1. F1 2012 Review

F1 2012 Review

Ieder seizoen blijkt het een lastige opgave om geduldig te wachten op de jaarlijkse F1-game. Pas als de climax in de strijd om de wereldtitel nadert, mogen wij het vanuit de luie stoel opnemen tegen topcoureurs als Vettel en Alonso. Heeft zo'n late release dan nog wel toegevoegde waarde? Vorig jaar was er begrip voor het weinig veranderde F1 2011 omdat het hoofdzakelijk de ruwe kantjes van zijn voorganger eraf schuurde. Nu het fundament echter staat als een huis heeft F1 2012 geen excuses om een aantal stappen vooruit te doen, een boodschap die Codemasters Racing zorgvuldig in de oren heeft geknoopt.

F1 2012

Geen toeval dus dat de game je bij het opstarten een nieuw onderdeel voorschotelt: de Young Driver Test. In het echt een kans voor getalenteerde coureurs om zich te bewijzen, in F1 2012 een interactieve tutorial waarin video's over KERS- en DRS-systemen worden afgewisseld met praktijklessen waarin je bochten perfect probeert aan te snijden. De test leert je in korte tijd de knepen van het extreem technische vak en is daarmee een uitstekende toevoeging voor eenieder die niet al overwinningen aaneenrijgt op het hoogste niveau, hoe evident sommige lessen ook mogen klinken.

Na het behalen van het eindexamen mag je aan de slag bij één van de mindere F1-teams. Als tweede rijder welteverstaan, je zult namelijk eerst moeten bewijzen dat je überhaupt het niveau aan kan. Helaas duurt een carrière opnieuw niet langer dan vijf jaar, al staat daar wel tegenover dat jouw baan als F1-coureur meer omhelst. Zo daagt de Research & Development-afdeling tijdens oefensessies je regelmatig uit om nieuwe onderdelen te testen in ruil voor upgrades. Daarnaast worden er voorafgaand aan het seizoen sleutelmomenten uitgestippeld waarin je bovengemiddeld dient te presteren en hopelijk voor je teamgenoot eindigt, zoals bij het rijden van een thuiswedstrijd. Je bent dus meer betrokken bij je team, maar het is jammer dat de teambazen soms verschrikkelijk opportunistisch beleid voeren. Vooral die van de zwakkere teams eisen na een uitschieter in de kwalificatie dat je je opeens kunt meten met de beste coureurs, iets teveel van het goede als je het ons vraagt.

En dat terwijl safety car-situaties juist te weinig aan bod komen in verhouding tot het echte werk. Had je vorig jaar nog de optie om dit aspect überhaupt te omzeilen door slechts drie rondjes te rijden per race, ditmaal ben je in de Career Mode verplicht om minimaal 25% van het eigenlijke aantal rondjes te crossen waardoor je in een seizoen niet aan de safety car kunt ontkomen. Een kwart race komt overigens neer op ongeveer vijftien rondes, een slordige en vooral intense 25 minuten aan spektakel. Reken maar dat concentratieverslapping op de loer ligt als je een bocht voor de dertiende keer ziet, laat staan als je een anderhalf uur aan de bak moet zoals de professionals zelf. Want of je nu Lewis Hamilton achter je probeert te houden of je positie in de middenmoot probeert te verdedigen, de druk is altijd voelbaar als je plaats neemt in zo’n snelheidsmonster. Het stemt ons daarom tevreden dat de besturing minstens zo responsief is als vorig jaar. Zelden verlies je de controle waar dat niet plaats had mogen vinden, terwijl we aggressiever dan ooit de curbstones aan kunnen vallen. Tegelijkertijd is de game strenger voor wie graag te vroeg het gaspedaal indrukt, voorzichtigheid is dus geboden!



Nóg spannender wordt het als het weer zich met de wedstrijden gaat bemoeien. Het dynamisch weersysteem is aangepast zodat de omstandigheden op de baan lokaal kunnen verschillen. Kijk dus niet raar op als je op een miezerige dag een natte straight ingaat om in een opgedroogde bocht uit te komen. Het zal op die momenten van essentieel belang zijn om naar de teamradio te luisteren, want wisselvallige omstandigheden roepen doorgaans een hoop vragen op. Houdt de regen aan of verwachten we binnenkort opklaring? Is een bandenwissel noodzakelijk? En zo ja, hoe snel ga je dan de pitstraat in? Het is fantastisch dat zo'n ogenschijnlijk kleine verbetering leidt tot meer verantwoordelijkheid en in feite tot een realistischere racegame. Ook de mooiere omgevingen doen op dat gebied een duit in het zakje, al is de kostprijs hoog: ellenlange laadtijden van ongeveer veertig seconden per race.

Completer

F1 2012 oogt completer dankzij de toevoeging van twee modi. De eerste is de Champions-modus, een serie van zeven scenario's waarin jij het opneemt tegen de zes actieve coureurs met ten minste één wereldtitel op zak. Het voordeel van deze modus is dat je direct in de actie zit, maar daar staat tegenover dat er niet zoveel tactiek komt kijken bij de meeste missies. Ook hadden we het op prijs gesteld als men met meer dan zeven missies op de proppen was gekomen, er valt immers genoeg inspiratie te halen uit de Formule 1-sport. Het vertrouwde Time Attack heeft evenzeer last van dit euvel met slechts zes missies, al is het natuurlijk zo slecht nog niet wanneer je deze missies gewoon bij elkaar optelt.

Season Challenge kun je daarentegen prima voor vol aanzien. Deze debuterende modus biedt een leuke alternatieve, snelle manier om te racen voor de wereldtitel. Zo duurt iedere Grand Prix exact vijf ronden, is het seizoen gehalveerd én neem je het op tegen een zelfgekozen rivaal. Als je het presteert om in een best of three tweemaal eerder over de eindstreep dan je concurrent te komen, verdien je bonuspunten én een contract van het team dat je zojuist hebt verslagen. Dat laatste lijkt niet zo interessant wanneer je in een HTR-bolide plaats mag nemen, maar dat is het natuurlijk wel als je geïnteresseerd bent in het scoren van dikke bonuspunten.

Tot slot snijden we met gemengde gevoelens de multiplayeropties aan. Zo breken we graag een lans voor de Co-op Championship, maar is het tegelijkertijd onbegrijpelijk dat deze modus opnieuw niet offline gespeeld kan worden. Zeer opmerkelijk, aangezien het rijden van een losse race in splitscreen verrassend soepel gaat. Dat willen we volgend jaar absoluut anders zien.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Conclusie en beoordeling

None

Toevoegingen als de lokale weersomstandigheden en de langere races lijken elementaire verschillen, maar de realiteit is dat daarmee de Formule 1-sport op fantastische wijze wordt gesimuleerd. Het racen is zo intens dat het geen uitdaging is om jezelf te verliezen in F1 2012, het overkomt je gewoon. Niet alle spelmodi zijn weliswaar even uitgebreid en er zijn heus wel schoonheidsfoutjes te ontdekken, maar F1 2012 is simpelweg te compleet om je daar zorgen over te maken.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Weersomstandigheden kunnen lokaal verschillen
  • Het gevolg is meer nadruk op tactiek dan voorheen
  • Langere races en verbeterde carrièremodus verhogen intensiteit aanzienlijk
  • Volwaardig pakket dankzij de drie toegevoegde modi
  • Minpunten
  • Sommige spelmodi hadden iets uitgebreider gemogen
  • Safety car-situaties nog steeds te weinig aan bod

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • F1 word telkens iets beter, F1 2013 volgend jaar gaat op naar de 9.5!

  • Codemasters is toch wel de RACE koning (Voor multiplatform titels)

  • Heb de game ook liggen alleen ben er nog niet aan begonnen.

  • Met alle assists uit en m'n G25 was het best aardig, maar nog steeds crap vergeleken met simracers. Leuke arcade f1 game, dat wel.



    Project cars is ook best geinig op pc, zit al maanden in de beta, consoleversies worden echter waarschijnlijk crap, als ze er al op verschijnen.



    En niets gaat boven iRacing als je serieus wil knallen uiteraard. Dat is DE racer als je het wat serieuzer wil.



  • Je kunt de assists ook uitzetten, lijkt me? Dat kon ik vorige delen wel!

  • dat kan ja. En als je alles op realistic zet dan is het best moeilijk.

  • iRacing is idd the king! Live for speed vind ik ook best goed.(en gratis)

  • Het wordt steeds beter, Codemasters weet hoe ze racegames moeten maken. :)



    De vorige twee F1's kreeg je na een tijdje cadeau bij een abonnement op Top Gear Magazine, daar ga ik dit jaar gebruik van maken. Nog even wachten dus.

  • "Safety car-situaties nog te steeds te weinig aan bod", steeds en te omgedraaid.



    OT:
    Supertof spel! Alleen de AI laat wat mij betreft weer te wensen over..

  • Harder dan hard, Dieper dan diep

  • Ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat er nergens in de review iets wordt geschreven over de vele bugs die het spel nog bevat. Zo veel zelfs dat CM volgende week met een patch moet komen om het 'speelbaar' te maken. Bovendien vind ik het zeer kwalijk dat ik 60 euro betaal voor een spel waarbij alleen de livery's van de autos een update hebben gehad en de kleuren van het menu zijn aangepast. Verder is er niets of nauwelijks toegevoegd en zijn er eigenlijk alleen maar dingen weggehaald. Als arcade racer is het wellicht een leuke game, maar als sim haalt het niet eens bij de GP serie en die serie is meer dan 10 jaar oud!!

  • Ik ben nul bugs tegen gekomen eerlijk gezegd. Op welk platform speel je de game? Dat er niets is toegevoegd is natuurlijk niet waar, de game is juist completer dan ooit.

  • De savegame bug onder andere, die je saves corrupt maakt, de bug waarbij jij aangereden wordt en daarvoor een straf krijgt, de bandenslijtage die niet optimaal werkt (of beter gezegd helemaal niet), Als het regent dat iedereen op slicks begint en na 1 ronde de pit opzoekt, dat P1 en P2 om onverklaarbare redenen ineens zijn verdwenen maar je daar nog wel banden voor hebt, setups die naar default terugschieten als je tussentijds even afsluit, als je flashback gebruikt in de pits kan je door barrierers heen rijden, motor die zonder reden er mee blijft kappen (zelfde race zelfde ronde)…en dit is slechts een kleine greep uit de vele bugs die de game rijk is. PC versie is inmiddels al toe aan patch nummer 4 (de game is nog niet eens een maand uit!!) de ps3 versie heeft nog niets gekregen,



    Ik vraag me ook verder af hoe je het compleet kunt noemen als er niet eens een schademodel in zit :P Het rijden is idd vooruitgegaan, absoluut. Maar voor de overige 90% is er niet veel aangepast door CM. Introfilmpjes, vrije trainingen, mogelijkheid tot kampioenschap rijden etc etc zijn weggehaald of niet aangepast zonder dat daar melding van is gemaakt. Het is komt vooral over als luiheid.



    Waar ik me ook aan stoor en het zijn kleinigheden is dat als jij in career rijdt dat er op je pak nog de naam van de coureur staat die je vervangt, idem bij de auto. Het zijn kleine (misschien zeurdigige puntjes) maar dat soort dingen maken een game zoals deze compleet. Het is ook niet moeilijk aan te passen en komt in andere games van CM wel voor, dus waarom in F1 niet?



    Probleem is en blijft dat CM deze F1 racer te toegankelijk wil maken voor racefans, terwijl een F1 racer juist voor de F1 liefhebber moet zijn, niet voor de GRID en GT liefhebbers. Het mag meer simulatie zijn en dat is tot op heden niet het geval en dat is doodzonde omdat CM het alleenrecht heeft.

  • Geweldige game zo te lezen, vandaag ga ik hem eens uitgebreid spelen.

  • niets voor mij
    leuk voor de fans
    insidegamer



    sorry ik wilden gewoon wat bages

  • je moeder
    lutser

  • wat is een lutser?

  • IS GOED HEEEL GOED ALLEEN JAMMER VOOR DE CARIERE MODUS DAT JE VERPLICHT BENT OM 25% TE DOEN

  • Opwarmem van nieuwe banden is meer realistischer geworden.
    (Te) hard remmen met front - rear brake bias (balance) voelt nu ook realistischer.
    Full trottle in bochten is meer kans op oversteer, mits de juiste setup ;)
    Jammer dat de FIA Codemaster niet de gelegenheid geeft om in het begin van een seizoen een F1 game uit te brengen; Licenties



    Ik vind de cut-scenes na een gewonnen race (1e, 2e of 3e) te laag voor de energie en inspanning die je hebt moeten verrichten tijdens een race weekend.
    Zou mooi zijn als je letterlijk op een voetstuk gezet wordt. en die simpele emails ook, bah



    Verder als Formula 1 fan een aanrader om de game te spelen of alsnog te kopen.
    "tis zo voldaan gevoel om met de juiste setup een paar rondes te rijden op elk circuit dan ook in welke hoedanigheid…"
    Codemasters Thnx

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren