1. God of War: Ascension - Multiplayer Preview

God of War: Ascension - Multiplayer Preview

Spartanen staan niet bekend om hun sociale vaardigheden. Wie ze tegenspreekt, eindigt dikwijls met een mes in zijn buik of wordt een put ingetrapt. Toch introduceert God of War: Ascension een multiplayermodus zodat je toch lekker sociaal met je vrienden kunt spelen… hoewel het uiteindelijk alsnog vaak uitloopt op een mes in elkaars buik steken.

Bekende arena

De multiplayerdemo die we konden spelen, speelde zich af in de bekende arena die bij de aankondiging van de multiplayermodus werd getoond. Het is een level met twee lagen. Op elke laag zijn diverse controlepunten die de twee teams bestaande uit vier moordmachines moeten zien over te nemen. Overigens is Kratos zelf niet van de partij , maar andere bekenden uit de Griekse mythologie, zoals Theseus, zijn wel speelbaar. De bovenste laag wordt ook nog eens geplaagd door Polyphemus. Deze gigantische cycloop ramt en slaat met regelmaat op de bovenste laag. Hier is het dus oppassen voor zowel tegenstanders, als voor de vuisten van Polyphemus.

Het doel is om uiteindelijk Polyphemus te vermoorden, naar goed gebruik binnen de God of War-serie met ontzettend veel onnodig bruut geweld. Eerst moeten beide teams zoveel mogelijk punten verzamelen door elkaar te vermoorden en de controlepunten te bezetten. Aan het einde van de ronde verschijnt de Blade of Olympus ten tonele en wie als eerste dit geweldige zwaard te pakken heeft, mag uiteindelijk Polyphemus slachten. Zijn kaak wordt doormidden gehakt, zijn enige oog kapot gestoken. Jep, je speelt misschien niet met Kratos, maar dit is toch duidelijk God of War.

Vechtsysteem

Maar het zou natuurlijk te kortzichtig zijn om te stellen dat de grote hoeveelheid aan bruut geweld deze multiplayermodus tot authentiek God of War-product maakt. Daar is toch echt meer voor nodig. Een goed vechtsysteem bijvoorbeeld. In de multiplayermodus zijn verschillende wapens te vinden. We kunnen aan de slag met een rap, maar minder sterk zwaard, en een traag maar navenant sterkere hamer. Net als in de singleplayer beschik je over een lichte en zware aanval en is het mogelijk vijanden vast te grijpen. Daarnaast kun je blocken en aanvallen ontwijken en natuurlijk mag een brute finishing move, waarin vooral schedels het moeten ontgelden, niet ontbreken.

Wat meteen opvalt , en waar we van te voren (nu blijkt onterecht) een beetje voor vreesden, is de goede balans in dit vechtsysteem. Direct het vechtsysteem uit de singleplayer overzetten, zou niet werken. Kratos maakt veel te grote ontwijk-bewegingen, kan bijna elke aanval blocken en slaat zelf bijna overal doorheen. In de multiplayermodus werken blocks niet tegen zware aanvallen, maar zware aanvallen hebben even een aanloopje nodig. Zo kun je met een lichte aanval al toeslaan, terwijl je tegenstander nog met zijn zwaard aan het zwaaien is. Bovendien rol je minder ver weg als je met de rechterpook een aanval ontwijkt. Vechten in de multiplayer is daardoor lekker compact, eerlijk en je zult goed moeten overwegen hoe je je tegenstander precies aanpakt. Simpelweg op de knoppen beuken staat gelijk aan een enkeltje Hades.

Vragen

Toch zetten we na de eerste speelsessie wat vragen bij de multiplayermodus. Het is natuurlijk de eerste God of War met een multiplayer, dus Santa Monica kan niet voortborduren op eerdere ervaringen. Wat valt er op de lange termijn allemaal precies vrij te spelen, zodat we ook na diverse potjes nog steeds geïnteresseerd zijn in de multiplayermodus van God of War: Ascension? En blijft de balans dan wel overeind, als iemand die al langer speelt brutere wapens tot zijn beschikking heeft? Helaas kregen we op deze vragen nog geen antwoord. Positief verrast, maar dus met de nodige vragen voor de langere termijn in ons hoofd, leggen we na onze eerste potjes de controller neer.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.