1. Lost Planet 3 TGS Preview

Lost Planet 3 TGS Preview

Tijdens de Tokyo Game Show hebben wij de mogelijkheid gekregen om uitgebreid aan de slag te gaan met Lost Planet 3. Deze keer gelukkig geen onbegrijpelijke Japanse demo, maar gewoon een Engelstalig demolevel, waarin duidelijk werd welke richting de ontwikkelaar met de game heen wil.

Spark Unlimited

Het derde deel wordt namelijk niet meer door een Japanse studio ontwikkeld, maar door het Westerse Spark Unlimited. Of dat verstandig is, is nog maar de vraag. In het verleden was de studio verantwoordelijk voor belachelijke slechte games als Turning Point: Fall of Liberty en Legendary. Aan de andere kant: slechter dan dat kan bijna niet en het inbrengen van een Westerse ontwikkelaar brengt ook een duidelijk voordeel: er is veel meer aandacht voor het verhaal.

Want waar Lost Planet 2 uiteindelijk een generieke shooter bleek te zijn waarbij je vooral een hoge score moest neerzetten, daar probeert Lost Planet 3 de speler een boeiend verhaal voor te schotelen. Het derde deel speelt zich af vóór het origineel en laat de speler in de huid kruipen van Jim. Tijdens een brainstormsessie van Spark Unlimited werden nog de namen Bill en Jack geopperd, maar uiteindelijk bleek Jim de winnende generieke pleurisnaam te zijn. Jim heeft een beetje een mislukt kutleven (charmant, Jelle – red.). Om zijn familie te onderhouden heeft hij geen andere keus dan naar de ijsplaneet EDN III af te reizen om daar als mijnwerker zijn geld te verdienen. Bij aankomst is het nog niet duidelijk dat de planeet door enorm gevaarlijke wezens - de Akrid - wordt bevolkt en lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn. Gelukkig gaat het in het enorm originele verhaal compleet mis en heeft Jim geen andere keuze dan een wapen op te pakken en alles wat hij tegenkomt kapot te knallen. Daarbovenop blijkt er met zijn werkgever ook nog het één en ander niet te kloppen en is het aan Jim om alle geheimen te ontrafelen. Ja mensen, origineler dan dit gaan we het niet meer krijgen op deze generatie spelcomputers!

Gelukkig staat de actie wel zijn mannetje. Tijdens de Tokyo Game Show-demo hebben twee elementen gezien. In het eerste gedeelte komt Jim alleen te zitten en wordt hij omsingeld door de Akrid. Gewapend met zijn machinegeweer en shotgun schiet hij alles op zijn weg kapot. Opvallend is daarbij dat de kou van de planeet geen rol meer speelt. Vijanden laten weliswaar een soort van orbs achter, maar die heb je niet langer nodig om warm te blijven. Het survival-onderdeel is dus verdwenen en de orbs worden vooral gebruikt voor het upgraden van je wapen.

Eenmaal uit de tunnel gekomen, gaat de demo over naar het tweede element. Na het beklimmen van een enorme toren komen we bij een schotel aan die we moeten herstellen om de communicatiemogelijkheden (Jelle’s nieuwe woord voor galgje – red.) op de planeet terug te brengen. Uiteraard gaat dat compleet mis en betreedt een enorme Akrid het toneel. Dit schorpioen-achtige wezen is met de gewone wapens van Jim niet te verslaan, maar gelukkig voor Jim heeft hij een lift geactiveerd, waardoor er een enorme mech naar boven wordt getakeld. Tot die tijd moet hij de aanvallen van de Akrid zien te ontwijken.

Mêlee Mech

Als de mech eenmaal boven is, klautert Jim daar snel in en kan het afslachten van de Akrid-schorpioen beginnen. Omdat de mensheid niet had gerekend op de Akrid zijn er, aan het begin van het spel, nog geen militaire voertuigen. De desbetreffende mech is dan ook mech waarmee normaal gesproken grondstoffen worden gedolven. Het gevecht met de Akrid-schorpioen is in tegenstelling tot de Lost Planet-voorgangers een mêlee-gevecht. Hierbij moet je de aanval van de vijand blokkeren en counteren, om vervolgens met je grijphaak de staart van de Akrid te pakken en met je boor de zwakke plek van de Akrid te penetreren (vies mannetje… - red.). Na een aantal verschillende aanvallen delft de schorpioen het onderspit en eindigt de demo.

De demo heeft in elk geval laten zien dat de game veel meer potentie en kwaliteit heeft dan de andere games waar Spark Unlimited aan heeft gewerkt. Tegelijkertijd lijkt de game te weinig boeiende elementen te hebben om als topgame door te gaan. Het verhaal is weinig boeiend en de gameplay voelt een tikkeltje generiek aan. Enkel het gevecht met de Akrid-schorpioen zorgde ervoor dat ik iets richting het puntje van mijn stoel schoof, maar daar zat ik nog lang niet. We zijn benieuwd naar de volgende demo.