1. Wonderbook: Diggs Nightcrawler Preview

Wonderbook: Diggs Nightcrawler Preview

Wonderbook heeft eigenlijk niet de introductie gekregen die het verdient. Een aantal pijnlijke minuten waarin een interessant concept falend uit de doeken wordt gedaan, dat is hoe we kennis maakten met Wonderbook. De mogelijkheden, toepassingen en gebruiken die in het verschiet (kunnen) liggen, werden door de meeste mensen weggelachen. Nee, iets als Sony’s Wonderbook laat pas zijn waarde zien als er software voor geschreven wordt die in één klap de relevantie van het apparaat duidelijk maakt. Diggs Nightcrawler is zo’n stuk software. Deze game laat zien hoe verhaalvertelling met dit interactieve boek interessante kanten kan opgaan.

Zwartboek

Diggs Nightcrawler is een ode aan film noir. Boekenwurmdetective Diggs wordt er in geluisd en verdacht van moord op een van zijn beste vrienden, Humpty Dumpty, oftewel Hump the Dump. Het is aan Diggs en de speler om de moord op te lossen, maar dan wel geheel in film noir-stijl. Verwacht dus een ondoordringbaar web van bedrog, veel mysterie en een elegante aankleding. Voor de filmliefhebbers onder ons is het ook leuk om te zien hoeveel verwijzingen er naar filmlegende Humphrey Bogart in het personage van Diggs te zien zijn. Ontwikkelaar Moonbot Studios toonde ons bijvoorbeeld conceptkunst waarin Diggs zijn best deed zijn beste “Bogart” te doen.

De game heeft sowieso veel leuke verwijzingen, aangezien hij zich afspeelt in Library City, een stad die ingedeeld is als een bibliotheek. Er zijn gedeelten van de stad die aandoen als een horror- of kinderverhaal, en de personages die daar rondwaren zijn dan ook geheel in die stijl ingevuld. Humpty Dumpty is bijvoorbeeld al een naam die uit kinderverhalen komt, maar hij is verre van de enige. Verwacht ook Itsy Bitsy Spider, de letterlijke en figuurlijke zwarte weduwe van het verhaal; de Drie Blinde Muizen, die te vinden zijn in Humpty’s bar The Fried Egg; en de Drie Biggetjes, ditmaal in de rol van een drietal politieagenten.

Het boekenthema komt ook terug in de manier waarop de ‘game’ gespeeld wordt. Om het verhaal door te laten gaan, moet namelijk de pagina omgedraaid worden. Diggs zal aangeven wanneer dat moet gebeuren, en hij zal je er ook op wijzen als je op een verkeerde bladzijde zit of een tijdje niets doet (“Hey kid, we gotta move on!”). De detective wantrouwt de speler ook aanvankelijk, maar door samen mysteries te ontrafelen verandert dat. Hoever de interactie tussen de speler en het verhaal rijkt, is nog niet helemaal duidelijk, maar de Move-controller zal sowieso gebruikt worden als een vergrootglas, en waarschijnlijk ook als camera.

Diggs Nightcrawler is in ieder geval geen typische game. Het spel is gericht op lineaire verhaalvertelling en heeft een speelduur van zo’n twee tot drie uur. Als Wonderbook-titel is dat meer dan prima. Op deze manier kan Moonbot Studios haar verhaal zonder onnodige opvulling vertellen en blijft het waarschijnlijk continu boeiend. De stijl van de game draagt daar ook veel aan bij. Kunstenaar Edward Hopper, die prachtig film noir in kleur kan tekenen, zorgt voor de charmante visuele aankleding. En ondanks de duidelijke focus op kinderen, zal Diggs Nightcrawler een game zijn waar iedereen van kan genieten. Daar is het originele verhaal meer dan sterk genoeg voor.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Ik las het eerste deel en ben toen gaan zoeken of dit een review was, dat is het niet. Het lijkt een beschrijving te zijn van een hands off preview maar dat is niet duidelijk. Er staat veel informatie in maar er worden ook nogal wat aannames gedaan.
    Wat mij het meest in het oog springt is:
    ….en heeft een speelduur van zo’n twee tot drie uur. Als Wonderbook-titel is dat meer dan prima.
    Als het boek incl software dezelfde prijs heeft als een stripboek (hardcover tussen de 13 en 20 euro) dan is het inderdaad voor de speel/lees duur die het heeft een prima verhouding. Ik ben echter bang dat het vele malen duurder zal zijn.
    Het hele concept is zeker intrigerend, en er zijn heel wat Potter fans die de J. K. Rolling "game" zullen kopen en er zelfs een PS3 met alle benodigdheden voor kopen. Er zijn daar fans die veel geld hebben. Maar of de gemiddelde papa of mama een wonder book zullen aanschaffen valt nog te bezien. Ik hoop het van harte, het ziet er leuk uit.

  • Het ziet er opzich wel cool uit en is ook vast wel leuk voor de kids..
    eerst maar het eindresultaat zien..

  • Noem me gek maar ik vind Wonderbook eigenlijk best wel leuk. Het is voor de kids maar ik ben iemand die regelmatig nog wat cartoons bekijkt, tussen al het "volwassene" geweld door. Het concept spreekt me wel aan. Zolang Sony niet wonderbook only gaat en genoeg support aan het ding geeft, vind ik het allemaal best. Voor de kids zal het zeker erg tof worden denk ik.



    Of het een succes gaat worden? Ik denk het niet, Sony is best wel slecht in dit soort dingen op de markt brengen en bovendien heeft de gemiddelde PS3 eigenaar andere interesses. Op een Nintendo console zou ik meer vertrouwen hebben in succes, bijvoorbeeld. Maargoed, je weet het natuurlijk nooit.

  • Ziet er opzich wel leuk uit :)

  • Ziet er wel geinig uit.

  • Aparte game.

  • Ziet er tof uit ;)
    Blijf het concept echt intressant vinden

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren