaatst in de levels, echt spannende omgevingen zijn het niet. Een futuristische legerbasis, een futuristisch warenhuis en een futuristisch vliegveld. Als je er vijf hebt gezien heb je ze eigenlijk alle tien wel gezien. Ook de wapens en personages zelf ogen wat ongeïnspireerd. Dat is jammer want Hybrid speelt behoorlijk uniek en kent tegelijkertijd genoeg herkenbare speelmodi en wapens die de originele manier van spelen complimenteren.

De wat saaie en voor de hand liggende grafische stijl doet vermoeden dat Hybrid de zoveelste budget shooter is. Vergis je niet, de snelle schietactie, navigatie tussen de dekkingspunten en vuurgevechten tussen jetpackende spelers zijn uniek genoeg om je bezig te houden voor de zoveelste grote online shooter in de winkelschappen ligt. Een verfrissend briesje in de wereld van online shooters.

8
  • Unieke speelstijl
  • Alle beste elementen van online shooters