1. Marketingblunders en tenenkrommende reclames

Marketingblunders en tenenkrommende reclames

Een golf van ongemakkelijkheid en teleurstelling ging onlangs door de videogamegemeenschap. De oorzaak? Een nieuw verschenen video die de Kinect-game Fable: The Journey op het bizarre af aanprijst. De tenenkrommende ‘’echte gamers’’ die in deze reclame aan het woord komen zijn in werkelijkheid gewoon betaalde acteurs die ook meespelen in series zoals Teen Wolf, zo wisten de detectives van het internet al snel te achterhalen.

De bovenstaande video weet naar alle waarschijnlijkheid niemand te overtuigen om Fable: The Journey te halen. De klachten over Kinect en Fable worden volgens een checklijstje afgewerkt en onderuit gehaald, geloofwaardig is het totaal niet. Dat iemand in de video zichzelf omschrijft als een ‘’core gamer’’ helpt de zaak ook niet echt. Nu gaan veel uitgevers wel vaker de fout in met hun wanhopige poging om de gamer in al zijn grilligheid aan te spreken. Even een klein overzicht van de meest onhandige, vreemde en knullige pr- en reclameacties in de videogame-industrie door de jaren heen.

Nachtmerrieachtige reclames

Hoe prijs je de PlayStation 3 aan bij het grote publiek? Sony wist zich er blijkbaar geen raad mee en nam een reclamebureau in dienst die hun gebrek aan kennis van de PlayStation 3 compenseerde met vreemde en ronduit griezelige reclamefilmpjes.

De reclames hebben allemaal gemeen dat David Lynch had het zelf niet beter kunnen doen en dat tegen het einde de PS3 langzaam omhoog zweeft en een laag brommend geluid maakt. Gaat het soms om een buitenaards overblijfsel, voor de mensheid achtergelaten op de planeet Aarde? Geen zorgen gewone sterveling, het is een spelcomputer die tevens ook functioneert als Blu-Ray speler. Menig niet-gamer zal na het zien van deze reclame in een staat van complete verwarring voor de televisie zitten.

Eerlijk is eerlijk, Microsoft had met de Xbox ook wel een afwijking richting het wereldvreemde met hun reclames. Verontrustende spotjes blijven ongetwijfeld goed plakken. De boodschap van de onderstaande reclame: het leven is kort, dus verspil je tijd vooral met videogames.

De ballonnen van Homefront

Een game lanceren die geen vervolg is en ook niet gebaseerd is op een bekend merk is een gevaarlijke onderneming. THQ deed er in 2011 dan ook alles aan om de aandacht te trekken voor Homefront, een in mijn ogen vrij slechte First Person Shooter waarin Amerika wordt binnengevallen door de Noord-Korea. Om in de belangstelling te staan van de mainstream-pers werd een ludieke actie bedacht waarbij tijdens een nepprostest tegen het Koreaanse regime rode ballonnen gevuld met helium losgelaten werden tijdens de Games Developpers Conference in San Francisco.

Het slechte weer zorgde er echter voor dat de meeste ballonnen de lucht niet in gingen maar vrij snel neerkwamen in de baai van San Francisco. Aangezien het niet toegestaan is om de wateren rond San Francisco te vervuilen kreeg THQ eind 2011 een boete van 7.000 Dollar. Oeps.

John Romero is about to make you his bitch

Van wat we hebben begrepen is John Romero in het dagelijks leven een bijzonder vriendelijke, intelligente designer, programmeur en ontwikkelaar in de videogame-industrie. Rond het jaar 1997 was deze langharige meneer echter van plan om ons zijn ‘bitch’ te maken. In paginagrote advertenties in verschillende tijdschriften was deze boodschap namelijk te lezen. In een iets kleiner lettertype stond onderaan ook nog: ‘’suck it down’’.

De teksten waren afkomstig van John Romero zelf, die bekend stond om het feit dat hij allerlei vuile praat uitsloeg tijdens het gamen. Door een marketingmannetje werd hij overtuigd om de ‘citaten’ te gebruiken voor een advertentie. Als je zo stoer praat moet je het wel waar kunnen maken en helaas was de advertentie voor wat uiteindelijk een draak van een game bleek. Daikatana was een onspeelbaar rommeltje en een regelrechte flop. Romero gaf in 2010 in een interview nog aan dat hij spijt had van de advertentie en dat die ene zin zijn relatie met de industrie en gamers aardig had weten te verpesten.

Dante’s Inferno 7 zonden

Om Dante’s Inferno aan te prijzen bedacht een zeker marketingbedrijf in opdracht van EA een ludieke campagne. Iedere maand voor de release van de game zou er iets gebeuren met één van de zeven cirkels van de hel zoals ze in de game voorkomen. Het begon allemaal met een nepprotest tegen de game tijdens de E3 van 2009. Zogenaamde Christenen waren woedend op EA vanwege het verheerlijken van de hel. Met overtuigende borden, spandoeken en leuzen trapte de pers er massaal in. Een maand later werden bezoekers van Comic-Con aangemoedigd om voor een prijsvraag een handeling van lust uit te voeren op de showvloer met een boothbabe. Bij veel mensen schoot het aanmoedigen van het (ongewild) lastig vallen van dames een beetje in het verkeerde keelgat en EA gaf hun advertentiebureau een tik op de vingers.

Een maand later kregen gamejournalisten en andere bekendheden gerelateerd aan videogames in Amerika mysterieuze pakketjes in post. Het begon met een nep stuk been (vraatzucht) en eindigde met een cheque ter waarde van 200 dollar (gierigheid). Wat de bloggers en journalisten met dat geld zouden doen lag helemaal aan hun. De ene verspilde het geld, de andere stak het in de fik of gaf het weg aan een goed doel. De vrij openlijke poging om reviewers om te kopen viel niet bepaald goed onder gamers. Als er net zoveel moeite en creativiteit in Dante’s Inferno marketing was gestoken als in de game was het misschien een memorabel spel geworden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Bij die Fable the Journey reclame vind ik het zo aandoenlijk dat ze de acteurs in kwestie wel heel duidelijk in beeld laten komen met hun Batman en Mass Effect shirts. Nothing screams hardcore like a gaming t-shirt!

  • Haha, dit. Zo fucking pijnlijk.

  • Inderdaad, zo enorm slecht dat het komisch is haha.

  • Trucker hat!

  • "I love how you can level up and.. choose abilities!"



    Wow. Just… wow.

  • Tof artikel! Zeker de ballonnen van Homefront zijn een leuk voorbeeld, haha.

  • Ik vind dit ook een hele mooie; van Dragonball Z Kinect.



  • Gvd, alweer de 10e keer dat ik dit zie en ik lach me nog steeds kapot als die "frieza v.s. dat ventje" scene verschijnt.

  • Lulzz

  • Wat mij betreft had het Cirque Du Soleil Kinect Event er ook wel bij gemogen.
    En (hoewel niet game gerelateerd) het detacheringsbedrijf waar ik ooit werkte had er ook bij gemogen. Als geste stuurde ze wierrook kegeltjes naar klanten. Die verpulverde bij de post in de sorteermachine. Het was toen de tijd van de poederbrieven en bij heel wat klanten werd het kantoor ontruimd.

  • Ik was daar gewoon bij he. Fucking drie uur met een fucking jetlag in een fucking poncho gestaan…

  • Ik voel je pijn, ik heb er erg om moeten lachten tijdens de streaming van dat event. Weet dat je mij er veel plezier mee heb gedaan.
    Het heeft mij er overigens nooit toe gezet om wat dan ook maar van MS te kopen.

  • Ik zie hier nou niet echt marketingblunders tussen staan hoor. Hoogstens die ballonnen, maar dat vind ik meer een dikke fail dan een blunder.



    Tevens geeft de rest van het artikel alleen maar aan dat jij (schrijver) het onzinnige reclames vindt.



    Prima, mag je zelf weten, maar volgens mij ben jij in het geval van Fable, PS3 en de Xbox absoluut de doelgroep niet. Daar ben je veel te veel gamer voor. Daar zijn die reclames ook niet voor bedoeld; die zijn meer bedoeld voor de 'minder beduidende' gamer, mensen bij wie nog een gevoel op kan worden geroepen. Iets wat jij bij jou waarschijnlijk al aanwezig was.



    Op zich een leuk onderwerp, maar wat mij betreft sla je een beetje de plank mis.

  • Vond de ads van Playstation 3 anders wel enorm geslaagd. Soms mag het wel eens wat meer zijn en hoeft het niet altijd voor de handliggend/typisch zijn.



    Voor de rest wel eens met de fails.

  • Sony heeft ook een reputatie hoog te houden met hun reclames. Er zijn nogal wat memorabele reclames uitgekomen voor alle consoles. Vooral de PS1 reclame was meesterlijk ("do not underestimate the power of playstation").

  • Ik vind de reclames van de PS3 eigenlijk best vet… Ok ze zijn niet voor kinderen bedoelt, maar ik denk dat het wel tot de verbeelding speelt.!!! Is een keer wat anders!!

  • Ik vond die van de Xbox toendertijd echt geniaal! :)

  • Dat interview met de "echte gamer" (Falbe) doet me denken aan de gemiddelde tandpastareclame:)

  • suck it down _O_



    dat waren nog eens tijden :)
    Daikatana was trouwens absoluut geen onspeelbaar rommeltje, shit had zijn tijd ver vooruit geweest als het niet 1 miljoen keer uitgesteld was ;)

  • Hahah

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren