1. Resident Evil 6 Preview - spelen met Leon

Resident Evil 6 Preview - spelen met Leon

In de aanloop naar de release van Resident Evil 6 zijn we al aardig wat uurtjes aan de slag gegaan met de game. Van elk van de drie hoofdpersonages hebben we minstens een hoofdstuk gespeeld. Daardoor hebben we zoveel te vertellen over de game dat we maar liefst drie impressies voor jullie in petto hebben. Vorige week hebben jullie kunnen lezen over de avonturen van Jake Muller; vandaag vertellen we jullie over de horrortaferelen waar Leon S. Kennedy zich in bevindt.

De demo begint waar de korte Leon-demo van de E3 ook begon. Leon, zijn vrouwelijke kompaan Helena en twee lotgenoten moeten een universiteitscampus ontvluchten nadat praktisch iedereen, zelfs de president, gezombificeerd is. Hoewel de spanning te snijden is in de met bliksemschichten verlichtte zalen, zijn er vreemd genoeg geen zombies die Leon en Helena het leven zuur maken. Nadat Leon´s twee lotgenoten in de lift naar de parkeergarage in zombies zijn veranderd (en even vakkundig door het hoofd geschoten zijn) openen de deuren van de liften zich. Plots wordt duidelijk waar al die verrekte zombies zich bevinden.

Resident Evil op z’n best

Wat volgt is een koelbloedig stuk waarin Leon alle zombies vakkundig van hun ledematen en hoofden ontdoet. Blijf lopen, want anders omsingelen de zombies je. Goed richten voor je begint te schieten, want anders is je ammunitie veel te snel op. Capcom snapt het heus wel: klassieke Resident Evil-horror is prima te mixen met iets meer moderne actie. Dit is één van de scènes die bewijst dat de serie heus nog niet afgeschreven hoeft te worden.

Een eind verderop in het hoofdstuk ren je door een metrostelsel, naar verluidt de meest veilige manier om door de stad te reizen. Maar zoals je waarschijnlijk al aan voelt komen: ook deze donkere gangen zijn niet vrij van zombies. Gave licht- en schaduweffecten versterken het claustrofobische gevoel en daarmee het survival-horrorgehalte. Soms zijn ze bezig zich te voeden, soms strompelen ze in een groepje willekeurig in het rond. Hoe dan ook, zodra je in de buurt komt, komen ze achter je aan zoals Jelle achter Japanse meisjes aan gaat; het is alles of niets. Zorg er echter voor dat je je altijd in de positie bevindt om aan de kant te duiken! Op de automatische piloot rijden er nogal wat metro’s over het spoor en in tegenstelling tot een doorgedraaide zombie hoeven die je maar één keer aan te tikken om het You’re Dead-scherm te tonen.

Nadat een metrogang dood loopt, besluiten Leon en Helena toch maar om de straten op te gaan. Al snel wordt duidelijk dat die straten nog veel gevaarlijker zijn, maar helaas: als je omringd bent door zombies, is het rennen geblazen. Links van je vallen zombies mensen aan, rechts van je zie je een auto crashen. Dat maakt weer herrie dat de nodige zombies aantrekt. Het is levendig, hectisch en beangstigend. Huisje in, huisje uit, dak op, dak af. Old skool, noemen ze dat. Me gusta.

Maar dat Capcom ook de meest vreemde beslissingen heeft genomen tijdens het ontwikkelen van Resident Evil 6, blijkt tevens in het eerste hoofdstuk van Leon. Over het eerste hoofdstuk van Jake klaagden we al dat met name de climax onnodig over-the-top was, hier zijn het vooral een paar shoot-outs die niet goed tot hun recht komen. In principe heeft het iets claustrofobisch als er een dozijn zombies een kleine ruimte binnenstormen, maar het speelt simpelweg niet prettig. De camera draait soms een vreemde kant op waardoor het toch al benauwende overzicht helemaal verdwijnt. Lig je op de grond en komt Helena je een shot geven om je health even flink te boosten, dan lig je vaak alweer op de grond voordat je überhaupt een schot hebt kunnen lossen. De balans is zoek en dit leidt tot behoorlijk wat onnodige frustraties.

Een vreemd contrast dus met de erg strak uitgewerkte survival-momenten, die in de Leon-campagne gelukkig wel de boventoon voeren. Dat blijkt ook zodra het tweede hoofdstuk wordt opgestart, maar laten we daar niet te veel over vertellen. Het zou zonde zijn om de halve campagne tot in detail te spoilen, zeker aangezien Leon na de twee uur durende speelsessie nog steeds een streepje voor heeft op Jake Muller en Chris Redfield.

Dit artikel delen

Over de auteur

Itsmeeeeeeeeee Wessel. 18 jaar. Houdt van games, films, muziek... eigenlijk alles wat met media te maken heeft. Studeert momenteel nog aan het Norbertuscollege te Roosendaal (6 atheneum) maar gaat volgend jaar Communicatiewetenschap of Media & Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam.

Reacties

  • Dat Leon stuk in de demo voelt wel nog als RE materiaal, maar de rest is gewoon lomp schieten. Zal 'm nog wel eens uit de budgetbak vissen maar ik ben behoorlijk teleurgesteld in de richting die ze zijn ingegaan.

  • ik vond de demo vermakelijk maar hij is niet 60 euri waard wacht wel tot ie wat goedkoper is

  • Ik heb goed nieuws voor je, de demo is gratis :) (LOL)

  • Ik kan niet wachten. Het enigste waar ik bang voor ben is dat ze door 3 speelstijlen erin te gooien niet elke speelstijl tot in de puntjes uitwerken.

  • Ik denk dat die angst aardig gerechtvaardigd is…

  • Ik snap al het kritiek op deze game wel….Maar ik ga er wel van genieten! :D
    Denk ook wel dat de game goed gaat verkopen.

  • Ik heb de game zojuist gepreorderd. Heb hier erg veel zin in :)

  • Same Here, ook gepreorderd en kan niet wachten op volgende week dinsdag.

  • 7 leden hebben dit spel al.



    Wonen jullie toevallig in Polen ?

  • Iedereen weet dat Leon de beste van het stel is, vandaar de awesomeness van zijn campaign

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren