1. Max Payne Advance

Max Payne Advance

Een gemiddeld Game Boy Advance spel is óf een poort van een Super Nintendo spel óf gebaseerd op een bioscoopfilm. Meestal komt dit de kwaliteit niet ten goede, en is er dan ook veel kritiek op de uitgevers van Game Boy Advance spellen. Zij zouden er te weinig moeite in stoppen en houden zich alleen maar bezig met het makkelijk verdienen van geld. Gelukkig is er soms een uitgever die wel zijn best doet en laat zien wat een mooi apparaat de Game Boy Advance is. Voorheen werd vooral Camelot geroemd voor de prachtige visuele prestaties in Golden Sun. Of wat te denken van Vicarious Visions, die de Tony Hawk-serie op prachtige wijze naar de Game Boy Advance bracht. Met de komst van Max Payne kunnen we Mobius Entertaiment ook bij dit rijtje voegen.

Max Payne is bekend geworden door het gebruik van bullet-time. Met een simpele druk op de knop treedt de slowmotion in en kan Max rustig iedereen omver knallen. Op de Game Boy Advance is de bullet-time ook aanwezig. Helaas wel in uitgeklede vorm. Omdat het spel wordt bekeken vanuit een isometrisch perspectief, is het onmogelijk om gericht te schieten. Daarom is de bullet-time niet meer dan een vertraging van het spel, waarin je gewoon je vijanden vol lood pompt. Gelukkig is dit het enige wat verloren is gegaan met de conversie van de bullet-time. Zo zal er naast het vertragen van het spel ook de muziek en geluidseffecten vertragen, wat een erg komisch effect geeft.

Naast de uitstekende prestatie van de bullet-time heeft Mobius Entertainment nog een aantal mooie dingen neergezet. Zo ziet het spel er zelf ook uitstekend uit. Ondanks dat de verschillende karakters maar uit een paar polygonen bestaan, zitten ze vol details. Elk wapen dat Max of een vijand draagt ziet er anders uit, elk soort vijand heeft net een ander uiterlijk en iedere omgeving is net weer anders.

De lofzang gaat verder. Net als in het origineel wordt het verhaal doormiddel van striptekeningen verteld. Een doorsnee Game Boy Advance ontwikkelaar zou het bij de striptekeningen met tekst laten. Mobius Entertainment houdt wel van wat inzet en dus bevat Max Payne ongeveer dertig minuten aan gesproken tekst.

Max Payne heeft helaas ook een groot nadeel. Het is erg kort. De PC-versie was al niet lang, maar de Game Boy Advance-versie weet het helemaal bond te maken. Binnen een uurtje of drie kan je het spel uitspelen. Deze drie uur zit overigens wel vol met een grote dosis speelplezier, een sterk verhaal en prachtige plaatjes. Bovendien krijg je na het uitspelen de mogelijkheid om Max Payne op een moeilijker niveau of binnen een bepaalde tijdslimiet uit te spelen. Na het uitspelen daarvan krijgt de speler beschikking over verschillende cheats die de speelduur flink verlengen.

Conclusie en beoordeling

None

Mensen die altijd maar klagen dat Game Boy Advance spellen er niet uitzien, zullen die klaagzang per direct staken als ze Max Payne hebben gespeeld. Het spel ziet er prachtig uit, het speelt heerlijk en bevat een sterk verhaal. Helaas zorgt de korte speelduur er voor, dat het spel net niet bij het rijtje klassiekers belandt. Wij hopen vurig dat Mobius Entertainment het tweede Max Payne-deel ook naar de Game Boy Advance brengt.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Ziet er prachtig uit
  • Mooi verhaal
  • Indrukwekkend geheel
  • Minpunten
  • Erg kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik heb hem ook op de GBA gespeeld (met flash card) en ik heb hem niet uitgespeeld maar ik kwam tot aan die bar zooi ik vondt het best netjes alleen liep ik al bij die bank met die ingram enzo :)

  • ik was verbaast over de hoge kwaliteit van het geluid. punt.

  • Ziet er niet slecht uit… Mss als ie budget wordt.

  • 3 uur? PU zei 4…

    Maar 't lijkt me leuk om keertje te huren, lenen, downloaden, stelen, maar daadwerkelijk kopen….

  • 3 uur, 4 uur



    allerbei



    - Erg kort



  • Max Payne spellen hebben allemaal de goede gewoonte om heel leuk te zien, alle Max Payne spellen hebben ook de gewoonte om heel kort te zijn.

  • ja logisch dat het zo kort is ze hebben al het geheugen gestopt in de stemmen en het detail. er past gewoon niet meer op dat flopie ding.

  • en toch is het verhaal geweldig, ik vergeef de korte spelduur voor het verhaal(en de prachtige mods :P)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren