Sound Shapes Review

Sound Shapes is één van de eerste games die tijdens de aankondiging van de PlayStation Vita werd getoond. Het spel heeft het nooit geschopt tot launchtitel. Of ze bij Queasy Games gewacht hebben tot Sony Cross-Buy doorgedrukt had of omdat ze simpelweg meer ontwikkeltijd nodig hadden blijft een raadsel, maar het is een feit dat Sound Shapes het wachten waard was.

In Sound Shapes bestuur je een kleverig balletje dat tegen allerlei oppervlaktes aan kan plakken. Het balletje beweegt zich niet al te snel voort, maar door de rechter schouderknop in te drukken wisselt hij zijn kleverigheid in voor snelheid. Door te rollen, kleven, springen en al snel ook door te zwemmen en te vliegen, baant de speler zich een weg door de verschillende levels, euhm… “nummers” van Sound Shapes.

Nummers

Je leest het goed, Sound Shapes is opgebouwd uit “nummers”. Verspreid over de gebieden van het spel liggen namelijk muntjes en als de kleverige hoofdrolspeler zo’n muntje aanraakt, wordt er een noot aan de alsmaar herhalende achtergrondmuziek toegevoegd. Sound Shapes is redelijk snel uit te spelen, maar je mist de helft van de lol als je deze noten laat liggen. Het is namelijk erg belonend om zelf de muziek van het spel te verzamelen!

Daarnaast maakt elk obstakel, bewegend plateau en vijand in Sound Shapes zijn eigen geluiden. Door goed te luisteren naar het ritme van de muziek wordt het dus makkelijker om de hindernissen te ontwijken. Dit is zo’n spel dat je eigenlijk zelf gespeeld moet hebben om te begrijpen hoe verslavend en hypnotiserend de combinatie van ouderwets platformen en de interactieve muziek is.

De verschillende “nummers” van Sound Shapes zijn verspreid over vier albums, elk vormgegeven door andere kunstenaars. Zo hebben onder andere PixelJam en Superbrothers hun tekentalenten aan het spel verleend om elk album van een unieke stijl te voorzien. Van een pixelart-stad tot een abstracte wereld met strakke lijnen en heldere kleuren; Sound Shapes ziet er telkens weer prachtig uit en heeft een hoog PixelJunk-gehalte. Ook wat muziek betreft is er genoeg variatie te vinden, want muzikanten als Deadmau5 en Beck hebben hun muzikale samples verleend aan het spel. Hierdoor speel je door muzikale levels die variëren van minimale dance tot alternatieve elektro-rock.

Cross-Buy en Cross-Save

Sound Shapes is na MotorStorm RC één van de eerste titels die Cross-Buy ondersteunt. Je hoeft maar één keer het spel te kopen in de PlayStation Store en dan ontvang je zowel de PS3 als de Vita-versie. Elke versie heeft zijn eigen (identieke) Trophylijst, waardoor er in totaal twee platina Trophies te verzamelen zijn. Leuk detail: door alle Trophies op het ene platform te halen en via cross-save je data te synchroniseren met de Sound Shapes-servers, krijg je automatisch ook alle Trophies op het andere platform.

Het is een beetje jammer dat je de campaign van Sound Shapes met een paar uurtjes uitspeelt, maar dat betekent niet dat je het spel daarna in je digitale kast kan stoppen. Hierna kun je namelijk aan de slag met Death Mode. In deze modus speel je delen van eerdere “nummers” opnieuw, maar ditmaal met het doel om een X-aantal muntjes te verzamelen binnen een krappe tijdslimiet. Waar de campaign vaak uitdagend is, maar nooit frustrerend wordt, is Death Mode ronduit oneerlijk. Doordat de muntjes telkens op willekeurige plekken verschijnen, is het de ene keer simpelweg niet haalbaar om het nummer op tijd te halen, terwijl het de andere keer nét te doen is. Deze spelmodus doet qua moeilijkheid denken aan spellen als N+ en Super Meat Boy en het is dan ook met name geschikt voor de echte doorzetters en Trophyhunters onder ons.

Editor

De reden dat je Sound Shapes blijft spelen na de vijf albums is dan ook niet Death Mode, maar de level editor. Het spel blinkt ook hier uit in zijn extreme simplisme, maar biedt toch alle gereedschappen die je nodig hebt om een volwaardig eigen “nummer” in elkaar te zetten. Alle invoermogelijkheden van de Vita komen tot zijn recht in de editor. Het werkt eenvoudig en intuïtief om noten op de toonladder te plaatsen met het voorste scherm en objecten te verslepen en te roteren met het touch-panneel aan de achterkant. Op de PS3 kan het net zo goed, maar gaat het allemaal net wat langzamer omdat je daar de aanraakbesturing mist. Zelfs de minder muzikaal ingestelden onder ons zullen ervaren hoe makkelijk het is om een eigen deuntje samen te stellen in Sound Shapes en deze te delen met anderen. En door dat delen, is het uiteraard ook mogelijk om de gemaakte levels van anderen te importeren en hiermee los te gaan.

Mocht je de level editor toch niet helemaal snappen, dan is er ook nog Beat School aanwezig na het uitspelen van het spel om bestaande beats na te maken en zo de editor beter te leren kennen. De creatieve geesten onder ons kunnen hun hart ophalen met het grote arsenaal gereedschappen dat de editor uiteindelijk te bieden heeft. Door de “nummers” uit de campaign vrij te spelen, verzamel je namelijk alle vijanden, obstakels en andere objecten uit die “nummers” om te gebruiken in je eigen levels. Ondanks dat je heel veel met de editor kan, is dit geen tweede LittleBigPlanet. De editor is een stuk gebruiksvriendelijker dan in dat spel, maar het mist simpelweg de tools om compleet andere gamegenres te maken. Alhoewel ik al wel een Pac-Man remake ben tegengekomen tussen de community levels…

Deze game is getest op de PlayStation Vita

Sound Shapes is een spel dat je simpelweg moet spelen om te begrijpen waarom het zo goed is. Het is heerlijk om tussen wat grote titels door even een “nummertje” te spelen op je Vita, maar het spel leent zich ook prima voor lange speelsessies waarbij je helemaal gehypnotiseerd wordt door de synergie van 2D-platformen en muziek maken. De campaign mag dan wat kort zijn en Death Mode is oneerlijk, maar de level editor maakt alles goed. Deze is simpel ingedeeld, maar erg volledig. Het is uiteindelijk aan de community om hier pareltjes van “nummers” mee te maken en ik hoop dan ook van harte dat Queasy Games de community blijft aanmoedigen om dit te doen!

• Harmonie van 2D-platformen en muziek maken
  • Visueel en muzikaal hoogstaand
  • Eenvoudige maar uitgebreide level editor