1. Medal of Honor: Warfighter - Multiplayer Preview

Medal of Honor: Warfighter - Multiplayer Preview

“ Battlefield 3 is als een sloophamer, Medal of Honor: Warfighter is een scalpel,” stelt Ben Jones van Danger Close als we hem confronteren met de gelijkenissen tussen Battlefield 3 en de nieuwe Medal of Honor. Door dezelfde Frostbite-engine en een soortgelijke modernde setting te gebruiken, lijken de games immers erg op elkaar. Nadat we ongeveer drie uur in de multiplayermodus hebben doorgebracht, snappen we precies wat Jones bedoelt.

Klein maar fijn

In totaal hebben we vier verschillende modi gespeeld; Combat Mission, Hotspot, Home Run en Sector Control. Met name in Home Run, maar eigenlijk in alle modi wordt duidelijk dat Medal of Honor inderdaad een scalpel is. De schaal van de gevechten is eerder met Call of Duty te vergelijken, dan Battlefield. Battlefield pakt uit met tanks en helikopters en is daardoor veel massiever (ergo: de sloophamer), Medal of Honor houdt het kleiner, maar biedt eveneens veel actie (de scalpel). Ook de snelheid, door de compactere maps en kleinere afstanden tussen spawnpunt en doel, doet meer denken aan Activision’s shooter. Het feit dat iedere speler over meer granaten beschikt en ondersteuning van onder andere artillerie- of helikopteraanvallen kan oproepen, maken de overeenkomst met Call of Duty alleen nog maar duidelijker. Het mag dus duidelijk zijn dat EA niet de strijd met zichzelf aangaat, maar met Medal of Honor in het vaarwater van concurrent Activision probeert te komen.

Niet origineel, wel verbeterd

De modi die we speelden, waren geen revolutionaire hoogstandjes. Combat Mission bijvoorbeeld is vergelijkbaar met Rush uit Battlefield, waarin de ene partij gefaseerd objecten moet opblazen en de andere partij deze punten verdedigt. Home Run is een vorm van Capture the Flag, Sector is wat in veel andere games Conquest of Domination heet en Hotspot lijkt nog het meest op King of the Hill.

Toch waren er genoeg kleine tweakjes te vinden, waaruit blijkt dat Danger Close de modi niet zonder eigen fantasie in Medal of Honor heeft gegooid. Bij Combat Mission zijn er bijvoorbeeld meerdere plekken waar je de bom kunt plaatsen als aanvallende partij. Als verdediger met een sniper gefixeerd op ‘de’ plek liggen is er dus niet bij en ook boobytraps moet je als verdedigende partij soms wel in drievoud plaatsen, wil je het de aanvallende partij écht onmogelijk maken. Dat maakt Combat Mission eerlijker en spannender dan we uit andere games gewend zijn. In Home Run is het niet mogelijk te respawnen. Tactisch samenspelen en heel voorzichtig te werk gaan is hier het devies.

Buddy in Arms

Samenspelen wordt sowieso bevorderd in Medal of Honor: Warfighter. Danger Close introduceert namelijk het buddysysteem. Werd je in Battlefield nog in een vierkoppig squad gegooid, in Medal of Honor ben je onderdeel van een tweekoppig fireteam. Natuurlijk is het mogelijk samen te werken door over de headset tactisch te ouwehoeren, maar ook als je wederhelft geen headset op z’n hoofd heeft, heb je wat aan hem of haar. Buddy’s ‘spotten’ namelijk automatisch voor elkaar. Bevindt een vijand zich in het zichtsveld van je wapenbroeder, dan licht deze meteen rood op in jouw scherm. Het loont dus om samen een gebouw van twee kanten te bestormen, of met een sniper hoog en droog je buddy dekking te geven. Voorzichtig krijgen we het idee dat Medal of Honor: Warfighter de eerste online shooter is, waarin teamspel vanzelfsprekend is. Simpelweg omdat de techniek de samenwerking verzorgt en je niet afhankelijk bent van de inzet van je teamgenoten. Het is net alsof je kameraad constant vertelt waar de doelwitten zich bevinden, maar dit keer volledig automatisch.

Gebalanceerd team (?)

Het is natuurlijk het fijnst als jij en je wapenbroeder elkaar aanvullen. Daarom zijn er in Medal of Honor: Warfighter zes classes te vinden. Doordat we een Duitse versie speelden is het nog onduidelijk wat hun exacte titels zijn (een Pionier of Späher zegt immers weinig), maar het komt neer op een sniper, een assault class, een wandelende tank, machinegunner, iemand voor close quarters en een spec ops class. Per class zijn er in totaal twaalf nationaliteiten/speciale militaire divisies, zoals SAS, SEAL en het Duitse KSK. Niet alleen ziet een Duitse sniper er anders uit dan een Amerikaanse, ook zijn uitrusting is net iets anders. De speelsessie was helaas net te kort om een goed beeld te krijgen van hoe alles precies wordt vrijgespeeld.

Wel was de speelsessie lang genoeg om wat vraagtekens te zetten bij de balans. Met name de wandelende tank is wel erg sterk, iets wat Ferdi ook al aangaf op de Gamescom. Met een druk op de knop activeer je de speciale power van deze hulk. Zijn kogelvrije vizier gaat omlaag en vervolgens is meneer bijna onoverwinnelijk. Met name in Home Run is deze class extreem (mis)bruikbaar. Als wandelende tank ben je namelijk zwakker in je rug, maar op deze kleine maps is de kans dat iemand opeens achter je staat niet zo groot. Daardoor veranderden onze speelsessies al snel in een soort rugbygame die we toepasselijk Madden of Honor noemden. Meerdere wandelende tanks gaven één snelle class alle dekking die hij nodig had. Die snelle class was dan meestal de Point Man, iemand die over én een machinepistool én een shotgun beschikt. Ook hij lijkt daardoor namelijk in het voordeel te zijn ten opzichte van de andere classes. Niet voor niets was dit ook de favoriete class van Ben Jones van Danger Close.

Scherpe scalpel

Uiteindelijk staan we na drie uur multiplayer mayhem met een tevreden gevoel buiten. Niet alleen vanwege de indrukwekkende Kill/Death-ratio die we neerzette, maar ook omdat Medal of Honor: Warfighter erg leuk is. Danger Close heeft moeite genomen bekende modi nét een beetje beter en origineler te maken. De verschillende modi en classes zorgen tevens voor een erg diverse multiplayermodi. Toch zijn we nog niet overtuigd als het gaat om de balans. Met name de wandelende tank is een gevaar voor de balans. De scalpel Medal of Honor mag dan kleiner zijn dan de sloophamer Battlefield, scherp is ‘ ie desalniettemin. De twijfelachtige balans kan er echter voor zorgen dat de scalpel snel bot wordt.

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.