1. Metal Gear Rising: Revengeance Preview

Metal Gear Rising: Revengeance Preview

De hoofdrol van de game wordt vertolkt door misschien wel het meest gehate Metal Gear-personage: Raiden. Daarnaast is het een actiegame, terwijl Metal Gear-fans juist van sluipen houden. En tot slot is de game halverwege van ontwikkelaar gewisseld; het interne Kojima-team werd ingewisseld door Bayonetta-ontwikkelaar Platinum Games. Allemaal zaken die niet in het voordeel spreken van Metal Gear Rising: Revengeance, maar de game gaat er niet onder gebukt. Sterker nog, de TGS-demo heeft ons enorm enthousiast gemaakt.

Metal Gear (Solid)-sfeer

Het begint al met de constatering dat de game ‘gewoon’ de echte Metal Gear (Solid)-sfeer uitademt: je wordt getrakteerd op een tussenfilmpje van een minuut of vijf. Hierin wordt Raiden door zijn team voorbereid op de missie. Het zijn lange dialogen die op je af worden gevuurd en waarbij je de verschillende personages goed leert kennen. Daarbij krijg je wel weer gelijk een aantal typische Japanse vooroordelen voorgeschoteld: een prachtige blonde dame, een grappige rasta Afro-Amerikaan die stoer en gespierd is, een ‘dokter’ die er erg gluiperig uitziet en ene Boris, die het zooitje ongeregeld leidt.

Na de lange cutscene komen we uiteindelijk aan op een eiland, die bewaakt wordt door een aantal cybersoldaten. Deze soldaten zijn alles behalve makkelijk te verslaan, ze delven enkel het onderspit zodra je de ruggengraat uit de soldaat trekt. En om dat te bewerkstelligen moet je de vijand op hun gevoelige punt doorklieven. Daarbij komt het redelijk unieke handmatige hakwerk naar voren. Op elk gewenst moment kan Raiden de tijd vertragen om vervolgens met de rechter analoge stick een geplaatste snijdende beweging te maken. Als deze aanval de zwakke plek van de vijand raakt, dan krijgt Raiden de kans om kort daarna de ruggengraat uit de soldaat te trekken en hem uit te schakelen.

De actie met de rechter analoge stick is een leuke manier om een finishing move uit te voeren en is allesbehalve overpowered. Wie aan het begin van het gevecht bijvoorbeeld gelijk de rechter analoge stick in wil inzetten, krijgt de deksel op zijn neus. De vijanden zijn in de vertraagde tijd te snel om jou de kans te geven hen uit te schakelen en dus krijg je rake klappen. Je moet in Metal Gear Rising: Revengeance echt eerst de vijand schade toebrengen, zodat deze half verlamd op het slagveld staat, voordat je hem met het handmatige snijwerk uitschakelt.

Daarnaast is het goed om te zien dat de sluipelementen, waar de Metal Gear-serie zo bekend om staat, ook in Rising: Revengeance een belangrijke rol speelt. Wie als een kip zonder kop over het slagveld rent, loopt een grote kans om een grote groep vijanden tegen te komen en daar heb je vervolgens een behoorlik zware kluif aan. Het is dan ook beter om op elke locatie van te voren even de tijd te nemen en te kijken waar de vijanden zich bevinden. Daarvoor heeft Raiden handig gereedschap tot zijn beschikking. Dit apparaatje laat in één keer laat zien waar de vijanden zich bevinden, ook wanneer zij achter muren staan. Op elk gewenst moment kan Raiden van dit apparaat gebruik maken, waardoor het ook te gebruiken is om te kijken hoe een vijand zijn patrouilleroute afloopt. Wanneer de vijand zich met de rug naar Raiden keert, kan hij er op afstormen en hem vanuit zijn rug in één keer uitschakelen.

Gekko's

Op deze manier heb ik uiteindelijk een hoop vijanden afgemaakt. Toch zijn er vijanden die een stuk minder makkelijk te verslaan zijn: zoals de Gekko’s uit Metal Gear Solid 4. Deze robotten met hun typische koeiengeluid zijn behoorlijk lastig uit te schakelen. Raiden moet inkomende aanvallen van deze koerobotten ontwijken en op tijd counteren om schade aan te richten. Vooral als je met twee van deze Gekko’s tegelijkertijd hebt te maken, wordt het een chaos van rondvliegende kogels en fysieke aanvallen die op je afkomen. Maar als je de robotten eenmaal een paar keer raakt en ze uiteindelijk met de rechter analoge stick afslacht, is de voldoening des te groter.

Uiteindelijk eindigt de demo met een eindbaasgevecht, waarbij Raidens pad door een pratende robotpoema wordt gekruist. Deze rakker blijkt voor ons ook daadwerkelijk de eindhalte te zijn. Zijn aanvallen zijn zo krachtig dat het niet duidelijk wordt wanneer we een tegenaanval in kunnen zetten en het uiteindelijk na drie keer sterven verplicht moeten opgeven.

Toch heeft dat laatste gevecht geen zure nasmaak gegeven. Waarschijnlijk is de sleutel tot het verslaan te vinden in een oplossing die nu in het Japans werd geduid en we met de Engelse versie gelijk weten wat er van ons wordt verwacht. Metal Gear Rising: Revengeance heeft ons overtuigd. De game oogt goed, biedt genoeg variatie, heeft een interessant vechtsysteem en houdt rekening met een aantal belangrijke Metal Gear-elementen. De game is onze favoriet van de Tokyo Game Show.